Ahogy közeledik a motoros szezon, úgy özönlenek a fészbukomon a motorosok agymenései, ezek közül gyűjtöttem össze a legnagyobb idiótaságokat. A sztorik a valóságból származnak, úgyhogy bármilyen hasonlóság az itt leírtak és a te dolgaid között nem a véletlen műve! Nyilván senkinek a nevét nem fogom kiírni, nem is az a cél, hogy valakit az esetleges tapasztalatlansága miatt beégessek – inkább az, hogy ha még nem szedtél össze elegendő tudást, vagy épp három haverodból kettő is a rengeteg tévhit valamelyikét ajánlja, azért néha gondolkodj el egy kicsit és nézz körül az “átlagos” motoros világban, hogy meglegyen a megfelelő válasz.
Amióta nálunk is felkapott lett a pályamotorozás és megjelentek a slick gumik, azóta vannak utcai – főleg sportmotorosok -, akik “szarér-hugyér” megszerzik a pályamotorról már ledobott kopott slickeket, vágatnak bele mintát és a hihetetlen motoros tudásukhoz még hozzáadnak 20 százalékot. Legalábbis ezt hiszik. A vágott slick ugyanis sokkal rosszabb utcára, mint egy normális oda gyártott gumi. Miért? Mert a vágott slick tapad. Pályán. Megfelelő hőmérsékletre melegítve. Szerinted a slickes pályázók azért használnak gumimelegítőt, mert még nem jöttek rá arra az okosságra, amire te? Nevezetesen hogy hidegen is remekül működik a gumi? Hát persze, hogy nem azért! Hanem azért, mert a slick-nek – és azok különböző fokozatainak – csak egy nagyon szűk tűréshatáron belül kell tapadásban teljesíteniük. Teljesen más keménységű/lágyságú slicket használnak 18 fokban, mint 32-ben. Érted? 14 fok különbség és azon belül is többféle gumi közül választja ki a pályamotoros, hogy az aznapi aszfalthőmérséklethez, a pálya aszfaltminőségéhez és a motorozási stílusához melyik gumi tapadása a legoptimálisabb. Belemehetünk – de utcai szinten teljesen felesleges – hogy pályán még beleszámolják a gumi nyomásába a súrlódás okozta plusz hőtágulást is, azaz a gumi nyomásának a változását körről-körre.
Slick utcán? Muhahahahaha! Egy normál, hagyományos, utcára készült sportgumit se használnak ki azok, akik a slick-től várják a jobb motorozási tudást. Egy tuningolt ezreses motorral is tökéletesen működik egy utcai gumi – reggel, délben, este, 15 fokban és 35 fokban is, szárazon, esőben egyaránt. Megakadt a szemem az egyik ilyen “slickes utcai csávó” bejegyzésén: azt írta, hogy „nem baj, majd nem motorozunk esőben”. Idióta… induláskor a hideg slick gumi miatt bármilyen melegben az első kanyarban vágódsz be az árokba tapadáshiány miatt! Az sem mellékes, hogy a slick utcán már néhány száz kilométer után kockára kopik, azaz keletkezik a gumi középső futófelületének a szélein egy-egy él, amik miatt aztán hatalmas élmény, amikor dönteni kezdesz és át kell rajta húzni a motort. Tudom-tudom… jönnek a supermotosok és ők védik majd a vágott slicket – de azt ne felejtsük el, hogy a supermoto és egy 600-as sport között motorozás szempontjából ég és föld a különbség!
Kétszer is belefutottam aránylag rövid idő alatt…. Egy Hayabusán, amit nyilván nem használ a gazdája pályán, csak utcai nagy hasításokra és túrára, meg egy srácnál a motorvásárlási tervében, miszerint motorosunk úgy akarja utcán megverni a GSX-R 1000-est, hogy egy 750-es megvételén gondolkozik, amire gyorsváltót akar tenni, mert úgy majd sikerülni fog.
Félelmetesen nagy butaság, halál felesleges pénzkidobás. Nulla, azaz 0 értelme van. Hol harcolsz az utcán századmásodpercekért, amit a gyorsváltó használata eredményezhet? Főleg úgy, hogy a mai motorokon – és ez igaz volt 15 éve is! – nem kell kuplungolni felfelé váltáskor, elég elengedni kicsit a gázt és már bele is pattinthatod a következő fokozatot. Tényleg kell utcára egy gyújtásmegszakítás, hogy úgy tudj váltani, hogy nem engeded el a gázt Baktalórántháza és Békaseggfalva között? Halál felesleges!
Ez is főleg a sportmotorosok agymenése – meg a Busa, az XX és a más műanyaggal sportmotornak álcázott túramotorosoknál. A “mennyit mutat az óra” vírus hatására az agyban elindul az a folyamat, amikor elhiszed, hogy a motorod – főleg amikor videón mutogatod a 600-asodat vagy 750-esedet – 300-at megy a valóságban. Talán, ismétlem TALÁN 1-2 féle ezres sportmotor eléri újkorában! De ha az órád 297-et mutat, akkor apukám számolj rá egy (jóindulattal, mert ennél simán többet is csalhat) 3 százalékos csalást pluszban, ami a valóságban máris csak 290 km/h…. Nem beszélve a lánckerék áttétel cserés motorokról, amik akár 10-15 százalékot is csalhatnak felfelé! Ebbe a kardba dőlnek bele a kisebb köbcentiméteresek (600/750) Youtube videói, amikor is 280 felett “mennek”.
Ültem olyan busán, amiből kivették a tiltást, aztán amikor megmutattam a gazdájának a GPS-es mérést, hogy 285-öt megy a motorja, akkor volt nagy fejcsóválás, hogy át lett verve. De jóindulatú leszek, oké?! Mondjuk azt, hogy mindegyik ezres motor megy 299-et halál pontosan. Akkor tényleg nem mindegy, hogy 299, vagy 301? Két kilométer/óra különbség ekkora tempónál 60 centiméter másodpercenként. De ha még 310-et is megy a gép, akkor is csak 3,1 méter per másodperc pluszban. Tényleg észreveszed, hogy nem 83 métert, hanem 86,1-et teszel meg egy szekundum alatt? Ha azt akarod, hogy jó legyen a motorod végsebessége, akkor tartsd tisztán a légszűrőt, az sokat fog jelenteni! Ha meg fékpadon tudott háromszázat, akkor azt vedd észre, hogy a műhelyben nem kellett neki legyőzni a légellenállást. Azt gondolod, hogy az apróság? Emeld fel egyszer egy kicsit a bal kezed kétszáznál és meglátod! (És akkor az még csak 200, hol van a 3 kiló?)
Cikkünk folytatódik, sok tévhit vár még a következő oldalakon. Lapozz!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »