Az Egyesült Államokban a közlekedés összes résztvevőjének mindössze két százaléka halad két keréken – mégis a bekövetkezett balesetek egy tizedében érintett motorkerékpáros. Az USA területén évente 1’312’000 közlekedési balesetet hoznak közvetlen összefüggésbe az időjárással – meghatározó részben a nedves aszfalt és az eső a kiváltó ok. A motorosok számára a csúszós burkolaton kívül komoly gondot tud okozni a párásodó sisakplexi, illetve azt azt beborító vízcseppek sokasága – mindkettő drasztikusan csökkenti a tájékozódóképességünket. A Rochester Institute of Technology Ipari Formatervi osztályán Alex Lobos professzor vezetésével született egy sisak, amely alkotói szándéka szerint teljesen megszünteti a fenti veszélyfaktort.
A végeredmény a C-Through (ejtsd: szí-szrú, ami átláthatóságot jelent) fejvédő, amelynek elsőre sokkoló külső megjelenése tisztán funkcionális okokra vezethető vissza. A bukósisak héjszerkezete hátsó traktusának felső területén megnyitottak egy elég nagy területet, amelybe két kopoltyú-szerű betétet illesztettek. Már első ránézésre logikus, hogy amint a motoros elindul, a légáramlás hatására brutális vákuum keletkezik.
Természetesen felmerül a kérdés, hogy ezek a kopoltyúk hogy felelnek meg a biztonsági szempontoknak? Egyrészt polikarbonátból és szénszálból készülnek, tehát kellően erős az anyaguk, másfelől rugalmasan vannak beépítve, így amennyiben fizikai ütés éri őket, a behatás mértékét elmozdulva tovább tudják csökkenteni. A hátsó részüket pedig Gore-Tex fedi, így a pára kilépése akadálytalan, de a nedves levegőből semmilyen módon nem tud a fejvédő belsejébe jutni a víz.
Nem kell sokat gondolkozni, hogy rájöjjünk: valahol be is kell jutni a levegőnek, mert különben hamar légszomja lenne a C-Through viselőjének. Ezt úgy érték el a tervezők, hogy a mellesleg elég nagy méretű vizor két fázisban nyitható. Elsőként csak előre-lefelé csúszik, így az alsó vonalánál elkezd erősen áramlani befelé a levegő. Mivel a felső gumírozás kettős kialakítású, így ebben az állásban sem képes sehol bejutni a víz, szakadjon kint akármennyire is. Ezt követően nyitható teljesen a plexi a hagyományos módon, felfelé hajtva.
Nagyon ígéretesen hangzanak a leírtak – néhány dolgot mégsem értek. Egyrészt, hogy a tervező csapat vajon hallott-e a PinLock rendszerről, amely saját tapasztalataim szerint nagyon jól küszöböli ki a párásodás problémáját. Másrészt pedig, hogy mi van, amikor erősen lehűl a levegő. Mert tartok tőle, hogy ebben a bukósisakban ilyenkor garantált az arcüreg-gyulladás…
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »