Magyarországon sokan ismerik és szeretik az olasz SUOMY és a hozzá kapcsolódó KYT márkájú bukókat. A jó minőség és a kedvező ár remek kombinációjaként értek el piaci sikereket. Korábbi forgalmazójuk azonban bizonyos – mondjuk, hogy nem jelen cikkünk témájához tartozó – okokból szünetelteti tevékenységét (hű, de diplomatikus vagyok!), így egy időre a hazai forgalmazás is elakadt. Most azonban a MotoPartsShop.hu webáruház- és motoros bolt újra kitette kirakatába mindkét brandet – ebből az apropóból pedig ismerjük meg őket alaposabban!
A SUOMY bukósisak márkát 1997-ben alapította meg Umberto Monti – innen logikusan következik, hogy Olaszországban. Az indulástól kezdve a legmagasabb versenypálya-követelmények teljesítése volt a céljuk, és ezt olyan jól hozták, hogy már 2000-ben a gyári Ducati MotoGP csapat beszállítója lettek. Az évek során különféle sportágakban – mert közben nyitottak a motocross irányába is – a márka viselői 20 világbajnoki címet nyertek össze. Természetesen palettájuk kiterjedt a közúti motorozás minden ágára is túrázástól a városi nagyrobogózásig, mára pedig a világ minden részén lehet SUOMY-t venni.
Nagyjából az olaszokkal egy időben indult a KYT sztorija is, csak kicsivel keletebbre. Egy Mr Eddy Tedjakusuma nevű úriember 1980-ban hozta létre a PT TARA márkát, amely Ázsia egyik legnagyobb bukósisak-gyártója lett: üzemük több mint 100.000 négyzetméteren ontja a fejvédőket. 1998-ban pedig ezen a bázison jött létre a KYT, amely indulásától a “Racing DNA” – vagyis versenygéneken alapuló gyártástechnológia – zászlaja alatt működik. Ők sem kispályások, hiszen jelenünkben biztosítanak versenysisakot például egy bizonyos Andrea Iannone részére is. Már ha mond valamit a neve. A lényeg: 2014-ben a két márka fúzióra lépett, hogy minél többet tanuljanak egymástól.
Az olasz cég kínálatának egyik kellemes árfekvésű sporttúra sisakja a Stellar. Fejlesztésekor nyilván felhasználták mindazt a tudást, amelyet a versenypályákon összegyűjtöttek az évek alatt, de itt a célközönség a hétköznapi utcai motorosok tábora. A héj ennek megfelelően egy ADT Advanced Thermoplastic névre keresztelt műanyag, amely két méretben készül. A fejen maradásról kényelmes és gyorsan oldható Micro-Lock csat gondoskodik. A plexi igen széles, alapból jár hozzá Pinlock max Vision páramentesítő betét. A bélés kivehető és mosható, a személyre szabást pedig többféle, akár utólag is cserélhető arcpárnával segíti a SUOMY. A biztonsághoz és komforthoz hozzá tartozik a szintén alapáron a sisakban levő bogárháló is.
A versenysisak-gyártó alapok olyan pontokon köszönnek vissza, mint a szellőzés. Ugyan csak egy-egy áll- és fejtető nyitási lehetőségünk van, de a belső csatornák igen szélesek és mélyek. Némi negatívum, hogy a nyitás a fejtetőn is csak egy lépésben történhet. Mivel egy utcai használatra szánt sport-túra fejvédőről van szó, van belső napszemüveg is. Ezt a bal oldalról tudjuk egy csúszka segítségével nyitni-zárni. A SUOMY szerint maxi méretű, de a gyakorlati menetpróba során ez a kép azért árnyalódott. Igaz, hogy én nem sportos testhelyzetben, hanem túraenduron próbáltam, de így az orrom körüli kivágás túlzottan magasnak tűnt. Apropó szemüveg! A dioptriás látóeszközt használókra is gondoltak a tervezésnél: a Stellar bélése erre optimalizálva lett kialakítva.
A szellőzésre azonban menet közben sem volt panasz. A gyári anyag kiemeli a különösen hatékony levegőcserét, amely kis sebesség és komoly szélvédelmű motor esetén is jó. Ezért direkt nagy plexivel próbáltam ki. Nem füllentettek túl nagyon. A Kappa Airstrem mögött az állszellőző a sisakok nagyjából 100 százalékánál nem is érezhető, milyen állásban van. Itt már az is produkált érzékelhető levegőcserét, a fejtető pedig kimondottan határozottat. Felállva – vagyis csupasz motort imitálva – pedig valóban 40-60 km/h közötti tempónál is kimondottan kiválónak mondható a Stellar szellőzése. Igaz, nagy sebességnél nem tudtam kipróbálni, de ilyen sebességtartománynál a zajszintje is inkább csak olyan susogósnak tűnt. Persze ezt mindenkinek a saját motorján kell letesztelnie!
A SUOMY és a KYT együttműködésének egyik hivatalosan publikált oka éppen az volt, hogy tanuljanak egymástól és közösen fejlődhessenek. Az olaszoknak a volumen-gyártásban szerzett tapasztalatok kellettek, a távol-keletiek pedig további csúcstechnikai know-how-ra vágytak. A közös munka egyik eredménye a KYT csúcsbukója, az NX RACE. Ez aztán abszolút nem egy túraendurora való, hanem kőkeményen sportmotorokra, azon belül is akár versenypályás használatra. A sisak héja Triaxial Composite: karbon, kevlár és üvegszál felhasználásával készült. Ennek megfelelően nem csak biztonságban képviseli a maximumot, hanem tömegben is spórol: jó 15 dekával könnyebb olasz társánál. Az 1.350 gramm pedig a kisebb héjjal és némileg vékonyabb béléssel együtt nagyon határozottan érezhető: fejen mintha fele-kétharmada lenne!
A versenypályás felhasználás természetes velejárói a dupla-D állszíj-záródás, amely szintén a teljes körű biztonságot szolgálja, valamint a SUOMY-hoz hasonlóan páramentes plexi – amely esélyesen meg is egyezik a két bukón. A szellőzőcsatornák talán még nagyobbak, de belépő nyílásból is több található. Ez pedig a gyakorlati menetpróba során is tetten érhetőnek bizonyult. Az NX RACE légcseréje annyira hatékony volt már az alacsony, városi sebességnél is, hogy azt tényleg csak az általam próbált sisakok legeslegjobbjaival tudom egy lapon említeni. Az állon ugyanolyan nyílás van, mint a Stellar-on, de a fejtetőn három külön nyitási lehetőség is akad. Annyit ki merek jelenteni, hogy ez a KYT a maga, még mindig teljesen emészthető árával tényleg nem lesz egy belerohadós cucc.
A két tesztelt sisak személyesen is megtekinthető a MotoPartsShop.hu üzletében, illetve a részletes információkat megtalálod ide kattintva:
A további, a videóban bemutatott modellekkel kapcsolatban pedig érdeklődni tudsz a bolt fenti elérhetőségén.
Támogatott tartalom.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »