A motorkerékpár-piac kategóriái az elmúlt időszakban meglehetősen érdekesen alakulnak. A gyártók szándéka elég egyértelmű: szeretnének minden felmerülő vásárlói igényt kielégíteni, hiszen amint megcsap a “nekem pont erre van szükségem” érzés, azonnal megfogták a lelkedet. Így jöttek létre a túramotorokból – amik végül is egyszerű csupasz gépek némi-nemű burkolásával születtek – és a terepmotorokból a túraendurok. Jelen tesztalanyunk is ebbe a csoportba tartozik – legalábbis a Kawasaki honlapja szerint. Mert valójában nyilvánvaló, hogy a Versys 650 születése óta minden csak nem enduro – a 17-es első keréken feszülő 120-as gumival a terephez semmi köze. Felépítésében mégis hasonlít ezekre a masinákra, de egyértelműen azoknak szánják, akik teljesen elégedettek az aszfalton motorozással.
A hagyományos csupasz- és túramotorokénál hosszabb rugóutak és egyenesebb üléshelyzet mind a gyengébb aszfaltutakon, mind pedig a hosszú távú motorozások alkalmával nagyon jól jönnek. Így hiába nem “igazi” túraenduro – sokkal inkább emelt túramotor – a Versys család megjelenése óta, mégis sikeres. Hiszen valós vásárlói igényeket elégít ki. Amikor 2015-ben a Versys 650 felfrissült – akkor készült tesztünket itt olvashatod el és nézheted meg -, műszaki értelemben nagyon ütőképes ajánlat volt. Jól nézett ki, és mindent tudott, amit a vásárlók ettől a kategóriától várhatnak. Éppen csak valahogy a karakter hiányzott belőle – még akkor is, ha külseje onnantól már abszolút dögösnek volt nevezhető.
Éppen csak azóta elröppent csekély öt esztendő – a Versys 650 pedig alig változott. Inkább azt mondanám, hogy nem. Kapott egy fokozatkijelzőt a némileg módosított műszerfali LCD-re. Meg kicsit módosítottak a fényezésen. És körülbelül ennyi. Közben a Suzuki V-Strom 650 többször is frissült, de a versenytársak sora jelent meg új modellekkel. Lehet az árán kívül még bármi esélye a kis Versysnek ellenük? Hogy ezt kiderítsük, néhány napot eltöltöttem a nyergében – frissítve a már halványuló benyomásokat és emlékeket.
Valóban meglepő a végeredmény, de a Versys még egyáltalán nem elvetendő alternatíva azoknak, akik ebben a szegmensben keresgélnek. Jó a futóműve, közúti használatra megfelelő az ereje – legalábbis, ha tudsz élni ezer köbcenti alatt -, kényelmes és egészen jól pakolható. Főleg, hogy gyárilag elérhetőek az alapkivitel mellett a Tourer, a Tourer Plus és a Grand Tourer változatok is – utóbbi már három gyári dobozt, kézvédőket, kiegészítő lámpákat és erősebb blokkvédelmet is ad. Vagyis tényleg csak rá kell ülni és indulhat a túrázás. Aki megkedveli a Versys 650 nem túl karakteres, de vitán felül élhető és biztosan hűséges jellegét, az pedig tuti sok boldog kilométert tehet meg a nyergében.
Egy békés, de normál közúti közlekedéshez elégséges tudású blokk mozgatja a kis Versys-t. A mai világban már kimondott élvezetnek számít a direkt gázreakció is. Aki beéri azzal, amit a 650-es tud, az sok gondtalan kilométerre számíthat a kicsit sem túlhúzott erőforrással és a precíz erőátvitellel.
2015-ben a modell fő fegyvere a roppant igényes – bár alapból kissé puhára hangolt – futómű volt. Ugyanezzel még 2020-ban is értékes pontokat szerez! Fő célcsoportja nem a közúti versenyzők – itt sem -, hanem a kényelemre törekvő túrázók.
Nincs túlméretezve, de jól használva kielégítően működik a fékrendszer. Az erős felegyenesedési hajlamot szokni kell – a motor felépítése miatt kiemelten fontos mindig használni a hátsó féket is. Menetvezérlőt még mindig nem kapott – majd a következő átdolgozáskor biztosan fog. Nekem mondjuk az sem hiányzott.
A mindennapi használhatóság a típus fő erőssége. Egy nagyon könnyedén vezethető, igazi allrounder. Jó városba, hétvégi kirándulgatáshoz, de simán alkalmas a hosszabb túrákra is. Ahhoz képest, milyen “régi” konstrukció, tényleg nincs semmivel sem több baja 2020-ban sem, mint megjelenésekor volt.
Az ára ma már az egyik legfőbb fegyvere – azt is figyelembe véve tényleg jó vétel még 2020-ban is. Közte és a V-Strom között például szinte biztosan csak az ízlésvilágod fog dönteni – vásárlás előtt MINDENKÉPPEN kérd el egy tesztkörre őt is!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »