Történelmű jelentőségű megállapodásról döntöttek a BMW Motorrad, a Honda Motor Co. Ltd. és a Yamaha Motor Co. Ltd. vezetői, miszerint a jövőben közösen fejlesztik a C-ITS (Cooperative-Intelligent Transportation Systems) névre keresztelt rendszert, továbbá létrehozzák a Connected Motorcycle Consortiumot. A részleteket összegző memorandumot (Memorandum of Understanding) az ACEM (European Association of Motorcycle Manufacturers) minden tagja aláírta, így semmi nem állhatja útját a fejlesztéseknek, illetve a C-ITS 2020-tól esedékes bevezetésének. Hogy a tervek minél előbb megvalósulhassanak, a három gyártó máris elkezdi a munkálatokat. Az együttműködést 2015. október 6-án Bordeaux-ban, az ITS Világkongresszuson jelentették be, ez ugyanis a világ legnagyobb intelligens közlekedési rendszerekkel és szolgáltatásokkal foglalkozó rendezvénye. A BMW, a Honda és a Yamaha más gyártókat is felkért, hogy csatlakozzanak a kezdeményezéshez, így a jövőben alighanem további márkák is beszállhatnak a kísérletekbe.
“Annak érdekében, hogy minél inkább felgyorsítsuk a motorkerékpár-specifikus menetbiztonsági fejlesztéseket, a lehető legtöbbeket kell bevonnunk az C-ITS-projektbe, illetve a rendszer alkalmazásába motorkerékpárokon és robogókon.” – mondta el Mr. Tetsuo Suzuki, a Honda Motor Co., Ltd. operatív igazgatója. “Cégeink már most is aktív tagjai a Car2Car Communication Consortiumnak, együtt dolgoznak a különféle szabványokon és műszaki specifikációkon a személyautó-, valamint haszongépjármű-gyártókkal. A szervezetben most arra fektettük a hangsúlyt, hogy kifejezetten a motorosok igényeinek megfelelő rendszert hozzunk létre. A következő logikus lépés pedig, hogy egyesítsük erőinket a kétkerekűek biztonsága érdekében.” – tette hozzá Mr. Takaaki Kimura, a Yamaha Motor Co.Ltd. vezérigazgató-helyettese és műszak igazgatója. A C-ITS kapcsán Prof. Dr. Karl Viktor Schaller, a BMW Motorrad vezérigazgató-helyettese is állást foglalt. Elmondása alapján a BMW elkötelezett az ITS rendszer széles körű alkalmazása mellett, ezért más gyártókat is arra ösztökél, hogy csatlakozzanak a projekthez.
Antonio Perlot, az ACEM főtitkára elmondta: “Ez a kezdeményezés tökéletesen illik az ACEM által felvázolt baleset-megelőzési stratégiába, egyúttal kézzel fogható bizonyítéka, hogy a motorkerékpár-gyártók számára mennyire fontos a menetbiztonság, illetve a praktikus menetbiztonsági eszközök kidolgozása.”
Az átgondolt és helyesen alkalmazott ITS-technológiáknak a motorkerékpárok esetében is számtalan előnye van, többek között növelhetik a menetbiztonságot, megnehezítik a jármű eltulajdonítását és fokozzák a közlekedés hatékonyságát. Az Intelligent Transport Systems (ITS) lényege, hogy az információs és kommunikációs technika megjelenik a közlekedésben, jelentősen segítve a járművek, illetve a vezetők dolgát. Ilyen például a – már ma is létező – valósidejű forgalomfigyelő, ami segít a GPS-használóknak a torlódások elkerülésében. Valamint ilyen lesz a járművek közötti, vezeték nélküli kapcsolat is, ami lehetővé teszi, hogy az autók és az autósok információt cseréljenek egymás között, ezáltal csökkentve az utazások kockázatát.
Az ITS várhatóan jelentős előrelépést hoz majd a motoros baleset-megelőzés terén, hiszen a járművek és a pilóták közötti szabad adatáramlás révén előre jelezhetők a különféle veszélyhelyzetek. A három vállalatnak már komoly tapasztalata van a kommunikáló járműveket illetően, a tesztek már rég zajlanak Európában. A BMW Motorrad, valamint néhány másik járműgyártó és alkatrész-beszállító nem régiben kezdte meg a simTD projekt keretein belül futó kísérleteket Frankfurtban és vonzáskörzetében, míg a Honda és a Yamaha a DRIVE C2X program részeseként végzi európai ITS-próbáit. A C-ITS pedig tulajdonképpen nem más, mint a három márka tapasztalatainak összegzése, ami kiváló alap a motorkerékpárok menetbiztonságára vonatkozó jövőbeni kutatásokhoz.
A négykerekűekhez fejlesztett ITS-rendszerek nem építhetők be módosítások nélkül a motorkerékpárokba, a korlátozott helykínálat, a nagyobb vibráció és a felverődő eső, illetve por miatt speciális eszközökre van szükség. Emellett a motorkerékpárok dinamikája is merőben eltér, ezért új szoftvereket, algoritmusokat kell kidolgoznia a mérnököknek. Amennyiben ezek majd elkészülnek és sorozatgyártásba kerülnek, rengeteg balesetet fognak megelőzni és számos motoros életét menthetik meg.
Most biztosan sokan hördülnek fel és kiáltják hogy “ne döntsön a motor helyettem, én akarom vezetni azt és nem fordítva!” – de amikor majd először jelzi nekik a jármű egy kanyar bejáratánál az annak végén levő akadályt, amit magunktól esetleg túl későn vennénk észre, akkor hálásak lesznek a nagy márkák szakembereinek rengeteg munkájáért! Arról nem beszélve, amikor a figyelmetlen autóvezető helyett egy ilyen fejlett járműfelügyeleti rendszer esetleg aktiválja a fékeket, megakadályozva ezzel egy elsőbbséggel rendelkező motorral való ütközést.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »