A napokban készítettünk egy interjút a motorgyártás egyik legendájával. Nem lövök le belőle sok poént, de a szóban forgó úr évtizedeken át tervezett és tesztelt is világhírűvé vált motorkerékpárokat. Közben enduro bajnokságokban versenyzett is – egyszóval motorozási tudásban és tapasztalatban olyan ember, akinek a szavára lehet adni. Egyik gondolatában kifejtette, hogy az egész motorgyártás sajnos teljesen rossz irányba megy – ugyanis senkinek nem lenne szabad olyan motort venni, amelynek teljesítményét nem képes maximálisan kihasználni és kontrollálni – félelemérzet nélkül. Mivel azonban a döntő többségünk nem tartozik ebbe a kategóriába – tedd a szívedre a kezed: te igen? -, szükség lett a menetstabilizáló rendszerekbe.
A KTM a közelmúltban publikált egy remek videót, amely az elektronikai rendszer előnyeit mutatja be. Először egy sima egyenes vonalú gyorsulást láthatunk radikálisan alacsony tapadás mellett. A hagyományos, elektronika nélküli motor csak vergődik pörgő kerékkel, míg a mai modern traction coltrol szinte folyamatos gyorsulásra képes.
Még érdekesebb a helyzet kanyarban. Amennyiben még ledöntött állapotban odacsapod a gázt, amelynek hajtóerőben jelentkező eredményét a gumi nem tudja átvinni az aszfaltra, máris elforog a kerék. Ennek hatására azonnal megszűnik az oldalirányú tapadás is – és komoly bajban vagy. Az utolsó filmrészlet ugyanezt még látványosabban, vizes aszfalton mutatja be. A film angol tudás nélkül is egyértelmű:
A záró részénél meg is jegyzik, hogy nem muszáj kipróbálni odahaza vagy a forgalomban. Az egész témára pedig talán azt mondhatjuk, amit az ABS-re is: utcán, folyamatosan változó tapadás mellett bizony nagyon jól jön a menetstabilizáló elektronika. Főleg, ha túl erős motort vettél – mint szinte mindenki.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »