Május 28-án kaptam kezembe a kulcsot egy rally-piros CRF1000L DCT motorkerékpárhoz. Még azon a napon bejelentkeztem az ezres szervizre, szerdára kaptam időpontot. Gyorsan nekiláttam kilométerekkel és élményekkel megtölteni a motort és a tesztet. Az első pár kilométer azonnal tudatta velem: rendben lesz ez! A 95 lóerő csak papírforma, érzésre sokkal többet ad. A bejáratás és a Dunlop gumik amúgy is önmegtartóztatásra sarkalltak. Percről percre élvezetesebb volt motorozni az Africa Twinnel, de már az első fordulónál is éreztem: habkönnyű lesz vezetni.
Csak azért, hogy Te, kedves olvasó képben legyél: a Honda Motor Europe Ltd. nem kezdőnek adta a tartósteszt motort. Jómagam több, mint 50 országot jártam be motorral – aszfalton és úttalan utakon egyaránt. Teszteltem nagyjából 50 különböző motort, szervezett túráim során megismertem a motorosok igényeit, véleményét. Így tesztem alatt minden lehetséges körülményt igyekeztem kipróbálni. Jártam versenypályán, hibátlan burkolatú kanyargós utakon, kátyús szerpentinen, sárban, homokban, tengerparton és hegyormon egyaránt.
Lássuk, hogy hosszú távon használva milyen motor is a legújabb, 2018-as Honda Africa Twin. Az öt hónap és közel 30’000 kilométer alatt ugyanis elég jól kiismertem. Megjártam vele 23 országot – köztük volt Marokkó is, ha már Afrika… Volt 9’000 kilométeres Nordkapp túra, több két-három-négyezres spanyol-, erdélyi- vagy albán kanyar, de vallattam komoly terepen és mostoha körülmények között is. A túrákon – amelyeket vezettem vele – pedig közel 80 motoros vett részt. Ma már mind Africa Twin rajongó, még ha pillanatnyilag más motort vezet is.
Üljünk fel! Hiszen ez a legfontosabb talán. Az én termetemnek tökéletes. 183 centi vagyok és 90 kiló. A lábam kényelmes szögben helyezkedik el, az ülés szélessége elegendő. Majd 1’000 kilométer egy nap alatt és nem kellett állva aludnom, sőt másnap boldogan ültem vissza rá. Az ülés bőrszerű bevonata nem csúszkálós, ráadásul mosás után percek alatt száraz lesz. Magassága is állítható, nekem a felső állásban – azaz 87 centisen – tökéletes volt a talajfogásom bármilyen helyzetben. A kormány szélessége pont jó, kiválóan irányítható a motor. Állva ugyan lehetne magasabb, de ezt egy egyszerű kormánymagasítóval lehet korrigálni.
A személyautók tükre felett kényelmesen elfér – megkönnyítve a városi araszolást. A tank keskeny mivolta miatt kényelmes a lábnak. Állva motorozásnál van hely előre helyezni a testsúlyt. Bár így kevésbé tereli a levegőt, a hűtőkből áramló forróság miatt ez talán nem is baj. A szélvédő alap méretben nagyjából 175 centi magasságig elegendő, de egy gyári túraplexivel 185-ig biztosan nem kell házi praktikákkal bíbelődnünk. A súlypont meglehetősen alacsony, nem érezni a 240 kilós menetkész tömeget. Biztonsággal megtartható a motor szinte bármilyen helyzetben.
A kezelőszervek jól eltaláltak, de a DCT-s verziónál persze néhány gombbal több van a szokásosnál. A váltó mínusz gombja picit hosszú, a kormányra fogáskor sokszor előfordul egy-egy akaratlan visszaváltás. Mivel a gombok nem csak függőlegesen sorakoznak, hanem több sorban helyezkednek el, így komoly odafigyelést igényel, hogy a dudálás helyett ne a menüben lépkedjünk szorgalmasan, miközben az életünkre törő közlekedő mit sem sejt róla, hogy útban van. A markolatok kényelmesek, de kesztyű nélkül az izzadósabbak tenyere elszíneződhet. A gáz immáron elektronikus vezérlésű – ha nem is jár könnyebben, mint a bowdenes, a gázreakciók direktebbek, jobban kontrollálhatóak.
Külön a műszerfalon található még pár gomb: ABS kikapcsoló, terep funkció, illetve a ködlámpa vagy a kiegészítő lámpa kapcsolója is. Ezeket keveset használja az ember, így nem zavaró az elhelyezkedésük. Az index mostantól automatikusan lekapcsol – egy hosszabb előzésnél vagy korán kirakott indexnél érdemes figyelni, mert okozhat meglepetést. A vészvillogó bekapcsolását követően levehetjük a gyújtást, a funkció tovább működik – ezzel kímélve az akkut.
A műszerfal is új. Nekem jobban is tetszik, egyszerűbb, informatívabb, valamint a menüben való lépkedés is könnyebb. Jó hír az igazi exhibicionistáknak, hogy a tükröződő üvegben a nap jó részében többet látni magunkból, mint az információkból. A normál felhasználók számára persze ez inkább hátrányos… Kapott egy valódi megtehető táv funkciót, amely nem csak a tartalék üzemanyag használatakor tájékoztat, hanem mindvégig mutatja a hátralevő távot. Ráadásul szinte kilométer pontosan. Van végre külső hőmérő, illetve az információk, amelyekre szükségünk van, nagyon jól láthatóak és értelmezhetőek – dacára annak, hogy minden digitális.
A második oldalon szó esik a DCT-vel szerzett bőséges gyakorlati tapasztalatokról is – sok egyéb mellett. Továbbra sem hallgatom el azt sem, mi nem tetszett annyira… Lapozz!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »