Lassan két éve, hogy bevezették az úgynevezett mentősávot, azonban ennek a kialakítását mind a mai napig nem sikerült elsajátítanunk. Ez a KRESZ módosítása nem kimondottan a motorosoknak szól, sokkal inkább a többsávos gyorsforgalmi utakon és autópályákon közlekedő négy- vagy többkerekűek vezetőinek. A döntéshozóknak az volt a céljuk, hogy az előírások elsősorban ne a szankcionálásra adjanak alapot, hanem a közlekedés biztonságát javítsák az érthető és betartható követelmények meghatározásával.
Óriási problémát jelent a mentést végző gépjárműveknek, hogy már a célterületre képtelenség eljutni – a baleset miatt feltorlódó járműtömeg sokszor akadályozza őket, erre még a kék fény láttán és a sziréna hallatán bepánikoló sofőrök is rátesznek egy lapáttal. Rendkívül egyszerű dolga lenne mindenkinek: aki nem a belső sávban van, az szépen lehúzódik jobbra. Ilyenkor a leállósávot is igénybe lehet venni, azonban itt az előttünk haladó járművet nem előzhetjük meg jobbról (egyébként, ha az is szabályosan félrehúzódik, akkor nincs is rá lehetőségünk) – a belső sávban pedig értelemszerűen balra húzódik mindenki. A Pest Megyei Baleset-megelőzési Bizottság egy német nyelvű kampányvideót feliratozott magyarul, ezzel is egyértelműbbé téve a rendelkezés gyakorlati értelmét és használatát.
A helyzet olyannyira rossz, hogy sok esetben még mentőmotorral is problémás az előrejutás, pedig ott egy méternél alig szélesebb sávocska is elég lenne – a lemming módjára közlekedő gépjárművezetők ezt mégis meghiúsítják. Jó lenne, ha figyelmesebben vezetne mindenki, akár motoron, akár autóban ül. Sokkal toleránsabban kellene viselkedünk az utakon – a közlekedés nem egy sakk játszma, ahol ki kell ütni a sötét parasztot. Az idei esztendőben sajnos nagyon elszaporodtak a halálos vagy súlyos sérüléssel járó balesetek. Gondoljunk arra, hogy ha nem motoron ülünk, legalább nyissunk utat – ki tudja miért áll a sor, lehet, hogy nem baleset miatt, de bármikor jöhet egy megkülönböztető jelzéseit használó jármű és ott minden perc számít.
Sokan nem tudják, hogy ezt a “mentősávot” civil motorkerékpárral is igénybe lehet venni – már amikor sikerül kialakítani a közlekedőknek. Ellenben az álló sor mellett a leállósávon jelenleg is tilos elhaladni bármilyen járművel. Tudom, hogy könnyebb kivágni jobbra és nem küzdeni azzal a néhány lehúzódni nem képes vezetővel, de idővel talán ők is belátják és észreveszik magukat, hogy jobb a szabálynak eleget tenni és félreállni. Ha ez sikerül, akkor mindenki mehet a dolgára nyugodtan – ez a hőség önmagában is különösen nagy koncentrációt és türelmet igényel. Figyeljünk oda egymásra és akkor nem kell mentővel találkoznunk, miközben ezt az egyszerű műveletet végrehajtjuk egy torlódás során.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »