Lánc, szíj vagy kardán: melyik a legjobb hajtás motorhoz?
Technika
Jellemzően három módszer létezik a hajtás hátsó kerékhez juttatásához a motorok világában. Nézzük mindegyiknek az előnyeit és a hátrányait.
Kardán
Ezeken a motorokon a váltóból a hajtás egy hosszirányú tengely segítségével jut el a hátsó kerékhez, ahol egy szöghajtás (hasonló az autók differenciál-művéhez, de így szólítani nem csak tiszteletlenség, hanem erősen pontatlan is) fordítja azt be a kerék tengelyének irányába. A rendszer nagyjából minden esetben zárt, így az egymással súrlódó alkatrészek olajban futnak.
A kardán hajtás főleg a hosszú távra szánt túramotoroknál jellemző – pedig nyilvánvaló előnyei mellett ez is rendelkezik hátrányokkal
Előnyök
- Alacsony karbantartási igénye van. Pontosabban a tulajdonos részéről semmi, a jármű időszakos karbantartásának elvégzése során a szerviz feladata a benne levő hajtóműolaj lecserélése. Ennek periódusa gyártónként eltérő – egyes gondos tulajdonosok a motor olajcseréjekor minden esetben elvégzik – vagy elvégeztetik – ezt is, hiszen alacsony költséghányadú, nem túl bonyolult művelet.
- Zajmentes működés: jó esetben annyi hangot sem ad, mint egy szíj – vagy legfeljebb annyit. Azaz semmit. A gyártók döntő része az úgynevezett “kardán-reakciót”, vagyis a gyorsításkor jelentkező emelő- és csavaró erőket különféle műszaki megoldásokkal mára nagyjából teljesen kiküszöbölte.
- A kardán élettartama igen hosszú: akár több százezer kilométert is elérhet. Jó esetben az eredeti darab együtt megy zúzdába a motorral – persze az egy oldalas, vagyis lényegesen nagyobb csavaró erőknek kitett rendszerek esetében ez nem igaz. Viszont a felújítás az esetek meghatározó többségében itt is egy előre tervezhető művelet – a meghibásodás nem gyakoribb, mint a másik két rendszer esetében.
Hátrányok
- Nos, ez az a módszer, ahol jó eséllyel ha belepusztulsz sem fogsz utólag áttételt módosítani. Amivel legyártották a motort, azzal fog futni egész életében. Persze műszakilag nem abszolút megoldhatatlan – de a költség oldalával szembesülve valószínűleg le fogsz mondani róla.
- A kardánhajtás és a végén levő szöghajtás a gyártás során is drága – vagyis növelni fogja a motorod újkori árát -, és a javítása is komoly, zsebbenyúlós tétel. Persze pechesebb esetekben sem lesz drágább, mint mondjuk amit ugyanannyi idő alatt láncra költesz – viszont egyszerre sok suskát kiadni senkinek nem esik jól.
- Mivel sokkal több fémet építenek be két lánckeréknél meg egy láncnál – nem beszélve a szíjról! -, a három lehetőség közül messze a legnehezebb kialakítás.
- A trakció, vagyis az erőátviteli képesség laza, hepe-hupás talajon – vagyis komolyabb off-road igénybevételnél – gyengébb, így a tömegtöbblet mellett ez is megnehezíti az ilyen rendszerű motorok kemény terepes igénybevételét.
Mérlegelj
Persze, tiszta sor hogy nagyjából senki nem a hajtás módja alapján fog motort választani. Van éppen elég egyéb paraméter, amely befolyásolja és meghatározza a döntésünket: erőforrás, teljesítmény, futómű, aerodinamika – meg a legfontosabb: tetszik-e a vas! Ezzel együtt nem árt, ha a fentiekkel tisztában vagy egy-egy vásárlás esetén. Ilyenkor egyébként érdemes is utánajárni, hogy az adott típusnál mire számíthatsz a hátsó hajtás költségvonzatával kapcsolatban.
Cimkék: ápolás, bordásszíj, előny, hajtás, hátrány, karbantartás, kardán, lánc, motor, szíj