Sokan vannak, akik egy nagyenduroval koptatják a kilométereket. Nem véletlenül lettek ezek korunk legnépszerűbb motorjai: igazi univerzális szerszámok. Alkalmasak a hosszú utazásokra, kényelmesek két személynek, jól viselik a gyengébb aszfaltot és rendesen meg is pakolhatók. Sőt, akár egy kis bütykös gumival is meg lehet bolondítani őket, és nekivágni a földutaknak. Ezzel a motoros előtt egy olyan csodálatos, új világ nyílik meg, amit nem lehet szavakkal bemutatni. A legszebb helyek és a legizgalmasabb kalandok ugyanis az aszfalt elhagyásával veszik kezdetüket. Itt azonban jelentős mértékben megváltoznak a szabályok – így a motorozási technikákkal foglalkozó Onroad.hu sorozat mostantól megpróbál tippekkel és trükkökkel szolgálni azoknak is, akik kokettálnak a nagyenduro rendeltetésszerű és teljes körű használatával. Induljunk itt is az alapoktól – mert azok nélkül sose érünk el jó eredményeket.
Azt már megtanultuk, hogy aszfalton motorozva hogyan ülünk helyesen a motoron. Terepen azonban ez nem fog jól működni. Itt ugyanis két dolog változik meg: a gumik tapadása jelentősen csökken, valamint a talaj egyenetlenségei nőnek. Itt elkerülhetetlen, hogy a kerekek állandóan megcsússzanak. (Mellesleg rengeteget fogunk profitálni az off-roadozásból aszfalton is, mert a kisebb tapadásvesztéseket sokkal rutinosabban kezeljük majd.) A hepe-hupák miatt pedig lényegesen nagyobb terhelést kap a futómű. Amennyiben az aszfalton megszokott módon ülünk, az oldalirányú elmozdulásokat nehezebben, lassabban és pontatlanabbul fogjuk tudni korrigálni. A szintkülönbségeken való áthaladás pedig kis testünket és a rugózó elemeket is sokkal jobban megviseli majd. Tehát változtatni kell.
Abban a pillanatban, ahogy megtaláljuk a helyes álló pozíciót, mindezt azonnal korrigálni tudjuk. Lábainkkal kimozogjuk testünk tehetetlenségét, sokkal könnyebben fogjuk kontrollálni és irányítani a motort – hogy ennek mi a jó módszere, azzal a későbbiekben foglalkozunk. Ráadásként messzebbre is látunk. Azonban nagyon nem mindegy, hogy állunk – itt is nagyon könnyű hibázni – és a hibák ugyanúgy esésekhez vezetnek, mint aszfalton. Csak itt gyakoribb lesz… Amennyiben viszont tudatosan építkezve begyakoroljuk a jó testtartást és megtanuljuk helyesen irányítani a nagyenduronkat, élvezetes és biztonságos tereptúrák várnak ránk.
Amennyiben a fentiekre figyelve óvatosan elkezdesz könnyű terepen motorozni – elsőnek ne mély homokban vagy nagy sárban kezdd és a siratófalnak se fuss neki azonnal -, nagyon szépen be tudod gyakorolni a motor kontrollálását. Persze egy speciális nagyenduroknak szóló tréning sokat segíthet – amikor kívülről látja egy gyakorlott szem a hibáidat, könnyebb lesz kijavítani azokat, mintha egyedül próbálod.
A sorozat legközelebb megint egy hétköznapi aszfaltos helyzettel folytatódik, de rövidesen visszatérünk a terepre is és elkezdjük menet közben megtanulni kezelni a motort.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »