A nyolcvanas évek olyan popkulturális termékeket adott a világnak, mint a Terminator, a Mad Max második része vagy éppen a Robotzsaru. Van ezek között egy összekötő kapocs. A borúsan látott high-tech közeljövő, amit átitatott az agresszivitás. Ebben a korban született meg a Suzuki hihetetlenül jó kiállású cyberpunk motorja. Pontosabban annak csak a tanulmány fázisig eljutott letéteményese, a Nuda. Minden megvan benne, amitől összeugrik egy jóérzésű motoros gyomra. A teljes idomzatával, a tekintélyt parancsoló kiállásával és a lengőkaros első kerekével igazán futurisztikusra sikerült. Egyszerűen csodálatos és merem állítani: mai szemmel is kívánatos.
A project sajnos megmaradt egy egyszeri tanulmánymotor szintjén. A Suzuki 1986-ban mutatta be az akkor éppen megrendezésre került Tokyo Motor Show-n. A Nuda a GSX-R750 alapjain készült. A mára már legendássá vált sornégyes blokkal és feltehetően egy szabványos nyomatékváltóval üzemelt volna. A cyberpunk gyöngyszem igazi vonzerejét viszont a kor technikai krémjét jelentő felfüggesztés és véghajtás adta. Hátulra kapott egy félkarú lengővillát, kardánhajtást és féktárcsát. És itt jön az igazi móka, hiszen a jóból sohasem elég: ezt megismételték a motor első traktusában is. Tehát igen, ez egy összkerékhajtású motor.
Egy több, mint harminc éves egyszeri koncepció motorral kapcsolatban az elérhető információk erősen korlátozott mennyiségűek, de talán ez nem is fontos. Ennyi tudnivalóval és a képek alapján is el tudjuk képzelni, hogy milyen lehetett volna, ha megcsinálják. Valószínűleg egy túl nagy tömegű és nem túl kezes motor lett volna a végeredmény.
Egy szobor, amit birtokolni, nézegetni volna jó, de nagy szerencsémre végül nem került a gyártósorra. Igen, szerencsének tartom, ugyanis úgy elöntötte a szívemet az “akarom” érzés, hogy biztosan nem úsznám meg és vennem kellene egyet. Márpedig ha egy William Gibson rajongói estre menet előadom egy ilyen nyergében a rendőrnek, hogy azért motorozok szamurájkarddal a hátamon, mert éppen az emberiséget elnyomó vállalati világ harcos ellenségének képzelem magam, akkor tuti, hogy muszájkabátban visznek el a helyszínről.
Fotók: Adam Curtin/Suzuki
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »