Évekkel ezelőtt forgattunk egy videót arról, hogy mennyivel lehet gyorsabban közlekedni városi körülmények között robogóval, mint autóval. Akkor az Üllői úton nem is volt igazán nagy a forgalom, mégis nagyon durva különbség jött ki a két jármű között. Engem azóta foglalkoztat az ötlet, hogy össze kellene hasonlítani különféle kétkerekűeket: igazán durva városi körülmények között melyik nyer meg egy éles “versenyt”. Hosszú tervezgetés után a közelmúltban nekiugrottunk és tető alá hoztuk az elképzelést. Hiszen sok motorosban motoszkál az ötlet: vajon érdemes a nagymotor mellé egy robogó is a garázsba? Illetve aki autóból szeretne valami értelmesebb alternatívára átülni – hogy ne rohadjon a dugóban naponta órákat -, akkor sima B-s jogsi mellé mi lehet a nyerő?
Nagymotorból egy igazán testeset szerettem volna. Olyat, ami kritikus körülmények között tényleg elakad a kocsik között. Így a hazai Keeway-Benelli képviselettől kértünk egy TRK502 túramotort. Ez ugyan csak két hengeres és A2-vel is vezethető, de fizikai méretei – különösen gyári bukócsövei – és testessége kimondottan alkalmassá teszik a feladatra. A TRK-t Balázs lovagolta meg, aki nagyon sok éves és kilométeres motoros múlttal rendelkezik és a városi motoros közlekedés terén is páratlan a rutinja.
Robogóból egy igazán minimalista teljesítményű megoldást kerestünk. A választás egy Keeway Zahara 50-esre esett. Ez egy négyütemű, injektoros és Euro4 normáknak is megfelelő kis városi futkosó. Teljesítményben tehát tényleg nincs nála gyengébb – na jó, egy levitézlett öreg kétütemű még bőséggel alulmúlja! Cserébe van egy nagyon csini formaterve, ami a hölgyeknek is simán bejöhet, ráadásul verhetetlenül kedvező áron lehet vadi újonnan és rendes magyar garanciával megvenni: jelenleg alig 400 ezer forint felett vihető haza.
Nagy kérdés, hogy egy ilyen robogó, aminek tényleg olyan 50-55 körül van – saját műszere szerint – a végsebessége, vajon mennyire tud lépést tartani a forgalom ritmusával? A Zaharát ráadásul nálam nagyobb és nehezebb Bence fiam lovagolta meg. Az ő napi szintű közlekedési eszköze egy hasonló robogó. Neki komoly motoros múltja még nincs is – lévén csak B kategóriás jogosítvánnyal rendelkezik. Viszont kiválóan képviselte az autó helyett robogóra nyergelő célközönséget.
Végezetül hadra fogtunk egy E-bike-ot is. A Benelli Achle 29 egy pedelec rendszerű bringa, amely mindig csak a pedálozásra segít rá. Önálló elektromos haladásra tehát nem képes. Ugyanakkor gyorsabb és kevésbé fárasztó, mint egy sima bicikli. Ugyan saját kategóriájában a kedvező árúak közé tartózik, de így is lényegesen felülmúlja a Zahara 50 bekerülési költségét. Ennek meglovagolása sajnos nekem jutott. Azért sajnos, mert ugyan vagy húsz éve pár szezont végigtekertem a budapesti utakon, de azóta szinte semmit. Így a motoros rutinnal vágtam neki a bedugult városnak.
A forgatásnak pénteken délután ötkor vágtunk neki. A Komjádi uszodától indultunk. Innen végig a Margit körúton be kellett küzdeni magunkat a Széll Kálmán térig, majd vissza a kiindulási pontra. Befelé egyértelmű volt, hogy brutálisan beállt kocsisorok között kell haladni, visszafelé azonban várható volt némi nyíltabb szakasz. Itt már számítani lehetett a TRK502 előnyére a Zahara és főként az Achle ellenében. Annyit leszögeztünk, hogy extrém szabálytalanságot egyik járművel sem csinálunk. Magyarul nem megyünk sem a villamossínen motorral, sem a járdán kerékpárral. A forgalomban azonban haladunk ahogy tudunk.
A videót szándékosan kicsit hosszúra hagytuk. Nem vágtunk ki részeket, csupán néhol felgyorsítottuk. Ennek az oka, hogy a kerékpározás során végig kommentáltam a tapasztalatokat. Közben valós időben láthatjátok a két alsó sarokban a Zahara 50 és a TRK502 haladását is. Soha nem gondoltam volna, de nyert az E-bike. Cserébe a rossz motoros beidegződések miatt olyan helyeken is maradtam a két sáv között, amikor az életveszélyes volt. Mivel pedig nem viseltem láthatósági kiegészítőt, konkrétan háromszor szenvedhettem volna balesetet. A végén meg még be is szólt a kukásautó navigátora, hogy miért nem a kerékpárúton tekerek. (És igaza is volt, csak ezt hagytuk felgyorsítva, mert volt pár nem annyira szép szó a mondanivalójában.) A különbség azonban egészen minimális volt.
Tisztán kiderült, hogy a totális dugóban egy kényelmesen tekerve is harminc fölötti haladásra képes elektromos rásegítésű bringa a leggyorsabb. Viszont veszélyesebb – és ha egy kicsit is lehet normálisan haladni, bizony legyőzi egy ötvenes robogó is. Egy olyan is, mint a Keeway Zahara – ami tényleg nem gyors. Cserébe nem is drága és alig fogyaszt valamit. Persze többet a semminél, de sokkal kevesebbet egy nagymotornál. Egy autónál pedig mind kevesebbet eszik – és nem is rostokolunk velük a dugóban. (És saját tapasztalat alapján azt kell mondani, hogy három lóerővel is lehet abszolút biztonságosan közlekedni!) Vagyis a nagymotor mellé simán megéri egy kis robogó – amennyiben pedig nincs A-s jogsid, a robesszel és az E-bike-kal is jól jársz. Csak ne autóval szenvedj!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »