Az olasz gyártó megadja ruháinak vízállósági szintjét is. Egy olyan viszonyszámot használnak, hogy milyen magas vízoszlop nyomását bírja ki áteresztés nélkül a cucc – nyilván az illesztéseknél is. Ennek motoron haladva különös jelentősége van, hiszen van menetszelünk is – és simán előfordul, hogy egy mozgó viharfronttal szemben kell haladnunk. Ilyenkor vidáman tudnak kétszázzal jönni a vízcseppek – az esőruha terhelése pedig ekkor egészen extrém lesz. A nagyon könnyű Hevik Dry Light (gyári adat szerint 1’000 gramm) 3’000 milliméteres vízoszlopot bír el – hogy ez milyen adat, azt később fogjuk látni.
A ruha fő paraméterei mind fontosak a motoros használathoz. Belsejét hálós betét alkotja, így könnyű felhúzni. Kabátja magas nyakkal záródik, amelyben a megállások idejére egy kapucni van elrejtve. Bősége abszolút testre szabható – számos ponton szűkíthetjük, hogy ne (vagy legalább ne annyira…) lobogtassa a menetszél. Cipzárját végig tépőzáras borítás fedi kívülről, így ha azt összenyomjuk, garantáltan nem ázik át. A mandzsetta gumírozott – könnyű felvenni és ráhúzni a kesztyűre – és tépőzárral szűkíthető a pontos, cseppmentes illeszkedés érdekében. Fényvisszaverő betétekkel és szellőző (párakiengedő) nyílással is rendelkezik. Ami pedig elengedhetetlen: a nadrág szára olyan bőre van szabva, hogy csizmára is fel tudd húzni – majd nyilván egy tépőzárral beszűkíteni.
Ő már egy magasabb kategória – az ismétlések elkerülésével nézzük, mikben tud többet az előző Dry Light modellnél. A vízállóság jobb – az elviselt vízoszlop képzelt magassága 5 méter. A tömeg a Hevik gyári honlapja szerint kisebb – a teljes szett csupán 820 grammot nyom. Ennek némileg ellentmond, amikor kézbe veszed, úgy ugyanis éppen nehezebbnek tűnik – ami logikus is az érezhetően vastagabb anyag miatt. (Vagyis simán lehet, hogy csak a Dry Light adata volt rossz.)
A Twister ráadásul két színben érhető el: létezik egy olyan kivitele, amely sárga betéteket tartalmaz. Ennek rossz látási viszonyok közt lesz jelentősége – amikor jellemzően esőruhát hordunk -, hiszen előbb vesz majd észre az autós a monszunban. Egy apró különbség még az eltérő kapucni-kialakítás: itt nem a gallérba kell hajtogatni, hanem le lehet szedni, amikor nincs rá szükséged.
A kategória csúcsa. Nem kevesebb, mint nyolc méteres vízoszlopot bír el – és nyilván nem csak maga az anyag, hanem az illesztések alatti forrasztások és a cipzár is. Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy ha komoly túrákra készülsz, ahol bizony előfordulhat egész napos szakadó esőben motorozás is, akkor könnyen kifizetődhet a bele fektetett pénzmag. Az ő gyári tömegadata 850 gramm – mégis könnyebbnek érződött kézbe véve, mint a Twister. Úgyhogy a tömegekkel vívott csatát a magam részéről elvesztettnek tekintem – nem tudtam igazságot tenni. (Majd egyszer visszamegyek egy patika-mérleggel…)
A Rainstop alapból kapott több jól látható sárga csíkot – de az alapszíne neki is a fekete. Ennek egyébként egyszerű az oka: az esőruhák elég sok koszt kapnak használat közben – nem nagy baj, ha az alapjuk ezt jól bírja és nem tűnnek ordenáré mocskosnak.
Előre bocsájtom, hogy aktuálisan ezt a modellt hordom – elárulom azt is, miért. Nagyon logikusnak találtam, ahogy a Dakar Rally versenyzői öltözni szoktak. Nekik jól szellőző kabátjuk hátsó zsebében lapul egy ultra könnyű esőruha, amelyet hideg ellen is viselnek, amikor kell. Így tavaly tavasszal kimondottan olyan kabátot kerestem, amely erre alkalmas – és azóta a hihetetlenül kicsire összecsukható cucc nekem is a derekam alatt lapul. A Hevik Ultralight lényege sem más, mint az elképesztően vékony kialakítás.
A ruha alsó- és felső része (külön-külön vásárolható meg) egyaránt 200 grammot nyom. (A videóban ezen a részen sajnos pontatlan számokat mondtam, amiért elnézést kell kérnem.) Ennek megfelelően egyes részei egyszerűbben is vannak kialakítva: nincs belső hálós bélés, kevésbé magasan záródik a nyak és lezserebb a cipzár védelme is. Viszont ebből tudtam megint 3XL-es nadrágot venni – így magasabbra húzható fel derékon és kevésbé csúszik fel a csizmán is.
A tömegspórolást persze csak nagyon vékony anyaggal lehetett elérni, amely kihat a vízállóságra is: ennél a modellnél ez a lényeges sarokszám ismét “csupán” 3’000 milliméter. Vagyis aki ezt választja, az a hihetetlenül jó hordozhatóság mellett meg kell kösse azt a kompromisszumot, hogy előbb kezd majd átázni rajta a cucc egy giga nagy esőben, mint a Rainstop. Még egy érzékelhető különbség, amit használat közben vettem észre: a hideget is kevésbé semlegesíti, mint vastagabb anyagú társai. Hasznos ilyen szempontból is, de a különbség jól érzékelhető. Vagyis mindennek van napos és árnyas oldala is – ami fontos, hogy ezekkel legyünk tisztában a választás előtt. Számomra az Ultralight jelenleg tökéletes megoldásnak tűnik – némi megalkuvással persze.
Jómagam pillanatnyilag vízálló csizmát és kesztyűt hordok, de sokaknak ez nem adottság – sőt, a jövőben én is el tervezem engedni mindkettőt. A tocsogós kesztyű – és pláne a cuppogó, hideg csizma – viszont teljesen tönkreteszi a motorozást. Persze lehet túlélőshow-t játszani, de a puszta túlélésnél egy fokkal jobb, ha élvezed a dolgot. Amikor elállt az eső, ne kelljen már órákat várni, hogy megszáradjon kezed-lábad. Inkább előzd meg, hogy az önmagában nem vízálló cucc tocsogóssá váljon.
Bármilyen nyári kesztyűre fel tudod húzni a Hevik esőkesztyűt. Ez teljesen vízálló, szárát gumihevederrel tudod illeszteni az esőruhádhoz. Amikor rajtad van, körülbelül olyan érzés, mint a vastag és jó esetben szintén vízálló hagyományos téli kesztyű. Azonban levéve sokkal könnyebb és kisebb helyet foglal, így egyszerűbb elvinni a hosszabb túrákra magaddal. Télen és nyáron egyaránt használható, nagyon praktikus viselet. Annál is inkább, mert hüvelykujjára egy kis ablaktörlőt is illesztettek – így a vízcseppeket és az autók által a zuhi után felvert saras koszt is könnyen le tudod húzni a sisakod plexijéről.
A lábbelidet pedig a Hevik esőcsizma hivatott megvédeni. Egy membrános cucchoz képest sokkal olcsóbb – és nagyon igényes konstrukció. Teljes értékű talpa van (azaz nem csúszik annyira), könnyű felvenni és magadra igazítani. Mivel tavasztól biztosan cross csizmára váltok állandó viseletként, egy ilyen cucc beszerzése konkrétan szerepel a terveim között. Amennyiben nincs vízálló csizmád, érdemes megnézni neked is!
Támogatott tartalom.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »