A német tuningcég Milánóban, az EICMA kiállításán mutatta be hibrid összkerekes BMW R1200GS LC koncepcióját, amely szerintük szerényen csak “forradalmasítja a GS-ek meghajtását”. A Wunderlich máshogy közelítette meg a kérdést, mint az eddigi megoldások (olvassátok el a 2WD motorokról írt korábbi anyagunkat is), ugyanis a kiegészítő hajtást simán egy elektromotorra bízták.
A rendszer fejlesztői szerint rengeteg előnnyel rendelkezik. Egyrészt terepen, gyenge tapadási viszonyok mellett növeli jelentős mértékben a jármű kapaszkodóképességét és hajtóerejét – egy nehéz endurónak félig-meddig vegyes gumiabronccsal sokszor kevés a hátsó abroncs tolóereje. Másrészt kanyarokban is sokat javít a menettulajdonságokon, hiszen képes “áthúzni” a GS-t az íven.
Frank Hoffmann, a Wunderlich igazgatója szerint – akinek már értelemszerűen volt szerencséje letesztelni az újítást – “az erőnövekedés határozottan érezhető a motoron”. A hajtóerő növekedése azonban nem minden, az agymotor lassításkor ugyanis visszatáplálja az energiát az akkumulátorba, így növelve az összkerékhajtás hatótávját. Amely a belsőégésű motortól teljesen függetlenül működik: a 7,6 kW teljesítményű HUB motor külön kapcsolható be, és 20 kilométer/órás sebességig a gázállás függvényében önállóan forgatja az első kereket.
Amikor pedig egy szorult helyzetből csak hátrafelé lehet kijutni, megint csak nagyon jól jön az általa kínált segítség, ugyanis a használatával tolatni is lehet a GS-sel. Igaz, legfeljebb 3 kilométer/órával – de mennyivel jobb az, mint negyed tonnát hátrafelé rángatni kifelé a sárból!
Nagy kérdés persze az utólagos beépíthetőség – nyilván egy házilag is beszerelhető kitben, esetleg külön első kerékként fogják kínálni az újítást. No meg az ára is kényes téma – valószínűleg kevés annyira megszállott R1200GS-sel terepező motoros fog akadni, aki kicsengeti a Wunderlich által kalkulált összegecskét…
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »