Péntek éjjel a legnagyobb közösségi oldalon alakult csoportból egy motoros defektet kapott az egyik autópályán. Szerencsésen, gond és bukás nélkül megállt. A gumiabroncsa tönkre menése kivételével szerencséjére semmi baja nem történt. Többszöri üzenetváltás közben jutott eszembe a kérdés, amiről most kívánok értekezni: volt-e rajta láthatósági mellény? Amikor menet közben (adott esetben az úttest közepén) meg kell hogy álljunk és rosszak a fényviszonyok, kiemelt jelentősége van a láthatóságunknak.
Csoporttársam kitette a motor vészvillogóját. Te a saját motorodon be tudod kapcsolni? Állsz a motorod mellett és be tudod kapcsolni a vészvillogódat? Elsőre valószínűleg nézel mint a moziban, hogy hiába nyomod a gombot nem villog. Amennyiben itt elakadsz, nem bonyolult a megoldás: be kell indítani vagy ráadni a gyújtást és működik. Viszont mi van, hogyha lemerült vagy zárlatos az akkumulátor, esetleg más elektromos probléma áll fent? Láthatóságod jelentősen csökken. További gond lehet, ha egy huzamos vészvillogós álldogálás után nem indul be a gép – ez is simán bekövetkezhet.
Javíthatod a biztonságodat, hogyha láthatósági mellényt viselsz. Amennyiben megnézed a négy évvel ezelőtt készült profilképemet a Facebookon, azon még robogóztam – de mellény már volt rajtam. Azóta többször is cseréltem motort (Yamaha Aerox – Honda CBF125 – Honda NC750S), cseréltem sisakot is – viszont a mellény maradt. Ez a valami nem egy nagy összeg. Mégis a legnagyobb messziről is feltűnő felület lehet rajtad, tehát szembetűnő.
Rengeteg kivitele van, minden motoros üzletben kapható valamilyen változatban. Megvásárlásánál a motoros (protektoros) kabátra kell felvenni, hogy ne feszüljön, ne lobogjon vagyis illeszkedjen. A könnyebbek, vékonyabbak összehajtva (sisakba gyömöszölve) kevesebb helyet foglalnak, anyaguk nylon, műanyag, meg hasonló dolgok. Vannak olyanok is, amelyek nem engedik azonnal át az esőt, tehát a kabátod mellény által fedett része kevésbé vagy egyáltalán nem lesz vizes.
Színük neon zöld és fényvisszaverő csíkokkal vannak kiegészítve. Ezek minél szélesebbek, annál hatásosabbak sötétben. Mi van akkor, hogyha narancssárga? Kevesek hordják őket, pedig ez az igazi “kettő az egyben”: amikor télen lerakod a motorodat és motorosszán túrára mész, a kontraszt miatt hamarabb észrevesznek mint a zöldben. Természetes (erdős, bokros tehát eredendően zöld) környezetben sokkal előnyösebb a láthatóság szempontjából.
A láthatósági mellény tehát egy egyszerű darab, mégis vannak remek kivitelek belőle. Persze ugyanezt a szerepet maga a motoros kabát is betöltheti – ehhez kicsit jobban szét kell nézni a piacon. Ikonikus darabokkal találkozhatsz és remek megoldások születhetnek. Esőruhánál pedig még fontosabb, hogy messzebbről, hamarabb észrevegyenek. Életmentő lehet! Tehát gondolkozz előre, és ne vedd félvállról a láthatóságodat!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »