Az előző hét egyértelműen a Harley-Davidson újdonságairól szólt. Az új Softail modell mellett lelepleztek egy izomnaked, egy powercruiser sőt még egy fejlesztés alatt álló túraenduró modellt is. A készülő elektromos gépeikről és az egyéb apró utalásokról már nem is beszélve, amiket egy hangulatos teaser videó fedett fel. A sornak azonban még nincs vége, hiszen sokak megrökönyödésére még egy automata fékrendszeren is dolgoznak a milwaukee-i srácok.
Az automata fékrendszer nem teljesen újdonság, ráadásul nem csak a Harley-Davidson dolgozik rajta, hanem a Honda is. Mindazonáltal a négykerekű járgányoknál érthető, sőt kívánatosan okos megállási rendszer a motorkerékpárok esetében közel sem annyira egyértelmű. Egészen konkrétan több kérdést vet fel, mint amennyit képes megválaszolni.
Azt természetesen mindannyian tudjuk, hogy a kétkerekű közlekedésben nem iktathatjuk ki a sofőrt. A motor vezetője nem csak a kormány, a gáz és a fék segítségével vezeti a motort, hanem egész testével. Így egy nem kívánatos satufék könnyedén nagyobb bajba sodorhatja a motorost, mintha beavatkozás nélkül irányítaná a gépet. A keskeny, erős vasak nyergében könnyen előfordulhat olyan helyzet, amikor egy kikerülő manőverrel hatékonyabban lehet hárítani a veszélyt, mint erőteljes lassulással.
Természetesen a Harley-Davidson mérnökei sem tök hülyék és láttak már motort közelről. A fejlesztés alatt álló automata fékrendszerük szerves része, hogy nem csak a forgalmi szituációt figyelik érzékelők segítségével, hanem magát a motorkerékpár vezetőjét is. A beavatkozás feltétele, hogy a rájder mindkét keze a kormányon legyen a fékezés pillanatában. Másfelől – ez most kicsit sci-fisen hangzik – a motoros szemét is figyeli. Tehát ha a feltételek adottak, miszerint a biker képes még irányítani a gépet, de a szemének/arcának reakciói arra engednek következtetni, hogy összetojta magát és lefagyott a helyzetben, akkor az automata fékrendszer közbelép. Félelmetesen okos megoldásnak tűnik.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »