Van egy kiállítás, amely egyfajta járműipari ünneppé nőtte ki magát. Ez a Comói-tó partján közel kilencven éve megrendezett Concorso d’Eleganza Villa d’Este találkozója, amelyen 2015-ben a BMW egy különleges tanulmánymotort prezentált. A Concept 101-et akkor mi is részletesen bemutattuk – és a róla szóló cikket így fejeztem be: “ha nem is ennyire egyedi anyaghasználattal- és részletmegoldásokkal, de bárcsak gyártásba kerülhetne ez a motor is egyszer”. Megtörtént: idén már kapható is a K1600B, a Bagger.
Tavaly ősszel már végleges, sorozatgyártású változatában jelent meg Milánóban a masina. Persze sok minden megváltozott a Concept 101 tanulmányhoz képest: a szürke szálcsiszolt aluminium színű és famintázatú betétek eltűntek és egységes sötét fényezést kapott a motor. A nagyon laposra formált, sötét plexi helyett is egy lényegesen konszolidáltabb, de még mindig viszonylag kurtára szabott szélvédő került a motor elejére. A hátsó dobozok formája és az azokba integrált különleges ledes hátsó lámpacsíkok azonban megmaradtak.
A modell műszaki alapját két ismert bajor típus adta. A K1600GT és még-luxusabb “fotelesített” változata, a K1600GTL 2011-es megjelenésekor jártak nálunk, majd az abszolút zászlóshajót, az Exclusive kivitelt is bemutathattuk 2014-ben. Már a GT és a GTL is jelentősen eltérnek egymástól: más a vezető üléspozíciója, így élményben is másképpen ajándékoz meg mindkettő. Az első sokkal inkább hasonlít a nagy túramotorokra, a második viszont az igazi luxuscirkáló – azaz hasonló menetteljesítményei ellenére kevésbé sportos érzést nyújt.
A Bagger, vagyis a legújabb K1600B már megjelenése alapján is elsősorban az amerikai piacra készült. Ott divatosak a hátsó doboz nélküli, előröl hátra végig egyre alacsonyodó sziluettű vasak. Persze az ottani baggerek jellemzően V2-es, és némileg inkább a külsőről mint a motorozhatóságról szóló gépek. A BMW így nem követte a klasszikus amerikai iskolát: eltekintettek a nagy első keréktől – ez a Bagger első ránézésre inkább a formai játszadozásról szól. De hogy megértsük az igazi lényegét, ahhoz alaposan meg kell ismernünk.
A műszaki bázis nem sokat változott. A mozgásról egy 1’649 köbcentiméteres, soros hathengeres blokk gondoskodik – a BMW legendás autó-erőforrásainak is egyfajta emléket állítva. A fő paraméterek igazán le sem írják tudását. Mert oké, hogy 160 lóerő meg 175 newtonméter, de van ennél fontosabb dolog. A nyomatékgörbe. Ami inkább egyenes lehet. A sorhat lényege ugyanis, hogy 1’500-nál már 125 newtonmétert tol ki – ami a szintén nem gyengén dinamikus jelenlegi boxerek csúcsadata. Vagyis annál csak durvább tolóerőd van. Mindenhol.
A futómű konstrukciója sem változott. Elöl mindenféle teleszkóp nélküli, dupla-Hossack rendszerű cucc dolgozik, amelynek BMW-s neve Duolever. Ahogy itt, úgy a hátsó kardános – úgynevezett Paralever – rendszernél is egyetlen központi rugóstag látja el a lengéscsillapítás feladatát. Ezeknek minden paramétere a műszerfalról, gombnyomással állítható. Több karakterisztikából választhatunk, azonban ezek mindegyike adaptív – vagyis alkalmazkodik a pillanatnyi helyzethez. Erre még visszatérünk.
A hatalmas karosszéria, a komoly külső méretek és a több mint 1,6 méteres tengelytáv szintén megmaradt. A motor menetkész tömege tiszteletet parancsoló 336 kilogramm és igen komoly, 224 kilós terhelhetőséggel rendelkezik. Vagyis valóban alkalmas a két személyes, akár hosszabb távú túrákra is. Amit segít a családtagjaihoz hasonlóan alapbál adott vagy felárért megvehető bődületes mennyiségű elektronika: úgy a biztonság, mint a komfort terén ez a K1600 is kimaxolja a motorkerékpár-gyártás mostani tudását.
Nézzük hát, mikben tér el felmenőitől a K1600B és mitől lesz igazán Bagger – a formavilágán kívül. Először is némileg máshogy ülünk a fedélzeten. Az ülés alsó állása ugyanannyi, mint a GTL esetében, de tudjuk magasabbra is tenni 3 centivel – a GT-hez képest jelentősen lejjebb van. A lábtartókat is a kettő közé lőtték be, így nem annyira sportos az alaphelyzet, mint a GT-n (persze az sem sportos, csak a többihez képest!), de nem is annyira “besüppedősen guggolós” mint a GTL kanapéjában trónolva. A széles kormány is rendes csőből készült.
A testhelyzettel kapcsolatos legfontosabb rész már egy feláras tétel, amely tesztmotorunkon szerencsére megtalálható volt: a BMW konfigurátor szerinti nevén Lábtartó pad, azaz a trepni. Ez egy előre tett, teljes talpat alátámasztó ferde gumírozott lemez, amin odahelyezve talpainkat egészen megváltozik a világ. Innentől ugyanis a K1600B egy stresszmentes krúzerré változik. Igaz, sem a hátsó féket sem a váltót nem tudjuk használni. Csakhogy az integrált rendszer tökéletesen lassít akár kanyarban is az elsőt húzva, ezzel a nyomatékkal meg kábé mindenhova jó a hatodik fokozat…
Videónkban még tolatni is látod – de minden mást is bemutatunk a Baggeren
Aztán ott a módosított, vagyis rövidebbre vágott plexi. A GT változaté eleve lényegesen kisebb, mint a GTL-é, de a Bagger még annál is kevesebből gazdálkodik. A BMW hivatalos oldala szerint “indulj el K1600B-vel, és élvezd az arcodba vágó szelet” – és semmit nem túloznak. Alsó állásban valóban és szó szerint nagyobb menetszél éri kobakunkat, mint egy csupasz motoron. Ezt a motorosan állítható plexivel jelentősen le tudjuk csökkenteni, de a szélzaj az én magasságomnál – többféle bukóval próbálva – mindig elég nagy maradt. Legalábbis komolyabb sebességeknél. Alacsonyabb pilótáknál esélyes, hogy ezen a téren jobb a helyzet.
A második oldalon a páratlanul gazdag felszereltséggel folytatjuk, de jön a lényeg is: milyen motorozni a bajor Baggerrel? Lapozz!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »