A motorkerékpár szakszerű szállítása közel sem olyan egyszerű, mint amilyennek tűnik. Ezért kezdtünk bele egy sorozat elkészítésébe, amelynek első epizódjában általános, fontos dolgokkal ismerkedhettünk meg, majd a másodikban már egy speciális dolgokat igénylő sportmotort rögzítettünk egy általános, platós utánfutón. Most pedig megyünk tovább és újabb információkkal gazdagodhatunk: egy robogót fogunk elszállítani egy zárt, dobozos furgonban. A hibalehetőségek kiküszöbölésében most is a MotorAngel tulajdonosától kapunk segítséget.
A dobozos járműveknek van előnye és hátránya is egy utánfutóhoz képest. Pozitívum a zárt felépítmény, amely óvja a szállított járművet az időjárás viszontagságaitól és az avatatlan tekintetektől is. Így például nem kell a rendszám leragasztgatásával vagy leszerelésével bajlódni, mielőtt felhajtunk az autópályára. Futón ez ugye nem árt, hiszen kaptak már néhányan büntetést a tréleren utazó, gyorsforgalmi matricával nem rendelkező kétkerekűjükre…
A zárt kisteherautó hátrányai között azonban ott van az utánfutónál minden esetben magasabb platószint. Ide kell feljuttatnunk a motorunkat. Egy kölcsönkért furgonhoz ritkán ad a gazdája oda tervezett rámpát, így azt most – a változatosság kedvéért – egy deszkával oldottuk meg. Amennyiben erre kényszerülünk, ügyeljünk a vastag (vagyis kellően merev) és elég széles palló beszerzésére. Minél magasabbra kell tolni a motort, annál fontosabb a palló – mert annál nagyobb a kár leborulás esetén.
Amennyiben a raktér nem elég magas, le kell szerelnünk a plexit vagy egyéb kiemelkedő részt a gépről. A feltolás során pedig nekünk egy nagyon nagyot kell lépnünk, így itt különösen fontos a segítő jelenléte! Mialatt mi beküzdjük magunkat a raktérbe – arra is ügyelve, nehogy beverjük a fejünket -, neki kell stabilan tartani a robogót. Amikor az végre bent van, kezdhetjük a rögzítést.
Természetesen vannak tágas teherautók is – mi szándékosan egy alsóbb méretosztályú dobozosban hajtottuk végre a műveletsort. Abban valamennyi jármű megegyezik, hogy a válaszfalnál ügyelnünk kell a motor sárvédőjére. Amennyiben nekitoljuk, azonnal megsérülhet – ahogy a Yamaha Harmatitól kölcsönbe kapott robesz sárvédőjén is látszott egy korábban keletkezett repedés, amit okozhatott hasonló hiba. Amennyiben van kengyelünk az első kerék rögzítésére, az nagyon sokat segít.
Kengyel híján érdemes valamit a kerék elé tennünk, hogy mindenképpen elkerüljük a válaszfal és a sárvédő találkozását. Hiszen a járművet a rögzítés során előrefelé kell feszítenünk, vagyis óhatatlanul húzni fogjuk a fal irányába. A robogók elejének lekötése már egyedi szempontokat igényel. Van néhány nagyobb típus, amely már dupla első villahíddal rendelkezik – ezeknél az alsóhoz szerencsés esetben tudunk rögzíteni. Ellenkező esetben marad az első tengely – vagyis alacsonyan lesz a kötési pontunk.
Amennyiben a padlón elhelyezett rögzítőszemek túl közel vannak a járműhöz, nagyon lényeges, hogy a spaniferek feszítési hosszát növeljük. Ezt a videóban is látható módon úgy tudjuk megtenni, ha a szemen átvezetett spanit egy másik hasonlóhoz feszítjük – így stabilabb eredményt érhetünk el. Közben persze folyamatosan meg kell küzdenünk a szűk hellyel – mert egy ekkora furgon belsejében a motor mellett egy rendes felnőtt férfi már nem nagyon dúskál a térben!
A robogók erősen burkolt hátsó részét sem egyszerű biztonságosan rögzíteni. Az utaskapaszkodó sok típusnál annyira gyenge öntvényből készült, hogy vagy már a lefeszítéskor, vagy aztán menet közben a rázkódástól fog eltörni. Amennyiben szerencsés típusunk van, használhatjuk ezt is – mivel azonban többnyire fényezett elemről van szó, a festés védelmére is ügyelnünk kell. Egy újrafényezés többe kerül, mint egy motorszállító szolgáltatás igénybevétele…
Amennyiben valamilyen garantáltan merev pont – mint egy váznyúlvány – adja magát, oda is köthetjük a hevedereinket. Fontos, hogy itt is kellően szélesen tudjuk megfeszíteni a spanifereket, mert csak így lesz kellően stabil a rögzítés. Végezetül nézzük meg videóban is összefoglalva a tudnivalókat:
Motorszállítási segédletünk még mindig nem fejeződött be. A záró epizódban egy nagy cruiser lekötési sajátosságait tekintjük majd át. Ahogy most is, akkor is a MotorAngel sok éves rutinja lesz a segítségünk – hamarosan jön a negyedik rész!
A film elkészítéséhez a bemutatómotort a Yamaha Harmati biztosította, amelyet ezúton is hálásan köszönünk. Hamarosan jön a befejező epizód!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »