Nem véletlen, hogy a motorkerékpárokat külön az ő számukra tervezett erőforrások szokták hajtani. Kisebb a rendelkezésre álló hely, mint egy személygépkocsi motorterében, de kisebb tömeget is kell mozgatni – teljesen mások tehát a lehetőségek és az elvárások is. Mégis vannak megszállottak, akik úgy gondolják, ötvözni kell a kategóriákat. Az eredmény megannyi autómotor által mozgatott motorkerékpár – kis gyűjteményünk a teljesség igénye nélkül hoz néhány érdekes példát közülük.
Norm Grabowski egy 1941-es Indian vázába faragott bele egy hat hengeres Corvair-blokkot. A végső formavilágot Dean Jeffries álmodta meg – ide értve a teljesen extravagáns kipufogókat is. A híressé vált paripához a későbbiekben Norm hozzáfaragott még egy szénszálas műanyagból készített, megint csak teljesen egyedi megjelenésű oldalkocsit is – lásd képgalériánkban.
A Chevrolet Corvair léghűtéses, hat hengeres boxer motorja a repülőgép építők körében is igen nagy népszerűségnek örvendett. Érdekessége, hogy ez volt az egyetlen sorozatban gyártott amerikai személygépkocsi (1960 és 1969 között készült), amelyet léghűtéses boxer farmotor (!) hajtott.
Maradva az önmagában is különleges autómotor mellett: a Corvair erőforrása mozgatta a hatvanas években szintén ismertté vált három kerekű gépezet. Az AEE Choppers által készített masina megnyerte az Oakland Roadster Show motorépítő versenyt is – napjainkra azonban nagy kincs lett belőle. Az AEE Choppers folyamatosan igyekszik felderíteni az amerikai autómotoros háromkerekűből fennmaradt példányokat.
Az 1’200 köbcentiméteres Volkswagen Bogár autómotor mozgatta masinát Von Dutch építette. Az amerikai autós- és motoros custom-kultúra kialakulásában meghatározó szerepet betöltött művész által épített egyetlen komplett jármű egy kardánhajtású Harley-Davidson XA alapjaira épül, de a német autómotor mellett egy csomó Moto Guzzi alkatrészt is tartalmaz. A teljes nemzetköziség jegyében pedig a tankja egy Honda CB450-ről származik. Az egyetlen darabban készült csoda ma már a National Motorcycle Museum-ban van kiállítva több, a művész által egyedivé varázsolt motor társaságában.
A gyorsulási versenyzés hőskorában népszerű volt a négykerekűekből származó erőforrások alkalmazása. Clive Wayne szintén az akkoriban legeslegsikeresebb négykerekű erőforrásában látta a negyed mérföld minél gyorsabb megtételének a kulcsát. Különleges “csőrös” motorjait többféle felépítménnyel is elkészítette, azonban általában tuningolt VW autómotor mozgatta őket. A galériában megtalálható korabeli fotó szerint 1969-ben 155 mérföld/órás (248 kilométer/óra!!!) sebességet ért el a negyed mérföld végére az 1’287 köbcentiméteres, kompresszoros négy hengeres boxerrel hajtott motorkerékpár.
Szintén a gyorsulási versenyek világában jelent meg ez a különleges “motorkerékpár”. Az angol versenyző, Angus MacPhail nevéhez fűződik a teljesen hasaló pozícióban vezethető masina, amelyet Ford Cosworth erőforrás hajtott. Nem is akárhogy: a soros négyhengeres, kompresszoros autómotor 4-500 lóerővel (nitró alkalmazása nélkül érték ezt el!) forgatta meg a formula-autókból származó hátsó kereket. Ekkor törték át a dragbike-ok először a 8 másodperces negyed mérföldes időkorlátot. Érdemes megnézni videón is, hogy mozgott egy ilyen szörnyeteg 1985-ben.
Elkanyarodunk a versenypályákról, de a használható(nak tűnő) motorkerékpároktól is. Dale Olson a lentebb látható szörnyeteg elkövetője – ő a harmincas és korai negyvenes évek híres V8-as Flathead erőforrásaiban látta a megfelelő hajtóerőt egy kétkerekű számára. A monumentális autómotor természetesen semmilyen létező vázba nem fért bele, így azt teljesen a nullából kellett felépíteni. Váltóra nyilvánvaló módon semmi szükség nem volt.
Olson azonban nem csupán egy ilyen rettenetet épített, hanem sorozatban készítette őket műhelyében! Az öreg, eredetileg 60 lóerős Ford Flathead V8-asokat teljesen felújítják és építenek köré egy egyedi, de szerintük teljesen jól motorozható kétkerekű szerkezetet. Ez utóbbival kapcsolatban azt hiszem, vannak kétségeim, mindenesetre a hangja nagyon nagyot üt!
Akinek ez sem lenne elég, annak sincs oka az öngyilkosság gondolatával foglalkozni, hiszen igény esetén az Olson Performance akár egy V12-es Flathead köré is képes motorkerékpárt kanyarítani. Borzalmasan néz ki – de azt hiszem, sokan kipróbálnánk, milyen lehet menni vele egy karikát.
Chris Barber készítette ezt a brutális szörnyeteget. Amely első ránézésre nem is annyira elrettentő, mint Olsonék művei – azonban amikor meghalljuk a részleteket, eláll a lélegzetünk. Ugyanis egy Kraftek vázba belepajszerolta az Alfa Romeo 2,5 literes V6-osát! Az olasz autómotor erejét egy Harley-Davidson négy sebességes váltón átvezetve juttatja a hátsó kerékre, míg a motor első része egy Kawasaki ZXR750-ből származik. Állat, mi?
Természetesen nem fejezhetjük be szemezgetésünket a mi saját gyermekünk megemlítése nélkül. Olvasóink szeme láttára építette meg Pál Zoli a Daihatsu három hengeres gázolajos autómotor hajtotta, teljesen egyedi és egyetlen magyar dízel choppert. Ezt a gépet talán felesleges újra részletesen bemutatni, hiszen mindent megtaláltok róla az Onroad korábbi bejegyzései között böngészve.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »