Napjaink legnagyobb divathullámát a motorizált kétkerekűek világában talán az Adventure motorok alkotják. Ezek eredetileg mind terepes-, mind aszfaltos használatra a lehető legkevesebb kompromisszum mellett is alkalmas masinák voltak – az idő múlásával azonban egyre kevesebb maradt bennük az off-road vérvonalból. Kisebbek és szélesebbek lettek a kerekeik, egyre nőtt a tömegük – mert ezt követelte a piac. Sokan sóhajtoznak a “régi iskola” után – ezért is örömteli, hogy a Honda nagyjából az alapokhoz visszatérve dobta újra piacra a 21. század igényeihez igazított Africa Twint. Csakhogy sokaknak még az a szintű terepképesség is kevés – nekik még inkább kompromisszumok nélküli motor kell. Nos, ők a portugál AJP legújabb gépe, a PR7 célközönsége.
Első ránézésre a pillanatnyilag még nem kapható masina leginkább egy Dakar versenymotorra emlékeztet. A homologizációnak természetesen nem felel meg – sokkal alkalmasabb a hosszabb aszfaltos etapokra, mint a 450-es rally-gépek. Ugyanis egy SWM által gyártott 600 köbcentiméteres egy hengeres erőforrás hajtja – ennek a teljesítményét egyelőre nem árulták el. Annyit tudunk, hogy egy négyütemű, négy szelepes DOHC blokkról van szó, amelyet befecskendező etet és önindító kelt életre. Amennyiben jól van hangolva, valóban alkalmas lehet a hosszabb aszfaltos szakaszok lemotorozására is. Az erőátvitel amúgy egy hat sebességes váltóban és láncban végződik. (Az első prototípust a Yamaha 660-asa mozgatta, de a gyár lecserélte azt.)
Az AJP PR7 legizgalmasabb része azonban nem is az erőforrás, hanem sokkal inkább a futómű. Amely viszont valóban nem ismer semmiféle megalkuvást. Elöl két 48 milliméter átmérőjű fordított teleszkóp fogja közre a 21-es első kereket – ezek az egységek minden paraméterükben állíthatóak és nem kevesebb mint 300 milliméteres úton tudnak mozogni! Egyébként a Sachs-tól érkeznek, akár csak a hátsó központi rugóstag, amely szintén teljesen testre szabható és 280 millimétert tud kirugózni. Elöl 300, hátul 240 milliméteres szóló tárcsákat találunk, amelyek kettő illetve egy dugattyú szorít lassításkor – a 90/90-21 és a 140/80-18 kerékméretekhez alighanem elégséges lesz a tudásuk.
No meg a motor elképesztő tömegéhez. A PR7 ugyanis az ülés alatt található 17 literes üzemanyag-tartály feltöltése után is csupán 165 kilogrammot nyom a mérlegen! A keskeny nyereg amúgy 920 milliméter magas (muszáj, a gép hasa ugyanis 32 centire van a talajtól) és a tengelytáv is tisztességes 1’540 milliméter. Azt hiszem, az utasos Alpok-túrára nem ez az igazi motor, de a világ nomádabbik felét célba véve már komolyan érdemes fontolóra venni. Ára még nem ismert, Angliában 7’000 font (2,8 millió forint) körül várják. A forgalmazás 2016. szeptemberében indul. Addig itt egy kis nyálcsorgató videó: így mozog egy igazi kalandmotor!
A videó végén a “work in progress”, vagyis a “munka folyamatban” felirat olvasható. Aki nyomon szeretné követni a fejlesztés utolsó fázisát és a forgalmazás kezdetével, valamint az árazással kapcsolatos híreket, az itt nézelődjön.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »