Geir Brudeli 2001-ben találta ki egy különleges háromkerekű motorkerékpár alapelvét. Az első prototípust még barátaival a saját garázsában kalapálta össze, majd 2005-re elkészültek a gyártásra kész kivitellel is. Ezt akkor ősszel Milánóban a nagyközönségnek is bemutatták, és a fogadtatás pozitív volt: 2006-ban megkezdték az értékesítést. A kis norvég cég okos módon szabadalmi oltalmat is bejegyzett különleges első futóművére, amely olyan motorozási élménnyel ajándékozta meg a Leanster vásárlóit, mint semmilyen más motor a világon.
2008-ban még mi is írtunk egy rövid hírt a spéci tricikliről. Amely most újra a nagy nyilvánosság elé került, méghozzá egy komoly adásvétel kapcsán. Na nem az egész céget vásárolta fel a Yamaha, viszont a Leanster szabadalmát azt úgy ahogy van megvette. Az összeget nem hozták nyilvánosságra, de nyilván nem aprópénzről van szó.
A Yamaha már 2015-ben piacra dobta háromkerekű robogóját – a Tricity tesztjét itt olvashatjátok és nézhetitek meg videón. A kis városi szaladgáló nyilván nem váltotta meg a világot – csakhogy a hangvillások több évnyi előkészület után idén már a szalonokba küldik hasonló elvű, de sokkal komolyabb újdonságukat. A NIKEN izmos alapokra épül, a megnövelt első tapadásnak hála pedig komoly csodákra lehet képes. A magam részéről szó szerint alig várom a tesztjét!
Az, hogy a Yamaha megvette a Brudeli Leanster futóművének szabadalmi jogát, több dolgot is jelenthet. A leglogikusabb következtetés, hogy tovább akar terjeszkedni a dönthető háromkerekűek szegmensében. Amennyiben elkapják a fonalat és felkeltik a vásárlók érdeklődését, olyan előnyre tehetnek szert versenytársaikkal szemben, amit azok nehezen hozhatnak csak be. Persze tiszta sor, hogy sokan ellenszenvvel viseltetnek a háromkerekűekkel szemben – tudjátok: “Az igazi motor kétkerekű”… De a magam részéről biztosan tudom: ez az ellenszenv addig tart, ameddig ki nem próbálnak egy ilyen cuccot.
Lehet persze még egy lehetséges magyarázat a szabadalmi jogok megvásárlására. A Leanster és a NIKEN műszaki megoldása ugyanis nagy mértékben nem különbözik. Sőt, így kívülről a fotók alapján nagyjából ugyanaz. Így akár az is lehet az adásvétel oka, hogy a norvég cég jelezte a Yamahának: ők bizony oltalommal rendelkeznek erre az első futóműre. Persze ne legyünk rosszindulatúak, bízzunk benne hogy inkább az előző bekezdésben leírtak igazak – és újabb háromkerekű Yamaha modellek jönnek a következő években!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »