Donald Trump amerikai elnök gazdaságpolitikája eredeti tervei szerint az ország iparának erősítését szolgálta volna – de a megvalósítás úgy tűnik elég csúnyán félresiklott. Ugyanis nem hogy nem erősíti, hanem gyengíti azt: a Harley-Davidson után most a Polaris Industries is bejelentette: elviszi hazai földről járműgyártásának egy részét. Az Indian esetében nem beszélhetünk akkora darabszámokról, de a lépés hosszú távon jelentős következményekkel járhat.
Idén nyáron lépett életbe az Egyesült Államok területére importált acélt és alumíniumot sújtó vámtételek jelentős növelése. Amelyre válaszként a Harley-Davidson bejelentette: amúgy is meglevő külföldi gyártókapacitásainak növelésével Thaiföldön fogja elkészíteni az európai piacokra készülő motorjait. Árat emelni ugyanis nem akarnak, de hosszú távon nem hajlandóak lenyelni a kereskedelmi háború dollármilliókban mérhető következményeit.
A napokban a minneapolis-i St. Paul Business Journalnak küldött levelében Jess Rogers – a Polaris Industries szóvivője – nyíltan leírta: az amerikai elnök intézkedései által kikényszerített európai válaszlépések csak 2018-ban 15 millió dollár többletköltséget jelentenek a kontinensünkön eladott Indian motorkerékpárok után. Amiben ráadásul a nyersanyagok megnövekedett beszerzési ára benne sincs – tehát az okozott kár ennél még jelentősen nagyobb.
Made in Europe lesz a vége?
Egyúttal bejelentette a megszületett döntést: a Polaris szintén meglévő kapacitásainak bővítésével az európai piacokra szánt motorok gyártását Lengyelországba fogja telepíteni. Az ő esetükben kisebbek a darabszámok, viszont a márka jelenleg éppen igen intenzív fejlődési szakaszban van. Így várhatóan a folyamat technikai lebonyolításához szükséges 1-1,5 év után beinduló lengyel termelés komoly gazdasági előnyökhöz juttatja a vállalatot.
Utolsó kérdés: vajon mi lesz a folyamat vége? Eljutunk oda, hogy a legendás nevű amerikai vasakon majd csak az “Amerikában tervezve” logó fog díszelegni?
Cimkék:
Jobb ha figyelsz kedves túrázó, Franciaországban ugyanis óránként nyolcvan kilométerre csökkentették a megengedett országúti sebességet.
Elolvasom »Természetesen "csak" az elektromos motorok között, de az Energica Ego-t nem is rendes versenyző vezette, hanem egy menedzser.
Elolvasom »A Moto Morini egy meglepően ütős párossal rukkolt elő. A Seiemmezzo (jelentése hat és fél) SCR változatát próbálhattuk ki.
Elolvasom »Megjelenése óta joggal száll harcba az "utak királya" címért a BMW hathengeres gőzöse. Vajon milyen egy bő 10 éves K 1600 GT?
Elolvasom »A BMW egy egészen formabontó elektromos robogót dobott piacra. A CE 04 sokkoló külseje vagy tetszik, vagy nem. Lássuk, mit tud!
Elolvasom »Annyira az utolsó szakaszra maradt a döntés, hogy az összetett állás is megfordult. A Dakar Rally 2023-as győztese pedig ...
Elolvasom »