A Nolan csoport bukósisakok egészen széles skáláját kínálja a vásárlóknak közepestől a prémium árfekvésig, robogósoknak és komoly túramotorosoknak egyaránt. Mivel sokaknak komoly igénye van rá, hogy ne elszigetelten motorozzanak a monoton szélzajt hallgatva, évekkel ezelőtt belefogtak az általuk N-Com névre keresztelt sisakbeszélő rendszerek fejlesztésébe. Személyes tapasztalataim alapján hihetetlenül felhasználóbarát egy ilyen bluetooth technológiával működő kommunikáció: a mai napig is használt N43 Air rendelkezik egy hat évvel ezelőtti N-Commal, amely hála istennek most is hibátlanul funkciónál. Pedig hat év nagy idő, így az N-Com azóta hatalmasat fejlődött. Olyanokat tud, hogy magam is meglepődtem rajta.
Az elsőként bemutatandó változatot a Nolan bukósisakok számára gyártják – így ha új olasz fejvédőt veszel, akár egyből beépítheted a kommunikációt – de megteheted ezt bármikor később is, hiszen a helye tökéletesen ki van alakítva. Ezt hívják B3-nak. A rendszer elképesztően sokoldalú: tudunk beszélni utasunkkal, de velünk együtt motorozó motoros társainkkal is. Összesen négy másik motorral tarthatunk kapcsolatot, amennyiben azok nincsenek túl messze tőlünk – sík terepen ez nagyjából fél kilométert jelent. Sőt, ez nem csak akkor lehetséges, ha nekik is N-Com van a sisakjukba építve, mert a Nolan össze tud kapcsolódni “idegen gyártók” termékeivel is.
A fedélzeti kommunikáció természetesen nem csupán a csacsogásról szól. Amennyiben unalmasak a hosszú kilométerek, hallgathatunk zenét akár vezetékes MP3 lejátszóról, akár bluetooth rendszeren keresztül a telefonunkról. Sőt, az N-Com saját FM rádióval is rendelkezik, így a helyi adókkal is szórakoztathatjuk magunkat – nincs is jobb, mint egy Tátra-túrán egész nap szlovák népzenét élvezni! A navigációnkat szintén rácsatlakoztathatjuk a központra, így a letérések hangutasításait is nyomon követhetjük.
Abban az esetben pedig, ha fontos emberek vagyunk és létkérdés, hogy motoron is elérjenek telefonon, szintén nem fogunk csalódni már a B3 rendszerben sem. Tudunk hívást fogadni, de akár kezdeményezni is, illetve hangutasításokkal is vezérelhetjük készülékünket – már ha az támogatja ezt a funkciót. De másra is használhatjuk okos készülékünket: az N-Com különböző funkcióit testre tudjuk szabni a segítségével. A töltésre is szolgáló mikro-USB-n keresztül rákapcsolódhatunk a központra, és az ingyenes N-Com Wizard programmal programozgathatjuk az egész zseniális holmit.
Felmerül a kérdés, hogy mire való akkor a B5, ha már az alapkivitel is ennyi mindent tud? Egyszerű a válasz: mert az még többet. Persze ezek apróságok, de lehet hogy éppen szükséged van rájuk. A fejlettebb központ ugyanis nem egy, hanem két mobil telefonnal tud csatlakozni – így ha éppen van magán- és céges számod is, egy időben el fog érni mindenki. Sőt, amennyiben a csapat tagjaival bluetoothon keresztül tartanád a kapcsolatot, már nem négy, hanem hat cimborával csacsoghatsz gurulás közben.
A slusszpoén természetesen a cikk végére jön. A fenti csodakütyüket ugyanis csak akkor van esélyed használni, ha Nolan sisakod van – vagy lesz. A gyár viszont ismét gondolt azokra is, akik vagy egészen régi gyártású márkahű fejvédőt használnak, vagy éppen idegen gyártmányt. A közeljövőben megjelenik ugyanis az M5, a bárhova felszerelhető csúcskategóriás N-Com kommunikációs rendszer. Amely nem elég, hogy mobilabb társainál, de még többlet tudománnyal is rendelkezik.
Alapból ugyanazt a gazdag kínálatot kapjuk tőle is, mint amivel a B5 kényezteti használóit. Itt azonban a központ nem a héjon belülre kerül – hiszen nem biztos, hogy lenne kialakított helye egy más márkájú bukóban -, hanem a fejvédő hátuljára. A pozícióját kihasználva kapott egy élénk piros LED sort is, amelyhez egy lassulásmérőt kapcsoltak. Amennyiben vészfékezés-szerűen lassítunk motorunkkal, ez villogni kezd – így jelezve a mögöttünk érkezőknek, hogy nem csak maszatolunk a fékkarral, hanem tényleg baj van előttünk és satuzni kell. Ez pedig már komoly biztonsági segítség lehet! Ugyanakkor mivel érzi, amikor megállunk a motorral, automatikusan ki- és be is tudja kapcsolni az M5-öt – így nem merítjük az akkut, ameddig a kávézóban üldögélünk.
Az M5 másik általam előnyösnek érzett vívmánya a kezelőpanel rugalmas elhelyezhetősége. Míg az összes korábbi és jelenlegi, fixen sisakba építhető N-Com menet közbeni vezérlését a bal oldali nagy gombokkal tudjuk intézni (ami némi megszokás után persze kivitelezhető, de sose tudtam igazán megszeretni), addig az M5 kezelőpanelje vezeték nélkül kapcsolódik a központhoz, így öt méteren belül bárhova tehetjük. Akár a motorra, vagy jobb csuklónkra is – így biztosan könnyebb üzemeltetést tesz lehetővé menet közben, mint amikor bal kezünkkel kell a sisak oldalán matatnunk.
A videó az M5 minden vívmányát bemutatjaAmi jó, az persze soha nem kerül fillérekbe. Így van egy a legújabb N-Com rendszerekkel is. A már kapható B3 ára 60’000.- forint, míg a némileg többet tudó B5 69’000.- forint. Az abszolút újdonság, várhatóan február folyamán érkező N-Com M5 pedig 75’000.- hazai fizetőeszközért lehet a mienk. További információkat az EuroMotor Kft. üzletében (1134 Budapest, Lehel u. 17/b-c), a +36-1-877-4430-as telefonszámon és a pult@euromotor.hu e-mail címen kaphattok.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »