Miről is van szó? Van ugye egy motorkerékpárunk, amelynek az esetek eléggé meghatározó többségében a hátsó kereke adja át az erőforrás energiáját a talajra. A nyomaték odajuttatása több fajta hajtás rendszer segítségével lehetséges, amelyek közül három terjedt el napjaink gyakorlatában.
Mindegyik tábornak megvannak a felkent apostolai – elég arra az értetlenségre gondolni, amikor a kardános motorok tulajdonosai kifejezik, hogy a lánc az bizony csak a motor biztonságos rögzítésére jó, másra nem… Na de viccet félretéve és a szót komolyra fordítva fussuk át: melyik meghajtásnak mik az előnyei és a hátrányai. Így amikor esetleg egy kezdő motoros elgondolkozik, milyen szekunder hajtású járművet válasszon, pontosan tudja mire számíthat.
Messze a leginkább elterjedt mód, amely a korai automobilok esetében is működött és a mai napokban is így hajtják a gokartok hátsó tengelyét. 1880-ban Hans Renold szabadalmaztatta, de a feltalálója nem ő volt: Leonardo Da Vinci már a tizenhatodik században papírra vetette a működési elvét. A láncos meghajtás a belsőégésű motorok belsejében is elterjedt, leginkább szembetűnő alkalmazásuk mégis a motorkerékpárok világa, hiszen a rendszer itt abszolút szem előtt van. Nézzük az előnyeit és a hátrányait.
A lánc szabadon van, így könnyű karbantartani – de ezt igényli is. Mellesleg a képen egy Zero látható – vagyis ez a rész a szép zöld jövőben is megmarad a motorosoknak, hogy kedvencük körül pepecselhessenek
Jön a szíj és a kardán – számos előnnyel és meglepő hátrányokkal. Lapozz!
Cimkék:
Az SMK márka hamarosan Európa felénk eső szegletébe is beteszi a lábát, ennek apropóján hívtak meg minket az indiai sisakgyárba.
Elolvasom »A sisakhoz optimalizált magyar szemüveg ezentúl új néven és új felhasználási területeket megcélozva hódít. A neve mostantól: Flywear.
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »Egykoron a Yugotours szervezte a Jugoszláv társasutakat. Mi most magunknak szerveztünk egy motoros túrát a Balkán irányába.
Elolvasom »A világ legmotorizáltabb részén rengeteg hasonló moped rohangál - felénk a Malaguti Spectre GP 125 versenytárs nélkül támad.
Elolvasom »Motorosként az egyik legjobb dolog új motort venni. Hát még akkor, ha mi bonthatjuk ki a dobozból és mi szereljük össze!
Elolvasom »