Kivételesen szeretném ezt a cikket egy hosszabb kitérővel indítani. Ugyanis sokakban élnek mindenféle képek a motoros ruházkodás világában elterjedt anyagokkal kapcsolatban – de ezek gyakran teljes tévedések. Sokan minden nem bőrből vagy farmer anyagból készült motoros ruhát cordurának hívnak, mások azt hiszik, hogy a GORE-TEX az egy komplett ruha anyag. Úgyhogy picit tegyünk rendet a fejekben, majd nézzük meg, a fenti “varázscuccok” segítségével mit is tesz a TCX motoros lábbeliket gyártó cég annak érdekében, hogy tényleg ne szégyenkezve vedd le csizmádat, amikor vendégségbe mész. (Valamennyi később bemutatott terméket megtalálod a hazai forgalmazó EuroMotor üzletében és webáruházában.)
Nem ragadt be a Caps Lock, az igazi CORDURA® neve ugyanis csupa nagy betűvel írandó. Az anyagot egy DuPont nevű cég fejlesztette ki. Róluk sem sokan tudják, mi fán teremnek, így engedjetek meg egy pár szavas bemutatót – érdemes elolvasni! Éleuthère Irénée du Pont egy francia kémikus volt, aki a Nagy Francia Forradalom során kezdett komoly vagyonra szert tenni – ugyanis igen jó minőségű puskaport tudott készíteni. Rájött, hogy jó lenne nem a guillotine alatt végezni, így Amerikába költözött. Puskapor ott is kellett, így a vagyon tovább nőtt, 1802-ben pedig megszületett a DuPont cég. Sokáig maradtak a robbanóanyagoknál, majd a XX. század első felében a szintetikus anyagok és a vegyipar robbanásakor robbantak ők is. A DuPont cég fejlesztette ki a szintetikus gumit, a neoprént, az első poliésztert, majd 1935-ben a nejlont.
Néhány év múlva egy Teflon nevű matéria is az ő nevükhöz kapcsolódik, aztán a Második Világháború során a már 1929-ben szabadalmaztatott szintetikus textiljüket, a CORDURA® anyagot elkezdték a katonai gumiabroncsok erősítésére használni. Ekkor érte el az anyag azt a szilárdságot, amely messze kiemelte minden más közül. A CORDURA® szakítószilárdsága, olvadáshője ugyanis igen magas – így 1966-ban önálló márkanévvé tették. A katonai felszereléseknek ma is elsődleges alapanyaga, de már jó ideje a motoros ruházatoké is. A különlegesen erős textil szövet ugyanis abszolút alkalmas erre a célra. Egy dolgot fontos tisztázni: sokan minden szintetikus szövetet cordurának hívnak – de az igazi, ma is a DuPont által gyártott CORDURA® tudása változatlanul kiemelkedő.
A hatvanas évek végén egy amerikai kutató, Bob Gore éppen polytetrafluoroethylene (PTFE) rudakkal kísérletezett. Magas hőmérsékleten és nyomáson alakította őket – és az eredményen maga is meglepődött. Ugyanis egy olyan teflon bázisú “szövetet” kapott, amely érdekes tulajdonságokat mutatott. Az anyagot ePTFE (“kiterjesztett-PTFE”) névre keresztelte és szabadalmaztatta is. Az átalakulás során a teflon rúd térfogata 800-szorosára növekedett, rendkívül vékony lett és térfogatának 70 százalékát levegő tette ki. Vagyis olyan porózus anyagszerkezetet nyert, amelynek valamennyi “nyílása” kisebb volt egy vízmolekulánál. Így annak ellenére, hogy a levegő és a gőz áthatolt rajta, a víz nem tudott. Ez pedig számos felhasználási területre alkalmassá tette a GORE-TEX névre keresztelt új anyagot.
Használják orvosi területen (implantátumok), az űrkutatásban a szkafanderekhez és persze a katonai ruházatok készítői is hamar felfedezték. Ahonnan már csak egy lépés volt, hogy a fizikailag leginkább egy vékony fehér nejlonzacskóhoz hasonló külsejű GORE-TEX membrán bekerüljön a polgári ruházatba is. Ahol természetesen hamar felfedezték a motoros felszerelések gyártói is. Hiszen amikor valami vékony, teljesen vízhatlan, ugyanakkor viselőjének testpáráját kiengedi, az egy motoros számára maga a kánaán. Persze a GORE-TEX matériát is legalább annyian próbálják másolni, mint a CORDURA®-t. De itt is igaz, hogy az okos szabadalmaknak köszönhetően ez nem igen megy tökéletesen.
A GORE-TEX membrán a motoros csizmák világában is igen elterjedt. Hiszen ápolhatsz meg impregnálhatsz egy bármilyen vastag bőrből készült lábbelit amennyit akarsz, az egész napos esőben előbb-utóbb sajnos beázik. Pláne, ha nem csak sétálgatsz a csapadékban, hanem a menetszél meg az első kerék is veri fel a lábadra a vizet. Átázott és átfázott lábbal motorozni pedig nem valami épületes dolog. Ezt a bajt tökéletesen küszöbölik ki a GORE-TEX membránnal ellátott csizmák: amikor a külső bőr péppé ázik, a lábad akkor is száraz marad. Na meg ráadásként ott van a párakiengedő képesség, amely miatt bele sem izzadsz. Elvben. Amikor ugyanis maga a külső anyag egy 1,3-1,5 milliméter vastag marhabőr, akkor bizony csoda nincs: a 30 fokos kánikulában rohadtul bele fogsz rohadni a gorés csizmába. A megoldás nem más, mint a külső anyagot lecserélni olyanra, amely át tud szellőzni. A végét biztosan sejtitek: igen, a CORDURA® lesz az! A TCX számos ilyen terméket kínál – nézzük őket végig!
Gyorsan fussunk végig azokon a pontokon, amelyektől messze az utcai bakancsok meg katonai surranók fölé magasodnak a TCX motoros csizmái. Csúszásmentes, csavarodás- és roppanás ellen védő talp. Sarok-, lábujj- és boka protektorok. Sípcsont védelem. Rugalmas cipzár rögzítés a tökéletes illeszkedés érdekében. Mindezeknek köszönhetően kapták meg a teljes CE minősítést. A Zephyr Flow felsőrésze teljes egészében CORDURA® – méghozzá a DuPont által szabadalmaztatott, közelítőleg a bőrével felérő biztonsági mutatókkal rendelkező. Így ez a modell egyszerű felépítése ellenére is minőségi darab – nagyon jó szellőzéssel. Azzal persze tisztában kell lenni, hogy ő nem vízálló.
Az Explorer Evo egy nagy ponton lép előre: benne már megtalálható a eredeti GORE-TEX membrán. A szellőzés gyakorlatilag szinte semmit nem csökken – emlékezzünk a teflon alapanyagú ePTFE képességeire -, ugyanakkor már nem kell esőcsizmával bajmolódnod, amikor elríjják magukat a felhők.
Ne gondoljátok, hogy az elmúlt ötven évben a GORE-TEX membrán semmit nem fejlődött. Az egyik ilyen evolúció a kétezres évek elején megjelent GORE-TEX XCR, vagyis az Extended Comfort Range (megnövelt komfortzónájú) membrán. A videóban itt sajnos rosszul említettem a fő előnyét: nem négyszer, hanem negyedével (25 százalékkal) több párát képes kiengedni magán keresztül. Vagyis nagy melegben még tovább csökkenti a beizzadás kockázatát. Ennek nem is motoron menet közben van elsődleges jelentősége, hanem amikor sétálsz benne – vagy esetleg a nedvesség megtartására képes pamut zoknival hordod. Utóbbi ugyanis semmilyen GORE-TEX béléses csizma esetén nem javasolt – nem véletlenül szintetikus a bélésük is!
Az Airtech Evo GORE-TEX már ezzel az XCR membránnal készült – részben ezért is van a teljes felső része CORDURA® anyagból. A lehető legnagyobb biztonság és a tökéletes szellőzés kombinációja! Innen már nincs hova javítani a dolgot – gondolnánk. Pedig de.
A cipőgyártók a 2010-es évek közepe magasságában ötlötték ki a talp felé is “lélegző” lábbeliket. Első körben az utcai viseletben jelent meg a Surround technológia, amely annyit tesz, hogy a talpbetét alatti cellás kialakításban felgyülemlik a párás meleg levegő, majd a lépéskor meghajló cipő azt szó szerint “kitolja”. Ergo már nem csak a felső részen, hanem a talpon is igazi működésbe léphet a GORE-TEX membrán. A komfort pedig tovább nő – a körkörös vízállóság megtartásával.
A TCX Clima Surround GORE-TEX tehát egyrészt soha nem ázik be, másrészt valószínűtlen szellőzést biztosít. Ennek egyértelmű velejárója, hogy 0 fokban körülbelül hordhatatlan – vagy akkor hamar fogsz brutálisan felfázni. Nyáron azonban elképesztő komfortot biztosít egy bőr motoros csizmával szemben!
Az idei év egyik TCX újdonsága az előző csizma kissé “átdolgozott” változata. Ami nagyon finom megfogalmazás, ugyanis a felső része teljesen más. Sőt, eltér az összes eddigitől is. Itt ugyanis nem cipzárral, hanem csupán tépőzárakkal zárjuk a felvétel után a csizmát, illetve a szára is picikével alacsonyabb lett. Ennek eredményeképpen pedig az Airwire Surround GORE-TEX a magasabb rüszttel és vaskosabb vádlival rendelkező, de a lábizzadás ellen komolyan tenni kívánó motorosoknak lehet kitűnő választás.
Támogatott tartalom.
Ezt olvastad már?
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »