A motorok a bevásárlóközpont közlekedő részein három külön területen kerültek kiállításra. A földszinten van elhelyezve a két oldalkocsis veterán, amelyek szerencsére nagyon szépen körüljárhatóak és szemrevételezhetőek. Az emeleten sajnos sokkal nagyobb a zsúfoltság – már nem a járókelőkre, hanem a motorok elhelyezésére gondolok. Itt nehezebb megfigyelni a kiállított magyar motortörténelmi különlegességek részleteit – pedig azok egytől egyik érdemesek lennének rá.
Mindegyik motor a lehető legnagyobb alapossággal került felújításra, veterán vizsgával rendelkezik és forgalomképesek is. Pontosan ezért érdemelnének talán némileg nagyobb területet – hogy valamennyit tüzetesen szemügyre vehessék az érdeklődők. Hiszen nekünk, mai motorosoknak igazi különlegesség valamennyi. A mostani elhelyezés miatt a két legkisebb járműről, a Robusta- és a Toldi-dongókról szinte csak sejtéseink lehetnek. Pedig mindkettő remek példája saját koruk magyarországi közlekedésének. Mondhatjuk, hogy ezek a kis kétkerekűek még egy másik világba kalauzolnak vissza minket.
Hasonlóképpen csak ellesett pillantásokat vethetünk a motorkulik és Pille utánfutók csodálatos és szinte elfeledett világára. Több történelemkönyvbe illő információval gazdagodhatunk – mint például a kor színválaszték lehetőségének érdekessége. Arra még sokan emlékszünk, hogy egykoron például egy piros 1500-ös Lada mekkora státuszszimbólum volt. Hasonló érdekesség, hogy 1962-ben egy fekete Danuvia 125-ös 12’600.- forintba került, míg ugyanez pirosban 12’800.- forintot kóstált. Mert a különlegességet már akkor is meg kellett fizetni!
De érdemes még egy gondolat erejéig visszatérni az apróságokra. A Toldi-Dongó “Strapakerékpár” 1955 és 1957 között volt gyártásban, és 1’480.- forintba került. Ami akkoriban bizony két-három havi átlagfizetésnek felelt meg. Az elérhető extrák között pedig karbid- vagy Bosch lámpa szerepelhetett!
Hasonló kiállításokra nagyon nagy szükség lenne minél több felé Magyarországon – így a kezdeményezés dicséretet érdemel. Azonban mindenképpen érdemes lenne kicsit nagyobb területen és akár még több járművet is kiállítani – és a hozzájuk tartozó információkat jól feldolgozva hozzáférhetővé tenni. Így a magyar motoros járműtörténelem az értő kezek áldozatos munkája nyomán fennmaradt veterán gépeken keresztül a mai emberek minél szélesebb rétegéhez juthatna el.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »