Sok ilyen kérdést kapok. Szívesen is segítek. De annyit mindenkitől meg szoktam kérdezni, hogy “azzal legalább tisztában vagy, hogy melyik stílus tetszik?” Mert a legtöbb kérdezőnek fogalma sincs, hogy csoppert vegyen, vagy endurot. Remek. Szerintem édesanyád sem tudná ezt megmondani, pedig ő biztosan régebb óta ismer, mint én. Srácok, tökre nem gond, ha most cseppentek bele ebbe a motoros világba. De legalább legyen egy érzésed, hogy mi felé hajlasz?! Csak tudod, hogy a nőket szereted, vagy a fiúkat!? Ugyanilyen a motorozás kérdése is.
Van aki nem tud dönteni a 250-ese után, hogy 750-es gyorsváltós, vagy a széria 1000-es GSX-R-t vegyen utcára. Van, aki kétütemű krosszmotort akar venni endurozáshoz. Van, aki 1100XX-et akar pályázáshoz. És sorolhatnám. A legegyszerűbb, ha veszel egy-két motoros újságot, nézegeted a motoros weboldalakat, fórumokat – és rövid időn belül a helyére kerül minden ebben a rohadt sok motort tartalmazó világban, hogy melyik motor mire való. Te már abban a szerencsés helyzetben vagy, hogy 50-től 2’300 köbcentiméterig válogathatsz több százféle motorból, tökéletesen megtalálhatod a méret, teljesítmény, stílus és minden egyéb szempont szerint azt, amelyik legjobb lesz a stílusodhoz.
Ők a motoros ego csúcsai. Mindenki hülye, aki nem ő. Valaki elesett? Pfff… (és jön a magyarázat, hogy miért volt ostoba, ha hibás volt, ha nem). Axióma: nincs el nem eső motoros! Aki motorozik, az pofára fog esni. Egyszer, kétszer, tízszer. Mondjuk aki tízszer esik utcán és túlélte, az igen gyorsan menjen nyugdíjba és adjon hálát az égnek… Elesik a robogós, a túramotoros, az endurós, a supermotos, a streetfighter, a sportmotoros, a naked bike-os és a csopperes is. Amivel eddig én elestem: robogó, csopper, naked bike, sportmotor, enduro. Az esések zöme kicsi – szerencsére. Szerintem nem csak az enyémek, másoké is. Olyan nincs, hogy tízezerből egyszer sem hibázol – elég csak egy kicsit, és akkor még nincs itt az, hogy más is okozhat balesetet. (Lásd a napokkal ezelőtt elhunyt a 16 éves robogós lányt, akibe szemből belement egy másik motoros.) Elég, ha az a rohadt cipőfűző beleakad a váltóba és te meg letennéd a lábad – már be is takaróztál a motoroddal. Elég, ha mész egy erdősávban nyáron és az egyik hülye kanyar porosabb vagy hidegebb. Elég, ha lepillantasz a kilométerórádra és közben egy autó satufékezik előtted. Elég, ha kiugrik eléd egy őz és belemarkolsz a fékbe. Ezer dolog van, amiért pofára eshetsz egy és háromszáz kilométer/óra (már amelyik motor megy annyit) között.
Tedd meg, amit megtehetsz: sisak, kesztyű, kabát, protektorok, aztán talán csak egy apró bukást okoz a balfaszságod vagy a szerencsétlenséged. Felállsz, vagy épp megtanulsz újra járni és motorozol tovább. A következő esésig – és így tovább. Aztán amikor majd találkozol a “soha el nem eső” motorossal, ne szégyenkezz, mert te is voltál ilyen – csak te már tapasztaltabb vagy, de semmiképp nem hülyébb, mint a többiek. Márc legvége van ma. Nagyjából két hete küldtek el engem mindenhova a Palás eséses videó miatt, hogy lejáratom a stunt sportágat, mert ők nem esnek el. A video után alig telt el egy hét, és a március 21-22-i hétvégén a Hungexpo Motorkiállítás Stunt OB versenyén az egyik versenyző telibe verte a nézőket védő acélrács-kordont. Március legvége van, annak a napja, hogy Hadnagy Józsi (a kunmadarasi gyorsulási versenyek létrehozója, ezer éves motoros fószer) szájra esett 20 méteren belül, ahogy elindult egy kölcsönmotorral. Van még kérdés?
“Az enyém 167 kiló szárazon! – Az semmi, az enyém 166,5 szárazon, mert kidobtam belőle a gyári szerszámkészletet!” Tök fasza. Csak szárazon – olaj, hűtővíz, benzin nélkül – nem lehet ám menni a motoroddal! A legjobb súlyú motor is 200 feletti lesz egy teletankolás után! Különben meg tényleg nem olyan mindegy, hogy a Honda két kilóval könnyebb, mint a Kawa, a Yamaha egy kilométer/órával lassúbb, mint a Suzuki, a Ducati 110 fordulattal többet pörög, mint az Aprilia?
Ezek a matekzsenik mindig megölik az agyamat. Rendszerint aki ennyire belemászik a szorzás-osztásba, arra kell várni a fagyizónál, mert azt már nem tudta kiszámolni, hogy mennyire kellene húzni a gázt, hogy egyforma legyen az átlagsebességünk és egyszerre érjünk oda. Sokkal fontosabb egy motornál, hogy a testalkatodra passzoljon és komfortosan tudj hasítani vele akár több órát, ha kell. Ha törpe vagy, ne vegyél túraendurót, inkább egy Ducati Monstert – ha pedig tenyeres-talpas henteslegény, akkor ne R6R-en púposkodj, hanem egy Tuonon.
Melyik a jobb kipufogó rendszer? Az Akráé mennyivel tud többet? A kérdésre kérdéssel szoktam válaszolni. Mennyi a köridőd a Hungaroringen, a Pannonia Ringen és a Szlovákia Ringen? A válasz legtöbbször: “Még sosem voltam.” Na, akkor helyben vagyunk. Vegyünk egy 200’000.- forintos komplett rendszert a 600-as sportgépre, mert az kell. Anélkül nem érzi embernek magát a motorosunk. Amúgy is sokkal jobb lesz tőle a motor! Több lesz benne a lóerő!!! Szerintem az állkapcsom az ilyen fickókkal történő beszélgetések miatt már 20 évnyit többet kopott el, mint kellene. El szoktam mesélni egy páréves történetet, abból néha átjön a fickóknak, hogy jobban jár, ha benzinre költ inkább, mint tuningra. Helyszín: Pannonia Ring. Verseny: Suzuki GSX-R KUPA, egyforma 600-as Gixerekkel. A mezőny vegyes. Mi amatőrök, meg az akkori magyar fiatal profi versenyző élmezőny: Kispataki, Rizmayer, Magda Atti, satöbbi. Utolsó helyről indul Andreas Meklau, a 40 év feletti osztrák, visszavonult Superbike VB versenyző (állt dobogón az SBK VB-n, de csak a hazai osztrák futamon, ahol ismerte a pályát; a többi versenyén vagy benne volt a legjobb tízben, vagy nem – a legtöbb pontot 1994-ben gyűjtötte), aki amúgy nem lett világbajnok, de legalább volt pár jó menete. Itt hobbiból elindult. Nos, a motorok széria 600-as K6-os Gixerek voltak, utcai (MONDOM UTCAI) gumikkal. A rajt után a hazai fiatal élgárda iszonyúan elsöpör, az amatőrök még küzdenek az első és második kanyar között, amikor az eleje már túl van a 3. kanyaron. Meklau úgy ment el mellettem a 4. kanyar előtti féktávon kívülről, hogy én azt hittem, hogy már lelógok a fűre. Na ő még ott elfért. Még az első körben, a pálya kétharmadánál már ő vezette a mezőnyt! Szóval egy csont széria K6-ossal úgy agyonverte a legjobb motorversenyzőinket az első körben egy kivénhedt osztrák bőrgatyás, hogy az onboard felvételén úgy tűnt, mintha mindenki bemelegítő körön menne, csak ő húzná a gázt. Na, ennyit tudott már tíz éve egy széria 600-as, amit még a magyar élmezőny se tudott kimotorozni!!! Leesett a mondanivaló? Mit akarunk mi tuningolni egy hatkilóst, amikor még azok se tudták kimotorozni, akik három éves koruk óta, úgy húsz éve ezzel foglalkoznak nap, mint nap!?
Ja, hogy utcára kell!! ÁHHÁÁÁÁ!!! Értem. Akkor ha kevés a 600, miért nem veszel egy széria 750-est, ami úgy otthagyja a tuningolt hatszázasodat, hogy azt se tudod mi Magyarország pénzneme. Amit egy tuning hozhat lóerőben egy 600/750/1000-es motoron: a teljes rendszer +2-3 lóérő, a végdob +6-10 lóerő, de ehhez kell egy jó sportlégszűrő (+1 lóerő) és nem árt ehhez hangolni a benzin-levegő keveréket egy elektronikával. Kevés a 750 utcára? Vegyél ezrest… mindent tud, jobb, mint egy űrhajó! Kevés az ezres? Tanulj meg motorozni, mert fogalmad sincs, hogy mire képes. Meg soha nem is fogod tudni – velem együtt!
Amennyiben valamilyen motoros témában nem vagy otthon, KÉRDEZZ! Akár tőlem, akár tapasztalt motorosoktól, pályaversenyzőktől, olyan gumisoktól, akik pályáznak is, satöbbi. Mindenki így tanulta meg, nem szégyen odafigyelni arra, aki jobb. Én a jelenlegi (vagy már múltbeli) tudásomnak a töredékét sem szedtem volna össze, ha nem kérdezek a Talmától, Erdős Csabitól (enduro és egykerekezés ügyben), Grillmayer Gábortól (krossz dolgokról), az Almától (a dakarostól, homokdűne felfutás ügyben), Somfai Matyitól – aki amúgy másfél hete nyert quaddal Afrikában a Tuareg Rallyn – (quad dolgokat) és egy csomó más motorostól, akik százszor jobban motoroznak, mint én, vagy te.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »