A tél nem a száguldozás ideje. Motorral biztosan nem. Az az általánosan elterjedt nézet, miszerint “a gumi 20 fok alatt nem tapad” viszont egyszerűen tévedés. A gumi mínusz 15 fokban is tapad, de kevesebbet. Amennyiben te tisztában vagy a valós tapadásoddal és ennek megfelelően választasz sebességet a forgalomban és kanyarban is, akkor tulajdonképpen semmilyen többlet kockázatot nem vállalsz. Lesz persze néhány olyan nap, amikor a tapadás a téli csapadék miatt nem éri el azt a szintet, hogy biztonságosan lehessen motorozni. Orosz rulettet játszani butaság, ilyenkor gyakorolj önmérsékletet és hagyd otthon a motort!
A helyes sebesség megválasztás mellett meg kell tanulni egészen finoman kezelni a technikát. Óvatosan a gázzal és a fékkel még akkor is, ha tele van elektronikával a motorod. Ne akard megmutatni senkinek, hogy milyen gyors vagy – majd tavasztól ráérsz erre! Sokkal lassabban és türelmesebben motorozz – amikor bedugul a város, úgyis te leszel a leggyorsabb!
Egy kicsit kopottabb vagy régebbi abroncs melegben még elmegy. Egy vágott slick soha nem való utcára, de nyáron még vak hittel elmotorozgatsz vele. Soha nem fog úgy felmelegedni, ahogy kell neki, mivel nem utcára tervezték. Hidegben azonban esélye sincs. Ahogy egy törvényileg még éppen elfogadható profilmélységgel vagy kicsit már kikeményedett öregebb abronccsal se vágj neki a télnek.
A jobb gyártók utcára tervezett komoly abroncsai azonban meglepő dolgokra képesek. Konkrét márkák és típusok említése nélkül azt tapasztalhatod, hogy egy ilyen gumi még öt fokban és esőben is érdemileg felmelegszik. Ez pedig roppant fontosságú lesz, amikor az úton kell maradnod vagy éppen meg kell állnod. Az ABS sokkal kevesebbet ér, mint a jó gumi, hidd el! Mert egy blokkolásgátlóval, de kikeményedett bakeliten el lehet hogy nem esel, de meg sem állsz túl hamar! Ugyanakkor tuti abronccsal és jó kézzel elektronika nélkül is biztonságosan motorozhatsz.
Egyrészt nagyon fontos, hogy a vas tökéletes állapotban legyen. Minden világítóberendezés – ide értve az irányjelzőket is -, csak hibátlanok lehetnek. Amikor esetleg nem használod a masinát néhány napig, és szegény hideg helyen áll, ne feledkezz meg az akkumulátor töltéséről, hogy ne legyenek indítási nehézségeid! (Ritka ócska érzés, amikor agyig felöltözöl, kicsattogsz és elfáradt az akku benne…)
Motorozás után is nagyon sok törődést érdemel a paripa, különösen akkor, amikor nedves az út. Télen rengeteg koszt vernek fel a kerekek és a környező járművek. Gyakrabban érdemes tisztítani és kenni a láncot (ilyenkor a leghasznosabb egy automata olajozó-berendezés!) és mosni is a paripát. A rajta maradó sólé ugyanis jelentősen képes lerövidíteni az élettartamát és rontani állapotát.
Jó és biztonságos téli motorozást és kevés nélkülözést kívánok!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »