Komolyan tartottam tőle, hogy a Harley-Davidson fel fog sülni az első túraendurójával. Nem megalapozottan, inkább csak egyfajta szorongásként lebegett borús lelki tekintetem előtt, hogy elcsúsznak egy vaskos banánhéjon és akkor oda az innováció. A tegnapi – nyilvánvalóan online – bemutató azonban egy picit megnyugtatott. A Pan America kifejezetten modern, igazi XXI. századi túraenduró benyomását kelti. Igaz, nem is a budget ligában fog játszani.
Kezdjük is azzal a bizonyos árral. A Pan America két kivitelben lesz elérhető. Az alaphoz képest a Special olyan extrákat kap, mint guminyomás szenzor, markolatfűtés, bukócső, alu haspáncél, középállvány, kormánygátló, adaptív fényszóró és a legfontosabb, elektronikusan állítható és automatikus utánállítású, aktív Showa futómű elől, hátul egyarányt. A Harley sajtóanyaga szerint az alapkivitelt 13.070 eurótól, a Specialt pedig 15.015 eurótól mérik. Plusz ÁFA ugye. Azaz inkább a hatmilliós csapatban fog játszani, mint az ötösben. Ott, ahol egyébként az 1250-es BMW GS is.
Az 1250-es Revolution Max névre keresztelt blokk önmagában is figyelemre méltó. A folyadékhűtéses, hengereként négyszelepes, dupla gyújtógyertyás, 60 fokos hengerszöget bezáró V2-es eltér a legvaskosabb Harley hagyományoktól. Ráadásul nem is hosszú- hanem rövidlöketű a blokk, ami ismétcsak egy nagyon más világ. A végeredmény mintegy 150 lóerő 8.750-es fordulaton és 127 Nm 6.750-nél. A legmeglepőbb mégiscsak az, hogy a Harley egyáltalán hirtelen kommunikál lóerő adatot. Ja kérem, ha van mivel büszkélkedni!
A motor tömege nem lett éppenséggel kevés, de egyáltalán nem kiugró. Mintegy 245 kilogrammon mérlegel. Ha szintén az 1250-es GS-t rángatjuk ide, akkor az menetkészen 249 kiló. Külön érdekesség a váz, ami teljesen a blokkra, mint teherviselő elemre támaszkodik. Három részből áll, egy elülső, egy külön középső és egy segédvázból, ezek mindegyike csavarozottan van rögzítve.
A másik komoly érdekesség az ülésmagasság. A 890 mm sejteti, hogy a Pan America a hosszúlábúaknak kedvez, de akad itt egy okos kis szerkezet, amit ARH – azaz adaptive ride height – névre kereszteltek. Ennek pedig a lényege, hogy állóhelyzetben képes összeültetni a motort úgy, hogy az ülésmagasság már csak 855 milliméter legyen.
Noha ez feláras extra, de nem volt rössz ötlet a motorépítés világából átemelni, ezzel valóban bővítve a lehetséges vásárlók körét! És persze az elektronika fennmaradó aspektusa is versenyképes. TFT kijelző, kanyar-ABS és kipörgésgátló, menetvezérlő programok (van off-road is), hegymeneti elindulássegítő. A fék Brembo, a futómű Showa, a lengővilla alu. Ígéretes, nagyon várjuk, hogy ki is próbálhassuk!
Cimkék:
A legfrissebb, japánból származó híresztelések szerint érkezik egy MT-07 alapokra épülő sportmotor a Yamahától.
Elolvasom »Az elmúlt években csak vegetált a Buell, de most rendesen visszatérnének a kerékvágásba. Rögtön 10 modellel tennék ezt.
Elolvasom »A nagy teljesítményű elektromos motorok életképessége eddig elég kérdőjeles volt. Az Energica Eva Ribelle RS ezen akar javítani.
Elolvasom »Az első részt folytatva két újabb Spyke túrakabát bemutatója következik. Egyiken sem véletlenül szerepel a hivatalos Dakar logó.
Elolvasom »A Niu MQi GT-t tavaly már bemutattuk. Idén megjelent az EVO változata, amely sokkal gyorsabb lett. Napokig nyúztuk, hogy mit tud.
Elolvasom »Sajnos a motorozásban benne van, hogy hirtelen minden megváltozik. Olvassátok el Zoli igaz történetét a durva baleset hatásairól.
Elolvasom »