Miről is van szó? Van ugye egy motorkerékpárunk, amelynek az esetek eléggé meghatározó többségében a hátsó kereke adja át az erőforrás energiáját a talajra. A nyomaték odajuttatása több fajta hajtás rendszer segítségével lehetséges, amelyek közül három terjedt el napjaink gyakorlatában.
Mindegyik tábornak megvannak a felkent apostolai – elég arra az értetlenségre gondolni, amikor a kardános motorok tulajdonosai kifejezik, hogy a lánc az bizony csak a motor biztonságos rögzítésére jó, másra nem… Na de viccet félretéve és a szót komolyra fordítva fussuk át: melyik meghajtásnak mik az előnyei és a hátrányai. Így amikor esetleg egy kezdő motoros elgondolkozik, milyen szekunder hajtású járművet válasszon, pontosan tudja mire számíthat.
Messze a leginkább elterjedt mód, amely a korai automobilok esetében is működött és a mai napokban is így hajtják a gokartok hátsó tengelyét. 1880-ban Hans Renold szabadalmaztatta, de a feltalálója nem ő volt: Leonardo Da Vinci már a tizenhatodik században papírra vetette a működési elvét. A láncos meghajtás a belsőégésű motorok belsejében is elterjedt, leginkább szembetűnő alkalmazásuk mégis a motorkerékpárok világa, hiszen a rendszer itt abszolút szem előtt van. Nézzük az előnyeit és a hátrányait.
Jön a szíj és a kardán – számos előnnyel és meglepő hátrányokkal. Lapozz!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »