Van valami különleges a hathengeres motorokban. Egy kicsit mindenki kíváncsi rá, hogy mit tudnak az aszfalton, arra meg aztán végképp, hogy milyen hangjuk van. A számmisztikában is van jelentősége, hiszen a kapcsolatok és a szerelem szerencsehozó száma. Na és arról se feledkezzünk meg, hogy a dobozos sörök között is kiemelkedő jelentőséggel bírnak a hatos pakkok, van bennük valami nehezen megmagyarázható, csalogató rejtély. Nem is olyan régen mi is összeszedtünk tíz jelentős motort, amik ennyi hengerrel rendelkeznek. Annak a listának is az élére került az 1978-tól 1982-ig gyártott Honda CBX.
Az 1’047 köbcentiméteres, sorhatos mintegy 105 lóerő leadására volt képes, ráadásul a mérnöki zsenialitásnak hála alig volt szélesebb, mint egy CB750. Sajnálatos módon könnyebb, kisebb, de egy hajszálnyival kevésbé különleges CB900F szépen lassan kiszorította a piacról.
Miközben az ezres CBX szépen lassan egy nehezen elérhető, megbecsült darab lett, amit inkább azok kaparintottak karmaik közé, akik eredeti állapotát kívánták helyreállítani, addig a CB750 építésektől gyakorlatilag roskadozik a padlás. Meg is értem azokat, akik menten a szívükhöz kapnak, ha egy ritka motort felújítás helyett custom alapnak használnak, de még mindig sokkal jobb ez, mintha elrágná az idő vasfoga.
Az Egyesült Királyságban, Salisbury-ben található Lamb Engineering egy garázsban kezdte a működését a nyolcvanas évek végén. A műhely legénységét hat úriember és egy kutya alkotja. Holly, a Cocker Spániel természetesen a csapat teljes értékű munkavállalója.
A műhely egyébként olyan szolgáltatásokat kínál, mint CNC marás és esztergálás, hegesztés, alkatrészek vegyszeres tisztítása, vagy éppen összeszerelése. A srácok emellett évről évre indítanak egy pályaművet az AMD Motorépítő Világbajnokság keretein belül, ahonnan már hoztak első helyezettnek járó trófeát, és többször is benne voltak a top háromban.
A Lamb Engineering közösségén belül a motor elsősorban Larry Houghton keze munkáját dicséri, aki a csapat designere, és egyúttal főállású, mindent megoldó szakbuherátora. A projecthez alapvetően csupán egy 1983-as évjáratú CBX blokk állt a rendelkezésére. Ehhez készített saját maga alumíniumból egy ügyes kis vázat, ami betölti a motoron a segédváz szerepét is, tehát az elejétől a végéig egyazon darabról beszélhetünk.
Az egykarú lengővillát egy Ducati 916-ról vette kölcsön, amibe 17-es Marchesini felnit rakott – ez korábban szintén egy Ducatit ékesített, csak éppen egy 996-ost. Az első felfüggesztés Houghton design és Hossack stílusú villákat foglal magában. Egyébként pont úgy működik, mint a BMW Telelever rendszere. Tanulni ugye csak a legjobbaktól…
Ha esetleg kíváncsi vagy arra is, hogy hogyan muzsikál a hathengeres bestia, akkor lapozz!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »