Létezik persze olyan szemlélet is, hogy az igazi motor egy személyes. És tényleg vannak kétkerekűek, ahol lehetőség sincs utas szállítására, mert ülés vagy épp lábtartó sem teszi ezt lehetővé. Ugyanakkor vagyunk sokan, akiknek a motorozás része a magánéletünknek is, és kimondottan szeretjük megosztani két keréken szerzett élményeinket életünk párjával – vagy akár nagyobb gyerekeinkkel. Akik már nagyon sok kilométert tettek meg kettesben, azoknak lehet, hogy nem is fog újat mondani sorozatunk jelen része – persze az is lehet, hogy igen. Akik viszont nem rutinosak a kettesben motorozás terén, azoknak biztosan. Nézzük hát végig, mit kell tudni nekünk motorosként, ha valaki felül mögénk – és mit kell megbeszélni az utassal, mielőtt felül. Sőt, ha egyszer az életben mi kényszerülünk a hátsó ülésre, akkor is idézzük majd fel mindezeket!
Gyorsan szedjük csokorba, miket kell néhány szóban átbeszélnünk egy rutintalan, esetleg motorra először felülő utassal, mielőtt elindulnánk közösen motorozni – és mire kell a rutinos hátul utazóknak is minden alkalommal odafigyelniük.


Természetesen nagyon fontos a megfelelő futómű állítás. Nem véletlenül lehet szinte minden motoron szabályozni a hátsó rugóstag (vagy rugóstagok) előfeszítését. Ez készíti fel a felfüggesztést a nagyobb alapterhelésre. Az előfeszítést olyan mértékben kell megnövelnünk, hogy a hátsó segédváz ugyanannyit üljön össze két személlyel is, mint amikor mi egyedül vagyunk a fedélzeten. Ha sokkal mélyebbre ül, megváltozik az egész geometria – sokkal rosszabb lesz irányítani a gépet, plusz előbb ér le valami vasdarab az aszfaltra.

Végezetül pedig egy nagyon fontos dolog. Mindig olvasni hőskölteményeket arról, hogy a rutintalan utas „ellentartott, ezért estünk be az árokba”. Sajnos azt kell mondani, hogy ez teljes világtalanságra utal. A motor elsődlegesen a kormánnyal, valamint a hajtóerővel és a fékekkel mindig a vezető irányítja. Amikor utassal megyünk és ő rossz felé dől – vagy épp nem dől -, akkor a motor még ugyanúgy arra kell hogy menjen, amerre én akarom. Legfeljebb nagyobb kormánytolást kell alkalmaznom. Vagyis ha ketten leesünk az árokba a kanyar közepén, az mindig a mi hibánk. A legfontosabb, hogy semmi hasonló ne történjen velünk, hanem két személlyel is éppen úgy élvezzük a motorozást – és mindketten!

Ezt olvastad már?
Cimkék:
Ez igazi tartósteszt a javából: adott három BMW R1200GS Adventure, mind a második tulajdonosánál és mindnek 200.000 km felett áll az órája.
Elolvasom »Megvan mindenkinek a cím eleje? Hogy is kezdődik? Nagy utazás - azt mondtad, hogy ez az élet... A BMW R 1250 RT maga a tökéletes utazómotor!
Elolvasom »A Honda hivatalosan is leleplezte a várva várt 2026-os CB1000F modellt. A japán gyártó nem csupán a nosztalgiára épít: a legendás CB750F stílusjegyeit a vadonatúj CB1000 Hornet modern technikájával ötvözték, létrehozva ezzel a "legkiegyensúlyozottabb roadstert".
Elolvasom »A Honda motorkerékpár-gyártó legújabb fejlesztése a V3-as motorblokk, amelyet a 2025-ös EICMA kiállításon mutattak be Milánóban. Ez a 900 cm³-es, vízhűtéses, 75 fokos szögben elhelyezett V3-as motor egyedi és innovatív megközelítést alkalmaz, ötvözve a kompakt kialakítást és a magas teljesítményt.
Elolvasom »A Premier sisakok az olasz precizitás és a motoros szenvedély ötvözete. Magyarországon pedig ez a bolt gondoskodik arról, hogy ezt a minőséget ne csak a magazinokban lássuk, hanem a saját fejünkön is érezzük.
Elolvasom »Ti kértétek a kínai motorokat, Indián letesztelte első körben a CFMOTO 800MT Exploret
Elolvasom »