A BMW S1000RR 2010-es megjelenésekor valósággal felrobbantotta az ezres sportmotorok piacát. 2015-ben, a második generáció inkább műszaki adatiban – és nem forradalmi mértékben – frissült. 2018 végére azonban megérkezett a harmadik generáció, amely egy totálisan új szintre emeli a típust. Műszaki adatait nyilván ismerjük már. 207 lóerős változó szelepvezérlésű sornégyes blokk és az utcai alapváltozatnál is 197 kilós menetkész tömeg. Vagyis plusz 8 lóerő és mínusz 11 kiló! A brutális változások mellett szakítottak az asszimetrikus pofázmánnyal is. És van még egy nagyon fontos dolog: az S1000RR visszatért a Superbike Világbajnokságra!
A BMW partnere a Shaun Muir Racing csapata lesz, a két pilóta pedig Tom Sykes és Markus Reiterberger. Az új motort 2019 elején Portugáliában tesztelték, a mellékelt fotók pedig a boxban készültek. Néhány érdekességet megéri szemügyre venni – a képeken konkrétan Sykes versenygépe látható.
Az első komoly változás a fékek terén van. Ugyan a széria S1000RR nyergein sem látjuk már a Brembo feliratokat, de a WSBK versenymotor bizony deklaráltan japán Nissin rendszerrel fut. A beszállítónak ez egy komoly lehetőség a felső osztályban versenybe szállni a leginkább elterjedt olasz cuccal – hogy a csapat vajon pénzügyi okokból választotta-e, az persze más kérdés.
Érdemes vetni egy pillantást a bal markolatra is – bár ennek nincs köze a széria motorhoz, de a versenysport mai irányát nagyon jól látjuk rajta. Van elöl kuplungkar, egy forgótárcsa az első fékerő állításához és sok-sok színes gomb a különféle elektronikai funkciók vezérlése érdekében. Na de mi az a valami Sykes hüvelykujjánál? Az bizony a hátsó féket működteti! A mai “láblógatós” stílus mellett ugyanis a jobbos kanyarok bejáratánál csak így lehet használni a berendezést – a fotó mellesleg remek bizonyíték arra is, hogy a hátsó tárcsa tényleg nem csak dísznek van a versenymotorokon sem…
A harmadik képen a hátsó lengőkart látjuk. A superbike mezőnyben teljesen megszokott, hogy a csapatok ezt az alkatrészt lecserélik. Itt azonban megmaradt az új S1000RR esetében alkalmazott darab, viszont az ott üresen levő területet bezárták – vélhetően az alkatrész merevségének fokozása érdekében. A gyár pontosan méretezte a végtelenségig könnyített lengőkar rugalmasságát – viszont a WSBK versenymotor nyilván egy lehelettel erősebb, és ezzel a módosítással lesz tökéletes a vezethetősége és az erőleadása.
A motorport rajongóknak izgalmas év lesz a 2019-es. A Ducati Panigale V4 az eladások terén iszonyatosat tarolt tavaly, így most ezt a bizalmat meg kell szolgálja azzal, hogy bizonyít a versenypályán is. Ugyanis az olasz paripa is ott lesz a rajtrácson, hogy megmérkőzzön a visszatérő – és most egyértelműen a csúcsra törő – BMW S1000RR-rel. Egy apró bibi, hogy alighanem beleszól a meccsbe egy bizonyos Jonathan Rea is, aki az elmúlt évet is letarolta (címvédőként!) a pályákon Kawasakija nyergében. Meg még egy-két ismertebb név is meccsbe száll – szóval látványos futamokra számíthatunk!
fotók: © 2019 Steve English
Cimkék:
Mindannyiunk kedvence, Valentino Rossi egy igazi széplélek, aki szerelmetesen suttog a motorjainak a versenyek előtt.
Elolvasom »Amerikában rekordtél van éppen. Nyilván nem ez az oka, de a Harley-Davidson legújabb videóit mind fehér talajon vették fel. Érdekesek lettek!
Elolvasom »A nagy teljesítményű elektromos motorok életképessége eddig elég kérdőjeles volt. Az Energica Eva Ribelle RS ezen akar javítani.
Elolvasom »Az első részt folytatva két újabb Spyke túrakabát bemutatója következik. Egyiken sem véletlenül szerepel a hivatalos Dakar logó.
Elolvasom »A Niu MQi GT-t tavaly már bemutattuk. Idén megjelent az EVO változata, amely sokkal gyorsabb lett. Napokig nyúztuk, hogy mit tud.
Elolvasom »Sajnos a motorozásban benne van, hogy hirtelen minden megváltozik. Olvassátok el Zoli igaz történetét a durva baleset hatásairól.
Elolvasom »