A napokban elhunyt Luigi Termignoni, a tuning és kipufogó mester. Ha ma, 2019-ben megfigyeled a nem gyári kipufogókkal rohangáló motorokat, akkor már egy egészen vegyes képet fogsz kapni. A leggyakoribb márkák között ott van az Akrapovic, az SC Project, a Yoshimura és a többiek. Na és persze a legnagyobbak egyike, a 90-es években fénykorát élő Termignoni, kiváltképpen ha olasz motorokról, pláne ha Ducatikról esik szó.
Az olasz maestro fényes pályafutása 1969-ben indult útjára, amikor megnyitotta a saját Kawasaki, Honda és Ducati motorkereskedését, valamint az ahhoz tartozó műhelyt. A környékbeli fickók örömmel vitték a gépüket Luigi Termignoni mesterhez, mert tudták, hogy nem csak a javítási munkálatokat, hanem a tuningot is rá lehet bízni. Pláne miután 1971-ben beszerzett egy saját teljesítménymérő padot, hogy helyben tudja ellenőrzni a munkája eredményét.
A motorpiszkálásnak pedig alapvető részterülete a szívó- és kipufogóoldal módosítása. A mester pedig meg is látta a lehetőséget abban, hogy dedikáltan egy-egy típushoz gyártson kipufogókat. Apró meglepetés: nem egy Ducatihoz készült az első, saját két kezével gyártott kipu. A menetelés egy sornégyes Kawasaki modellhez tartozó dörmögővel indult.
Később, 1976-ra annyira híre ment Luigi Termignoni munkásságának, hogy a Bimota ajánlott neki szoros együttműködést. Ennek értelmében különböző rendszereket kezdett gyártani minden egyes külön modellhez. Az évtized végére megszületett a világ első alumínium kipufogó dobja.
A nyolcvanas években a Honda háza táján is felfedezték a mestert, és felkérték, hogy segédkezzen az endurance versenygépeik fejlesztésében. Az eredmény: Fred Merkel egy Termignoni kipufogós RC30-cal húzta be a WorldSBK kupát 1988-ban.
Luigi Termignoni kipufogói végül a legtöbb motorverseny szakágban megjelentek. Superbike, MotoGP, Párizs-Dakar Rali, MX – tényleg szinte mindenhol jelen voltak, és majdnem minden nagy motorgyártó vállalat versenyrészlege előszeretettel használta. Többek között a Ducatik is, amelyeknek felejthetetlen hangjai végérvényesen szívmelengetőbb helyet varázsoltak a világból. A kilencvenes években pedig előállt az első full titán rendszerrel.
Tehát nem véletlenül mondom: a ma kipufogója talán más lenne az ő innovatív gondolkodása és merészsége nélkül. Luigi Termignoni egy kicsit mindannyiunk utólagos kidörgőjében ott van. A mester 2019 november 17-ről 18-ra virradó éjszaka békében távozott. Így, ha a héten motorra ültök, akkor bármilyen gépen is vagytok, húzzatok egy gázfröccsöt az öreg maestro emlékére!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »