A Yamaha piacpolitikája nagyon átgondolt és logikus – nem véletlenül megy egyre jobban a cégnek. A jó néhány évvel ezelőtt még nagyon nehéz anyagi helyzetben levő japán motorgyártó kidolgozta a stratégiát, amivel el is indult kifelé a gödörből. Ezt az utat azóta következetesen tapossák is. Miről van szó? Létrehoztak néhány nagyon jó alap platformot. Ezekben sincs semmi eget verően különleges, éppen csak jó erőforrások köré könnyű motorokat építettek. Ezek voltak az MT-09, majd az MT-07. Az alapokon aztán annyi stílusban dobnak piacra felépítményeket, amennyiben csak tudtak. Mindkettőből van túrásított kivitel (MT-09 Tracer és Tracer 700), illetve szép, stílusos, múltidéző változat is. Ez utóbbiakat hívják XSR900-nak és XSR700-nak. Legutóbbi mai főhősünk.
A tesztre nagy várakozással készültem. A dologhoz hozzátartozik, hogy tavalyelőtt, amikor elhoztam az MT-07 Motocage-et kipróbálni, a Yamahánál elszörnyedve hallgatták a tervemet, miszerint a tesztmotorral akarok Onroad.hu 48 órás teljesítménytúra bejárásra indulni. Mondták, hogy az én testalkatommal ez a pici gép alkalmatlan egy hosszabb útra. Ha jól rémlik, akkor közel hatszáz kilométert nyomtam le egy nap alatt, és nagyon élveztem. Az MT-07 zseniális szerkezet. Nem nagy, nem túrás, mégis zseniális. Egyszerűen élvezet vele motorozni! Aztán tavaly az XSR900-assal mentem a 48 órás fagyitúra egyik itinerírására. Az hosszabb nap volt, közel kilencszáz kilométer perdült a retro Yamahába. Hihetetlenül kényelmes volt, mivel ott alaposan átdolgozták a donorként szolgáló MT-09-est.
Így aztán pozitívan tekintettem az XSR700-as menetpróbája elé. Folytattam felfelé ívelő “karrieremet”, és ezzel a masinával tavaly a BMW Bike Maraton első bejárásának futottam neki. Ez már két napos, és kis híján 1’500 kilométeres motorozás volt, így nem volt mindegy, mivel megyek. Bíztam benne, hogy a nagyobbik testvérhez hasonlóan a kéthengeres Sport Heritage Yamaha is fokozott kényelmű lesz az MT-07-hez képest. Lukra futottam: nem volt az. Üléspozíciójában nem módosult szinte semmit. A nyereg maga persze más, de ez inkább csak a stílus miatt van.
Gyári oldaltáska – mert egy műanyag koffer itt merényletnek minősülne
Mert az XSR700 alapvetően semmi másról nem szól, mint a stílusról. Az MT-07 technikája lényegében nem módosult: ugyanaz az erőforrás, ugyanaz az első futómű. Elenyészően változott a tengelytáv, de a motor ugyanolyan pici maradt. Tehát a Yamaha kevesebb energiát fektetett létrehozásába, mint az eggyel több hengeres nagytesója esetében. Az XSR900 ugyanis komfortos méretű, de sportos futóművű gép lett – más, mint az MT-09. Tehát nem csak a megjelenése miatt érdemes megvenni, hanem valóban egy külön modell. Igaz vajon ugyanez az elsőre nem olyan nagynak tűnő változáson átesett XSR700-ra is?
A kerek lámpa elengedhetetlen kelléke a Sport Heritage világnak
A motor megjelenése nyilván jelentősen eltér a donormodelltől. Kerek a fényszóró, kerek a műszeregység, kerek a hátsó lámpa. Igaz, a “műszerfal” egy digitális egység, de legalább viszonylag informatív. Így – bár nem illik a múltidéző, klasszikus megjelenéshez – mégis könnyen meg lehet szokni, és jó együtt élni vele. Szebb a tank formája, és az egész motor tele van szép, szálcsiszolt alumíniumból készült dekorelemekkel. Ezekkel azért jobban spóroltak, mint az XSR900 esetében, de ha végigbogarásszuk a 700-ast, ott is pozitív esztétikai élményben lesz részünk.
A kerek műszeregység a múltat hivatott idézni. A digitális mivolta ehhez nem illik túlzottan, de legalább kellően informatív
A motor tehát szép – akinek ez a stílus jobban bejön, mint a megjelenésében is modern MT-07, annak jó alternatíva lehet. Főleg, hogy az erőforrás és az erőátvitel semmit nem változott. És ennek örülnünk kell. Ez a blokk nem csak az MT-07-ben, hanem a Tracer700-ban is tetszett. Akit nem kapott el a lóerők utáni legyőzhetetlen vágy, és képes ésszerű teljesítménnyel is beérni, az nagyon fogja szeretni. Rugalmas, már alacsony fordulattól használható, és tényleg keveset fogyaszt.
Soros két hengeres erőmű: egy az egyben az MT-07-ből jött, és itt is hiba nélkül teszi a dolgát
Mivel két nap alatt majdnem másfél ezer kilométert mentem vele úgy, hogy közben itinert írtam és rajzolgattam, talán nem kell nagyon bizonygatnom, hogy néha azért tekergettem a gázkart rajta. Így fogyasztott átlagban 4,2 litert százanként – tehát a 14 literes tartály tartalmával bő háromszáz kilométerre is eljutunk. Az egész erőátvitel egyébként végig kiváló – ide értve a váltót is.
Stílusharcos: dekorelem a sárvédőn
A második oldalon kiderül a motor egyetlen igazi komoly baja. De megnézheted a róla készült videós beszámolót is. Lapozz!
Cimkék:
Pont egy éve olvashattatok a súlyos motoros baleset utáni hercehurcáról, ami tönkretette egy ember életét. Azóta a történet hatalmasat fordult! (x)
Elolvasom »Idén a sok éve hagyományos 48 órás motoros túránk is alaposan megújul, nagy túraversenyünk pedig Aegon motoRun néven vár titeket.
Elolvasom »A KSR csoport teljesen ugyanarra a műszaki alapra két teljesen más jellegű 125-ös motort dobott piacra. Lássuk, milyenek lettek!
Elolvasom »Elképesztő árubőség és magas szakértelemmel összeválogatott termékek hada jellemzi a cseh tulajdonú MOTOZEM áruházat.
Elolvasom »Az angol motorkerékpár gyártás 140 éves története egy helyen. Beszámolónk a brit Nemzeti Motokerékpár Múzeum érdekességeiről sok fotóval.
Elolvasom »Az alig néhány éve létező márka 2023-ra olyan parádésan sikerült klasszikussal rukkolt ki, hogy az hihetetlen. Ő a Cromwell 1200.
Elolvasom »