Alighanem a legtöbb motoros átélte már az “élményt”, amikor rossz méretű bukót vett magának. Ugyan régen volt, de még jól emlékszem, amikor Olaszországban egy nagy motoros áruházban megvettem első felnyitható állú sisakomat. Az eladó csak azt kérdezte meg, hogy kényelmes-e a fejemre. Előtte csak nyitott bukósisak volt rajtam, így igennel válaszoltam és el is hoztam a cuccot. Amit hordtam vagy egy-másfél évig, de olyan zajos és szeles volt, hogy végül eladtam. Máig emlékszem, hogy 62-es méretű volt. Azóta 56-57-est hordok. Sokszor látok utcán vagy a vezetéstechnikai tréningeken is motorosokat, akiknek láthatóan a szemébe lóg vagy éppen össze-vissza mozog a fején a bukósisak. Nagyon könnyű tehát hibázni, amikor új fejvédő beszerzésére indul az ember. Mikre ügyelj, ha véletlenül nem eléggé figyel rád az eladó? Ehhez kértünk némi tanácsot az Euromotorban.
Először nyilván azt kell eldönteni, hogy milyen típusú legyen a védelmi eszköz: nyitott, felnyitható állú vagy zárt? Esetleg a manapság egyre népszerűbb kivehető állvédő, úgynevezett “crossover” fajta? Mindegyiknek megvan a maga előnye és hátránya, amelyet saját motorozási szokásaid és persze motorod felépítésének függvényében kell mérlegre tenni. Egy nyitott bukó soha nem nyújt akkora védelmet mint egy zárt, és zajosabb is lesz – cserébe ha egész nap a városban futkosol, lényegesen könnyebb fel-le kapkodni a fejedről. Vitathatatlanul a legkomolyabban egy zárt bukósisak fog megvédeni – ugyanakkor például egy túraendúrón egy rendes, pályára tervezett fejvédő kitakarja a műszerfalat, és még a sebesség ellenőrzéséhez is le kell nézned – elvesztve ezzel a vizuális kapcsolatot az előtted levő közlekedéssel. Mindenki alaposan gondolja tehát végig, miben lesz a legjobb neki a motorján töltött idő.
Azután természetesen ott van a már emlegetett méret kérdése. A túl nagy fejvédő nem is biztonságos, de hiába nem nyom sehol, a nagy szélzaj miatt mégsem fogod komfortosnak érezni. Az sem éppen szívderítő érzés, amikor nagyobb tempónál az orroddal tartod a plexit, miközben a menetszél tarkótól a fejtetődig süvít be. Egyszóval nagyon el kell találni a méretet – elkél tehát a szakértő tanács. Amikor pedig már megvan a kiszemelt, inkább tedd letétbe a vételárát, de mindenképpen szereltess fel rá egy tesztplexit és menj el saját vasaddal egy próbakörre. Mert amelyik bukósisak az egyik motoron kellemesen halk, az a másikon a turbulens áramlásoktól minden további nélkül lehet igen zajos is. A próbaút után azután a zsákbamacska veszélyének kizárásával viheted haza új bukódat, hogy évekig boldogan és elégedetten motorozz benne.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »