Eddig magam is úgy tekintettem az igazi épített chopperekkel közúton közlekedő motoros társakra, mint félig-meddig szent hülyékre. Tettem mindezt úgy, hogy jómagam soha életemben nem mentem ilyen “igazi motorral” – csak hagytam győzedelmeskedni az előítéleteimet. Úgy, ahogy tesszük azt mindannyian. Mert hát oké, hogy a Szelíd Motorosok az amerikai hőskorban ilyen rettenetekkel tolták, de mi késztetne valakit arra, hogy egy ilyen szemre is motorozhatatlan izével sanyargassa magát a 21. században?
Amikor megismertem Csapó Zolit, kiderült hogy ő ebbe az emlegetett táborba tartozik. Először csak fotókon láttam a motorját. Mivel tudtam, hogy ő is két keréken járja keresztbe-kasul az országot, nem voltam képes felfogni: miért nem vesz valami értelmes motort? Miért egy ilyen borzalommal kínlódik? Aztán amikor megláttam a Traktort – ahogy ő hívja – élőben, meg pláne meghallottam a hangját, végképp összezavarodtam. Hogy lehet valaki ennyire önmaga ellensége?
Azután eljött egy pillanat, amikor úgy sodródtunk egymás mellé egy gyors kisfilm felvételére, hogy én is motorral mentem meg ő is, ott volt a kamera is – meg nem is rohantunk. Így egy hirtelen ötlettől vezérelve megkérdeztem: nem próbálhatom ki, milyen egy ilyen szörnyeteggel motorozni? Abból, hogy most ezt a tesztet olvasod, egyértelmű a válasz – ahogy az is, hogy ha már megkaptam a lehetőséget, az első benyomásokat meg is örökítettük.
A Traktor eredetileg valóban kiállítási motornak született. Hazánk egyik ismert – és elismert – Harley-Davidson motorkerékpárokra szakosodott klasszikus építő műhelye, a Gigamachine Custom Bikes gárdája kalapálta össze. A motor számos kiállításon szerepelt és díjakat is nyert, így elkészítették a replikáját is. A cég tulajdonosa ezt egy ideig használta is – ezek szerint ő is hitt benne, hogy egy ilyen izével motorozni is lehet -, majd eladósorba került. Csapó Zoli pedig lecsapott rá – mert beleszeretett.
Beleszeretett a látványába, a kisugárzásába, a hangjába és az általa nyújtott vezetési élménybe. Mert ahogy ő is hiszi, egy ilyen motor nem csak művészi alkotás, nem csak kiállítási darab, hanem igazi MOTOR is – amivel meg ugye motorozni kell. Így évek óta vele közlekedik. Most pedig ki fog derülni, hogy mennyire kell ehhez megbolondult elme – vagy csak mi vagyunk szűk látókörűek és begyöpösödöttek?
A Traktor eredetileg egy Harley-Davidson Softail volt – legalábbis ennek született 2003-ban. Az átépítés során azonban nem nagyon maradt eredeti alkatrésze. A blokkot kicsit megnövelték, nyitottabb légáramlást és módosított karburátort kapott. Természetesen kifelé is könnyedebb légzés kellett neki, így két teljesen nyitott csövön át szuszog a V2-es két hengere. A pontos teljesítményadatokat nem tudjuk, de nagyjából azt lehet rá mondani, amit a Rolls-Royce kommunikál autóiról: elegendő.
A motor különlegességeit erősíti a futómű is – sőt, ez az igazi unikum a mai világban! Az első villa ugyanis nélkülöz mindenféle teleszkópot: klasszikus Springer rendszer. Vagyis a kerék mozgását egy oldalanként két karos mechanika biztosítja, a rugózásról pedig a magasan fent beszerelt rugók gondoskodnak. Maga a kerék 90/90-21 méretű, féktárcsából csak egy van – viszont azt egy egész komoly nyereg szorítja meg szükség esetén.
Aztán hátul is megadták a módját. A Softail eleve elrejtett központi rugóstagját megkurtították – első ránézésre merev vázasnak tűnik a masina. Amúgy a valóság nem is áll ettől nagyon távol, mert sokat nem rugózik. Hátra egy brutális, 240 milliméter széles úthenger került, és a féktárcsa nem tűnik kisebbnek az elsőnél – de lehet, hogy kicsivel nagyobb is. (Persze a kerékméretek miatt ez csalóka.) Mindezt tetézi egy borzasztó hosszú tengelytáv és egy nagyon lapos felépítés.
Videónkban látod mozgás közben és hallod a hangját – no meg némileg talán átjön az élmény is…
A második oldalon jönnek a menettapasztalatok, illetve találsz még egy rakás fotót a Traktorról. Lapozz, érdemes!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »