Porondon a futómű. Ami mondjuk tizenöt éve még fekete mágiának tűnt, illetve csak a sportmotorok kiváltsága volt, az mára megszokottá és alap felszereltséggé vált. Ha akad a közelben, vagy az interneten egy gyári kézikönyv, némi műszaki érzékkel könnyedén stílusunkra, súlyunkra és kedvünkre állíthatjuk motor futóművét. Előtte azért nem árt, ha tisztában vagyunk az olyan fogalmakkal, mint a nyomó- és húzófokozati csillapítás illetve rugó előfeszítés. Ha nagyon nem megy magunktól, legrosszabb esetben is vissza kell állítani a gyári értékeket, aztán lehet elölről kezdeni. Hasznos, ha van a közelben toll és papír, a tekerések számát könnyebb írni, mint fejben tartani.
Aztán az újabb gépeken ott van az ABS, a kipörgésgátló, az egykerekezés gátló, a menetstabilizátor és még ki tudja mi. A lényeg, hogy utcai használat mellett full felesleges ezekkel szórakozni, főleg a kezdő motorosoknak. Meg amúgy is, minek percekig kutakodni a menüben, ha egyszer a motorok többsége minden egyes leállítás után úgyis elfelejti megjegyezni a beállításokat? A versenypálya nyilván más tészta. Egy szó mint száz, utcán ne slick mode-ban használjuk a már kopottas gumijú BMW S1000RR-t, mert hamar csúnya vége lesz.
Az olajcserével ki hogy áll? Ha alig van használva a motor, nyilván nincs sok értelme minden szezon elején / végén kidobni a régi olajt csak azért, mert a fórumon a motoros ’g1xxerj0zsi’ azt mondta. Mindig maradj a gyár által meghatározott olajnál, ugyanis nemcsak a motort, hanem általában a váltót is keni, így befolyásolhatja a váltási érzetet is! Amit viszont illik rendszeresen ellenőrizni, az a lánc, illetve annak tisztasága. Sokan mondják, hogy elég 500 kilométerenként tisztítani-kenni, mert csak. És ha mész egy százast szakadó esőben, majd elrakod a motort három hétre, addig egye a láncot a só, kosz, dzsuva? Ugye hogy nem. A legcélszerűbb rendszeresen csekkolni, hogy mennyire fényes vagy koszos a lánc és annak megfelelően kenni vagy tisztítani. Egyébként lehet kapni különféle automata lánc-olajozó készülékeket is, mindenki döntse el magának, melyik a szimpatikusabb megoldás. Egy a lényeg, lánc ne maradjon szárazon!
Amennyiben használt motor vásároltál és először valamiért nem akar bedőlni a kanyarba, aztán meg bezuhan, ne a futóművet kezdd el babrálni, hanem vess egy pillantást a gumikra! Ilyen tünetet ugyanis az esetek többségében a kockára kopott gumik tudnak produkálni. Ilyenkor az újra cserélésen kívül nincs más megoldás. Mindezek előtt persze a guminyomást azért ellenőrizd! Ha idővel csökken a fékerő, vagy ne adj’ isten nem fog semmit a fék, majd visszatér, érdemes elgondolkodni rajta, hogy mikor volt utoljára fékbetét illetve fékfolyadék cserélve. Ha már fekete színű a fékfolyadék a tartályokban, akkor meg is tudtad a választ: irány cserélni! A betétek illetve tárcsák kopottságát szemmel és ujjal percek alatt tudod ellenőrizni. Motor vásárlásnál ezekre mind érdemes odafigyelni, sokat el lehet még így költeni egy amúgy patika motorra.
Biztos van még pár dolog, amit kihagytunk az összeállításból, de mindenre még mi se gondolhatunk. Ha ti is tudtok néhány hasznos tanáccsal szolgálni, azt kommentek formájában nyugodtan megtehetitek!
Ezt olvastad már?
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »