Elérkezett egy új naptári év eleje, és ahogy megszoktuk, ilyenkor útnak indul a világ legnagyobb tereprally versenye. A Dakar immáron harmadik alkalommal Szaúd-Arábiában kerül megrendezésre, ami adja az igazi sivatagi körülményeket. Az idei futam indulóit végigböngészve azt látjuk, hogy igen sok “átigazolás” történt a futam előtt. Amelyeknek egy része persze nem jelent annyira igazi csapatváltást. Mert amikor valaki a nagyágyúk közül átmegy a legnagyobb riválishoz, az komoly dolog. Mint ahogy a 2021-es Dakar Rally győztese, Kevin Benavides elhagyva a Hondát az idén már egy gyári KTM gázkarját húzza – na az nem kis dolog! Amikor Sam Sunderland sok-sok KTM-es esztendő – és egy abszolút győzelem – után idén a GasGas színeiben versenyez, az kevésbé sokkoló. Hiszen a GasGas is a KTM konszernhez tartozik – ennek az “átigazolásnak” tehát valószínűleg inkább marketing céljai lehettek…
A 2021-es viadallal nem vártak túl sokat: mindjárt január elsején elkezdődött a Dakar Rally. Igaz, az első nap nem véletlenül kapta az 1A nevet (logikusan január 2-án volt az 1B), ugyanis ez csupán egy prológ volt. A teljes hossza ugyan ígéretesnek tűnt: a 614 kilométerre elismerően csettinthettünk volna a nyelvünkkel. Azért nem tehettük, mert ebből pontosan 595 kilométer volt a közúti összekötő, és mindössze a befutó előtti 19 a speciál szakasz. Amely ráadásul a verseny végső értékelésébe sem számított bele. A tétje csupán annyi volt, hogy az első 15 befutó eldönthesse a másnapi rajtsorrendet. A befutó után pedig sor került a hivatalos rajtceremóniára: ekkor álltak fel az idnulók a rajtdobogóra. Vagyis megvolt annak az esélye, hogy valaki már eddig sem jut el… Szerencsére a motorosok mezőnyében senki nem volt ilyen peches – csupán egy francia duó autója nem jutott el eddig. Ők már a prológ közúti részét sem tudták megkezdeni.
Január másodikán az előző napi befutó fordított sorrendjében vágtak neki a versenynek a motorosok. Vagyis a 144. pozícióban befutó pilóta nyitotta a napot. Amely már tényleg “rendes” versenyszakasz volt. A 333 kilométernyi speciál mellé 181 kilométernyi összekötő jutott. Ráadásul a gyorsasági kimondottan trükkös volt: akadt benne kő- és homoksivatag, utóbbiban pedig jellemzőek voltak a nem túl nagy, de annál trükkösebb (hirtelen letörő) dűnék. Ezek pedig igen csak meg tudják tréfálni a motorosokat – jól át lehet lépni a kormányt annak, aki nem figyel eléggé.
Ráadásul komoly navigációs nehézségek is akadtak. Volt olyan szakasz, ahol a pillanatnyilag vezető top-pilóták is elbizonytalanodtak – annyira, hogy egyetértésben vissza is fordultak a 270-es kilométernél. Amikor jöttek szembe a többiek, akkor döbbentek rá, hogy kár volt… De addigra már bizony pozíciókat vesztettek – és rengeteg, szinte behozhatatlanul sok időt! Régi nagy igazság: a Dakar versenyzőinek nem csak gyorsan és biztosan kell tudni motorozniuk nehéz terepkörülmények között is, hanem tökéletesen kell tájékozódni. Amihez pluszban elengedhetetlen a figyelem nagy fokú megosztása az itiner, a műszerek és az előttük levő terep között!
Az elmúlt évekhez hasonlóan a román színekben versenyző Gyenes Mani és a szerb lobogó alatt rajtoló Saghmeister Gábor számára drukkolhatunk mi, magyar Dakar-rajongó motorosok a legjobban. Közülük Mani hozza a jobb eredményeket – ráadásul ő az Original by Motul kategóriában megy, ahol a motor szerelését is magának a versenyzőnek kell végeznie. Erre a szerelésre pedig az első igazi (amúgy második) napon szükség is volt! Mani a prológon saját bevallása szerint nagyon óvatosan ment – 19 kilométeren meg nem nagyon lehet óvatoskodni… Így ott az 54. helyen futott be. Tegnap pedig a 120. kilométerig szépen ment, sorban előzgette az előtte startoló pilótákat. Majd egy fura nyomást érzett a bal bokájánál – és lenézve kiderült, hogy eltört és kicsúszott a helyéről a hátsó lengővillát tartó tengely.
Innen a célig úgy kellett mennie, hogy lábbal tartotta a kilógó darabot, és erősen drukkolt, hogy ne törjön teljesen ketté a fém. Közben érte el a sokaknak nehézséget okozó útpontot, amelyet ő sem talált meg elsőre. A műszaki hiba miatt nem is erőltette, inkább a célba érésre koncentrált. A 12. Dakar Rally-ján induló magyar motoros számára ez volt az első kihagyott útpont egész pályafutása alatt!!! Mondjuk ez senkit nem hatott meg, a 15 perc büntetést simán megkapta érte.
Ennek köszönhetően a jó kezdés ellenére végül vissaesett a 83. pozícióba. Ez önmagában nem annyira nagy baj, a büntetéssel együtt összeszedett 2 óra és 50 perc lemaradás az összetett első helyezetthez képest azonban már inkább az. De ez van, drukkoljunk, és nézzük, mire jut Mani ebből a nem túl rózsás helyzetből. Hiszen a Dakar Rally vége még nagyon, de nagyon messze van! Saghmeister Gábor a prológon a 139, míg az 1B versenyszakaszon a 110. pozícióban zárt. Összetettben is ugyanitt áll.
Helyezés | Rajtszám | Név | Márka | Idő/Különbség | Büntetés |
1 | 4 | D. SANDERS | GASGAS | 4:38:40 | 0:00:00 |
2 | 7 | P. QUINTANILLA | HONDA | 0:03:07 | 0:00:00 |
3 | 52 | M. WALKNER | KTM | 0:11:06 | 0:00:00 |
4 | 42 | A. VAN BEVEREN | YAMAHA | 0:12:46 | 0:00:00 |
5 | 43 | M. KLEIN | KTM | 0:14:34 | 0:00:00 |
6 | 3 | S. SUNDERLAND | GASGAS | 0:15:56 | 0:00:00 |
7 | 15 | L. SANTOLINO | SHERCO | 0:16:54 | 0:00:00 |
8 | 12 | X. DE SOULTRAIT | HUSQVARNA | 0:18:36 | 0:00:00 |
9 | 16 | R. BRANCH | YAMAHA | 0:19:21 | 0:00:00 |
10 | 5 | S. HOWES | HUSQVARNA | 0:25:12 | 0:00:00 |
Fotók: Dakar.com, Gyenes Mani Facebook
Cimkék:
Az E01 és az E02 a Yamaha új elektromos robogói lesznek. Míg előbbi egy 125-ös, utóbbi egy 50-es robogónak felel meg.
Elolvasom »Egy új szabály miatt az összesített eredménybe már nem fog beleszámítani Danilo Petrucci eredménye, de folytathatta a versenyt.
Elolvasom »A nagy teljesítményű elektromos motorok életképessége eddig elég kérdőjeles volt. Az Energica Eva Ribelle RS ezen akar javítani.
Elolvasom »Az első részt folytatva két újabb Spyke túrakabát bemutatója következik. Egyiken sem véletlenül szerepel a hivatalos Dakar logó.
Elolvasom »A Niu MQi GT-t tavaly már bemutattuk. Idén megjelent az EVO változata, amely sokkal gyorsabb lett. Napokig nyúztuk, hogy mit tud.
Elolvasom »Sajnos a motorozásban benne van, hogy hirtelen minden megváltozik. Olvassátok el Zoli igaz történetét a durva baleset hatásairól.
Elolvasom »