Persze, tiszta sor: egy igazi motoros utálja a gondolatát is, hogy kedvence egy utánfutón vagy teherautó belsejében közlekedjen. Mégis van sok olyan élethelyzet, amikor ez a leginkább célravezető módszer. Rosszabb esetben egy műszaki hiba – vagy akár komolyabb, helyben nem javítható defekt – miatt is, de akár baleset, akár egy téli mozgatás szüksége életre hívhatja a dolgot. Nagyon nem mindegy, kivel szállíttatsz, vagy ha magad teszed, hogyan is csinálod. Jelen cikkünk egy sorozat első része, amelyben a leggyakoribb, ezzel a témával kapcsolatos tudnivalókat igyekszünk összeszedni – illetve kiemelni az elkövethető hibákat. Hogy te aztán ne a saját károdon tanulj – vagyis el se kövesd őket.
Mivel szerettünk volna lehetőség szerint hibamentes anyagot készíteni, nem elégedtem meg saját tudásommal. Hiszen nem szállítottam annyit motort, hogy eleget tudjak a témáról. Korábban ugyan készítettem egy videót – de annak fő célja a motor utánfutóra juttatása és egyensúlyának megfelelő kezelése volt. A rögzítés terén akadtak benne hibák… Így most megkértük Demcsik Zsoltot, a MotorAngel tulajdonosát – aki nyolc éve napi szinten motorokat hurcol -, hogy legyen a segítségünkre.
A cikk alján található videóban részletesen és pontosan megnézhetsz mozgóképen is mindent. Egyrészt hogy tudd, mit kell figyelned amikor éppen egy tréleres pakolja fel a bringádat – másrészt pedig hogy te magad se barbárkodj, ha éppen saját kezűleg kell megoldanod a dolgot. A rend – és az olvasni még szerető közönség – kedvéért azért a legfontosabbakat vázlatpontokba is szedjük.
Jobb, ha van valaki, aki segít neked megnyugodni a motor egyensúlyban maradását illetően. Ameddig tologatod, a segítőd állhat a motor végénél, ameddig elkezded a rögzítést, addig nyugodtan foghatja a kormányt is. Így ha hibáznál, nem lesz azonnal tetemes anyagi károd.
A lekötés a szállítás kulcsa. Egyrészt használj megfelelő spanifereket – az olcsó hevederek könnyen okozhatnak nagy bajt. Akár kilazulnak, akár kiakadnak a helyükről – a gép tömege máris elszabadulhat. Amikor pedig menet közben a körforgalomban meghallod, hogy éppen zuhan le a motorod a futóról, akkor én biztosan nem szeretnék cserélni veled…
A lekötést érdemes az első traktussal kezdeni. Itt egy csupasz motornál sok lehetőséged van, amelyek közül legjobb az alsó villahíd. Persze pár dologra érdemes figyelni, például hogy ne szoríts oda egy fékcsövet a telóhoz. Amelyet aztán nem is kell koppig lehúzni – ezt például eddig én magam is rosszul tudtam. Amit még ki kell emelni: soha ne a kormánynál húzd össze!
Amint az elejét rögzítetted, a segítőd le is pihenhet. Ahhoz azonban, hogy el is indulhass, még dolgoznod kell. A hátsó résznél is sok a lehetőség, amelyek közül az utaskapaszkodó vagy a lengővilla a legmasszívabb. Nagyon figyelj, hogy ne húzz le olyan részeket nagy erővel, amelyek nem kellően merevek – például a csomagtartót csak a doboz rögzítésére méretezték, nem pedig ekkora erőhatásra.
Minden esetben legalább hat spanifer tartsa a gépet! A középső részen használhatod rögzítésre a vázat vagy a bukócsövet is – azonban vigyázz, nehogy a heveder lekapja róla a festéket, illetve hogy itt se keletkezzen kár a vezetékekben vagy műszaki részekben! A naked bike amúgy egy igen kellemes társ ezen a téren, hiszen a középső részen van masszív és burkolatlanul levő pont bőséggel. Ügyelj rá, hogy soha ne hagyj szabadon spanit – amikor azt a szél lobogtatja mögötted, bármibe beleakadhat.
Mint a videó végén látni fogod, a hevedereket nem kell rommá szaggatni ahhoz, hogy a hat darab teljesen mozdíthatatlanul rögzítse a masinát. Így az menet közben már csak akkor sérülhet meg, ha az egész trélert a tetejére borítod. Ami nem lehetetlen – de ez már egy másik téma… Nézzük inkább a teljes videót, amely elejétől a végéig bemutatja a folyamatot.
Videónk részletesen bemutatja a csupasz motor lekötését a MotorAngel speciális trélerén
A sorozat természetesen attól sorozat, hogy folytassuk. A következő részekben bemutatunk még többféle motor, amelyeknél egyes rögzítéssel kapcsolatos dolgok eltérhetnek. Mert voltam már én is kisebb bajban, amikor egy rommá burkolt nagyrobogót kellett rögzítenem… De lesz szó a hagyományos rámpán való fel- és letolásról, no meg arról is, mi a helyzet a dobozos kistereherautókkal.
A sorozat második részében egy sportmotort rögzítünk egy sima futón.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »