Amikor Peru magára maradt a 2019-es Dakar Rally lebonyolítására, a többség – bevallom őszintén, velem együtt – a száját húzta a hírre. Hiszen ez a verseny részben attól is a világ legkeményebb tereprali-megmérettetése, mert 41 éves története során minden alkalommal országokon átívelő kalandokról szólt. Bezsúfolni egyetlen dél-amerikai állam területére valóban erősen illúzióromboló. Viszont a viadal eddigi hét napja elég egyértelműen azt bizonyította, hogy a durvaság ettől még megmarad, sőt: ennyire változatos csata tényleg nagyon régen volt a Dakaron!
Mivel Peru nem elég nagy egy ötezer kilométeres útvonal oly módon történő megrajzolásához, hogy az végig különböző tájegységeken vezessen, így egy többszörös oda-vissza körverseny lett belőle. Limából Piscoba mentek, onnan San Juan de Marcona volt a cél, majd Arequipa. Innen a pihenő előtti maraton elvezetett Tacna településére (a motoroknál, mert az autók és kamionok más táborban voltak), aztán vissza – a pihenőnap Arequipa-ban volt. A második szakasz útvonala innen visszafelé megy San Juan de Marcona-ba (6. nap), a körül egy körverseny (7. nap), onnan pedig megint Pisco a cél. A körül is futnak egy kört, hogy az utolsó – az elsőhöz hasonlóan rövidebb – nap visszavigye a mezőnyt a fővárosba, Limába.
Tegnap tehát San Juan de Marcona körül futott a Dakar még talpon levő mezőnye (a motoroknál ez 95 elrajtoló pilótát jelentett) egy összesen 387 kilométeres kört. Gondolhatnánk, hogy rövid napjuk volt, de annyira azért nem, mert ebből 323 volt a gyorsasági szakasz – persze legalább az unalmas és fárasztó összekötőt megúszták. Aminek az eredmény szempontjából csak akkor van jelentősége, ha valakit megbüntetnek gyorshajtás miatt. Ahogy néhány értékes percet ily módon Matthias Walkner már kapott is…
A 7. gyorsasági etapot szokás szerint az előző napi befutó sorrendjében kezdte meg a mezőny. Ettől egyes esetekben eltérnek – például ma, de erről majd holnap… -, de tipikusan ez a helyzet: aki nyer, az másnap az élről indul. A pályaversenyeken ezt szeretni szokták, de a terepraliban nem. Ugyanis nyomok nélkül, elsőként tájékozódva “söprögetni” a többieknek a sivatagban nem akkora buli. Sőt. Kimondottan nagy hátrány. Amivel már az idei Dakar során Walkner is pórul járt – most pedig Pablo Quintanilla és Kevin Benavides bukott nagyot emiatt. Ők nyitották a napot – és vesztettek közel húsz percet.
Kezdjük a nap győztesével. Az előző napot nyitó, szintén szenvedő, sőt hátsó fék nélkül motorozó (ezt azóta sem nagyon értem abban a homokban…) Sam Sunderland a hatodik gyorsaságin visszaesett a második helyről a vert mezőnybe. Úgyhogy jól felszívta magát, mint mondta a navigációval sem voltak komoly gondjai – csak egyszer vesztett egy apró hiba miatt 3-4 percet -, így végig uralta a napot. Be is jött elsőnek, meglepetésre szorosan a nyomában a gyönyörű nevű chilei Jose Ignacio Cornejo Florimo kíséretében. Utóbbi pár éve Goncalves sérülése miatt beugrósként került a gyári Honda alakulathoz – és annyira bevált, hogy idén ugyan még vízhordóként, de már stabilan ott a helye. Úgy tűnik, rá is szolgál a bizalomra: már sokadszor szerepel az első tízben.
A nap nagy győztese azonban nem Sunderland – bár győzelmével visszakapaszkodott az összetett negyedik helyre -, hanem a Honda reménye, Ricky Brabec. Ő ugyanis tegnap harmadik lett, de a visszaeső Quintanilla helyett megint átvette az összetett elsőséget. Előnye persze még közel sem megnyugtató: szűk nyolc perc a Yamaha élpilótája, a nagyon-nagyon taktikusan haladó Adrien Van Beveren előtt és bő nyolc perc a KTM-es Toby Price-hoz képest. Közülük egyik sem nyert még idén szakaszt – így ha ez bekövetkezne, megint komoly változások lehetnének… Mellesleg Price napok óta súlyosan sérült csuklóval, nagyon komoly fájdalmak közt megy – ehhez képest simán lehet esélyes a győzelemre is. Mert ahogy saját csapatfőnöke mondta: ő egy állat! 🙂
Egy mondat erejéig minden nap elkanyarodunk Gyenes Mani irányába. A Szatmárnémetiből érkezett pilóta sérülése után a Dakar második félidejében műszaki gondokkal is küzdött: motorja folyamatosan eresztette a hűtővizet. Állandó utántöltögetéssel célba ért, azonban vesztett időt, így saját kategóriájában, a műszaki asszisztencia nélküli Original By Motul szegmensben a jelenleg még versenyben levő 23 pilótából a harmadik helyen áll. Egyet tehát visszacsúszott – de reméljük sikerült elhárítania a hibát és a hátralevő napokon jól fog működni alatta a KTM. Mint mondta, sokat szenvedett a fájdalmak miatt, hogy ide eljusson – most már be szeretne futni Limában. Drukkoljunk, hogy sikerüljön neki! (Csak a teljesség kedvéért: abszolútban tegnap pont 50. lett és az összetett eredménytáblán jelenleg a negyvenedik.)
Helyezés | Rajtszám | Név | Márka | Idő/Különbség | Büntetés |
1 | 14 | S. SUNDERLAND | KTM | 03:51:41 | 00:00:00 |
2 | 10 | JI. CORNEJO FLORIMO | HONDA | 00:01:51 | 00:00:00 |
3 | 15 | R. BRABEC | HONDA | 00:06:30 | 00:00:00 |
4 | 4 | A. VAN BEVEREN | YAMAHA | 00:09:40 | 00:00:00 |
5 | 77 | L. BENAVIDES | KTM | 00:11:19 | 00:00:00 |
6 | 29 | A. SHORT | HUSQVARNA | 00:11:29 | 00:00:00 |
7 | 18 | X. DE SOULTRAIT | YAMAHA | 00:13:12 | 00:00:00 |
8 | 3 | T. PRICE | KTM | 00:14:19 | 00:00:00 |
9 | 11 | S. SVITKO | KTM | 00:16:21 | 00:00:00 |
10 | 1 | M. WALKNER | KTM | 00:16:38 | 00:00:00 |
Helyezés | Rajtszám | Név | Márka | Idő/Különbség | Büntetés |
1 | 15 | R. BRABEC | HONDA | 00:48:02 | 00:00:00 |
2 | 4 | A. VAN BEVEREN | YAMAHA | 00:07:47 | 00:00:00 |
3 | 3 | T. PRICE | KTM | 00:08:28 | 00:01:33 |
4 | 14 | S. SUNDERLAND | KTM | 00:09:58 | 00:02:00 |
5 | 6 | P. QUINTANILLA | HUSQVARNA | 00:09:59 | 00:00:00 |
6 | 47 | K. BENAVIDES | HONDA | 00:16:15 | 00:00:00 |
7 | 1 | M. WALKNER | KTM | 00:16:16 | 00:03:00 |
8 | 11 | S. SVITKO | KTM | 00:37:09 | 00:00:00 |
9 | 29 | A. SHORT | HUSQVARNA | 00:39:17 | 00:00:00 |
10 | 18 | X. DE SOULTRAIT | YAMAHA | 00:40:08 | 00:01:00 |
fotók: Dakar.com
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »