Amikor az ember fia vesz egy nagyenduro jellegű motorkerékpárt – évjárattól és márkától teljesen függetlenül -, előbb-utóbb általában felmerül benne az igény, hogy kicsit motorozzon a nem aszfaltozott utakon is. Nem kell mindjárt csizmába folyó sárra meg szaharai homoktengerre gondolni. Elég egy sima murvás út. Ott már érvényesülnek a túraenduro előnyei, hiszen – bár végigmegy ott a gixerezer is -, az álló testhelyzetet ezeken lehet valóban jól felvenni. A helyes testtartás megtanulása pedig nagyon fontos – például hogy miként tartsd magad ahhoz, hogy ne támaszkodj- vagy kapaszkodj a kormányba. Amikor egyenesen haladva már kezd megjönni a bátorság, az irányváltáskor azért még általában elillan. Hiszen eltűnik az aszfalton megszokott tapadás, így kanyarodás közben a kezdő általában még leül és azt hiszi, hogy jobb lesz.
Pedig nem. Amikor ugyanis leülünk, eltűnik az álló testtartás valamennyi előnye, amelyeket sorozatunk 6. részében összeszedtünk. Sokkal rosszabb lesz a motorkontrollunk – az egyetlen előny, hogy közelebb van a talaj, így biztonságosabbnak érezzük az egészet. Sőt, ahogy a profi motocross és enduro versenyzőktől láttuk, ívbelső oldali lábunkat kinyújtva az első kerék mellé tesszük. Csakhogy a példaként szolgáló motorosok gépei úgy egy-másfél mázsácskával könnyebbek annál, amin mi épp próbálkozunk. És még általában a gumijuk is “kicsit” jobban kapaszkodik. Mit kockáztatsz a közismert, egyenesen kinyújtott lábtartással? Hogy ha a teljesen vagy félig aszfaltos használatra tervezett első gumid kicsúszik kanyarodás közben, a lábadra fog esni az akár 250 kiló. Azt meg esélyesen nem ússza meg a bokád-térded valamely alkotóeleme…
Vagyis hiába diktálná azt a lelked, NE ÜLJ LE! Állva ugyanis sokkal nagyobb tartományban tudod használni saját testtömegedet, amire annál nagyobb szükséged lesz, minél gyengébben teljesít a gumiabroncsod az adott körülmények között. A technika igazából teljesen ugyanaz, mint amit a megfordulás során már mutattunk. Már a kanyarodás megkezdése előtt érdemes ezt felvenni, vagyis az ívkülső oldali lábtartóra terhelni a testsúlyod jelentős részét. Valahogy úgy képzeld el, hogy a motor mindkét lábszáraddal való szorítása helyett csak a külső oldali térded próbáld “belenyomni” a tankba. Ezzel kifelé mozgatod a feneked és az egész felsőtested – és így döntöd le a motort. Ezzel pedig eléred, hogy a tested tömegének lehető legnagyobb része marad a kerekeid talajjal érintkező vonala fölött – magyarul növeled a leszorítóerőt.
Amennyiben kicsit nézelődsz a világhálón terepen valóban magas szinten motorozó pilóták mozgóképei között, még a Dakar élmezőnyétől is ugyanezt fogod látni. Igaz, hogy az ő motorjaik kisebb tömegűek, kizárólagosan terephasználatra lettek optimalizálva (például eltér a tengelyterhelésük egy klasszikus túraenduroétól) és sokkal jobbak a gumijaik laza talajra. Igaz, ők meg “némileg” gyorsabban motoroznak, mint mi a vegyes használatú gépeinkkel – de a kanyartechnikájuk pontosan ugyanez. Érdekes módon egy utcai túraenduro esetében minél inkább aszfalt-orientált gumiabronccsal tévedsz le a murvára vagy homokba, annál nagyobb jelentősége lesz, hogy jól használd a kanyartechnikát. Gyakorold be kisebb sebességgel – de a fizikai határokat később is tartsd tiszteletben.
Szintén nagyon fontos, hogy a terep adta lehetőségeket használjuk ki. Amennyiben magát az utat mélyítette ki a teherautók és mezőgazdasági-erdészeti gépek közlekedésének eróziója, akkor a szélén szokott lenni egy keményebb “oldalfal”. De ha maga a keréknyom rendelkezik nem túl éles oldallal, az is használható “mandinerként”. A lényeg: amennyiben valamivel meg tudod támasztani oldalról a kerekeidet, tedd meg! Ez minden esetben növeli a biztonságodat. Keskeny ösvényeknél szinte biztosan működik a dolog – a többi helyen használd a szemed és a tapasztalataidat! Jó gyakorlást – és élvezetes terepmotorozást!
Cimkék:
Fúj rajta a szél. Dolgozni kell minden kanyarban. Legyinthetsz a 136 lóerőre is. Aztán elkened az R 1250 R száját, és jön az orgazmus...
Elolvasom »A mondás szerint a motorozás velejárója, hogy büdös leszel. De ennek sem kell így lennie: a lábad esetében a TCX sokféle megoldást kínál.
Elolvasom »A nagy teljesítményű elektromos motorok életképessége eddig elég kérdőjeles volt. Az Energica Eva Ribelle RS ezen akar javítani.
Elolvasom »Az első részt folytatva két újabb Spyke túrakabát bemutatója következik. Egyiken sem véletlenül szerepel a hivatalos Dakar logó.
Elolvasom »A Niu MQi GT-t tavaly már bemutattuk. Idén megjelent az EVO változata, amely sokkal gyorsabb lett. Napokig nyúztuk, hogy mit tud.
Elolvasom »Sajnos a motorozásban benne van, hogy hirtelen minden megváltozik. Olvassátok el Zoli igaz történetét a durva baleset hatásairól.
Elolvasom »