Egy belépő szintű 125 köbcentis motorkerékpárnak felettébb sokoldalúnak kell lennie. Egyrészt alacsony fogyasztás és fenntartási költség mellett kell elszállítania tulajdonosát A-ból B-be, másrészt könnyen kezelhetőnek kell lennie, hogy a vezető gyorsan, biztonságosan és gondmentesen elérhesse úti célját. A CBF125 eddig is ilyen volt a Honda kínálatában – a 2015-ös modellévre azonban némi műszaki és optikai változások következtében még a neve is megváltozik: innentől a legkisebb csupasz aranyszárnyast CB125F-nek kell szólítanunk.
A 125-ös géposztályban keresgélő kezdő motorosok többsége kompakt és kezes járművet szeretne, mindazonáltal alapvető elvárás, hogy a kiszemelt modell nagymotoros benyomást keltsen. Ezért aztán a kategória szereplőinek mindent tudnia kell, amit a nagyoknak, beleértve a kényelmet, az élvezetes vezethetőséget és persze a végtelen szabadságot, amit a kétkerekűek nyújtanak. Mindemellett elengedhetetlen a – tanulási folyamatot megkönnyítő – felhasználóbarát viselkedés, az elsőrangú minőség, a trendi megjelenés és a pozitív összhatás, ami a hétköznapi közlekedést is örömtelivé varázsolja. Ezeket figyelembe véve minden gyártónak, illetve márkának rendkívül fontos, hogy új, sikeres modelleket kínáljon a kategória vásárlóinak. Ha az adott típus beváltja a hozzáfűzött reményeket, és tökéletesen kiszolgálja gazdáját, szinte biztos, hogy a vezető egy életen át hű marad a márkához, s nagyobb motorjait is az adott cég palettájáról választja, ha motoros tudása fejlődik.
Az új CB125F idomzatán a kéthengeres CB500F és a négyhengeres CB650F vonalai köszönnek vissza, egyértelműen jelezve, hogy a CB125F a CB család teljes értékű tagja. Emellett a felegyenesedett üléspozíció és a széles kormány elképesztően könnyűvé teszi az irányítást. A vadonatúj acélváz kiemelkedő merevséget garantál, és átgondolt geometriájából fakadóan tökéletesen passzol a mindenes szerepkörhöz. A magabiztos motorozást a 17 helyett immáron 18 colos felnik is elősegítik, megnövekedett átmérőjük révén számottevően javult a menetkomfort és az úttartás. Szintén nagy előrelépést jelentenek a hatékonyabb első teleszkópok és hátsó rugóstagok, miként az erős, finoman adagolható fék is az élvezetes, biztonságos motorozást szolgálja. A rendszer részeként elöl tárcsa, hátul dob lassítja a kereket.
Az új CB125F lelke egy végtelenül megbízható, elektronikus üzemanyag-befecskendezővel felszerelt, egyhengeres erőforrás, amelyet úgy hangoltak, hogy azonnal reagáljon a gázadásokra és bőséges forgatónyomatékot adjon le az alsó és középső fordulatszám-tartományban. A kiegyensúlyozó-tengellyel megspékelt motor fürgévé és rugalmassá teszi a típust, valamint a minőségérzetet is növeli, hiszen a teljes fordulatszám-régióban csendesen, kifinomultan jár. A PGM-FI befecskendező-rendszere nem csak az üzemanyag-fogyasztást minimalizálja, hanem a hidegindítást is megkönnyíti, így a legzordabb időben is azonnal életre kelthető a modern hajtómű.
A naked motorkerékpárok iránti kereslet évről évre növekszik Európában, ez hívta életre az utcai stílust képviselő, jó kiállású, erőteljes megjelenésű CB125F-et. Szögletes oldalelemei és markáns, elvékonyodó hátsó idomjai tetszetős, lendületes képet rajzolnak elénk, s minimálisra csökkentik a magasságkülönbséget a vezető és az utas között. A színtelen, átlátszó búra alá rejtett, narancssárga izzóval készülő irányjelzők még stílusosabb megjelenést kölcsönöznek a CB125F-nek, és javítják a láthatóságot. A motor, a leömlő, a kipufogódob, a teleszkópszárak és a kerekek fekete fényezést kaptak, ezzel is kiemelve a motor trendi vonalvezetését, valamint az idomok színét. Ráadásként a hátsó futómű rugói pirosak, a Honda logó pedig felkerült a forgattyúsházra is.
Ez a motor kiváló eszköz a hétköznapi ingázáshoz, nyergében gyorsan és biztonságosan juthatunk el az iskolába, munkahelyre. A felegyenesedett, kényelmes üléspozíció, a kissé előre helyezett lábtartó és a széles, hátra húzott, végállástól végállásig kilencvenfokos szögben elfordítható kormány gyerekjátékká teszi az irányítást, s magabiztossá a vezetőt. A 775 milliméter magasra helyezett ülésből remekül belátni a CB125F előtti útszakaszt, ami szintén hozzájárul a hatékony, balesetmentes közlekedéshez. A vázgeometria hasonlóképpen átgondolt, kialakításánál a kiváló menetkomfort és egyenesfutás volt a cél, persze amellett, hogy könnyű legyen a kormányzás és a motor sportos érzetet nyújtson a kanyarokban. A villaszög 26 fok, az utánfutás 97 mm, a tengelytáv 1295 mm, a menetkész tömeg pedig csupán 128 kg.
A hátsó futóműnél alkalmazott rugós tagok előfeszítése öt lépcsőben változtatható, az első teleszkópok pedig 120 milliméteres rugóúttal járulnak hozzá a kiváló úttartáshoz. Munkájukat hatágú, 18 colos alumíniumfelnik, valamint 80/100 és 90/90 méretű gumiabroncsok teszik hatékonyabbá, így rossz minőségű útburkolaton is kényelemben haladhatnak a CB125F utasai. Elöl 240 milliméter átmérőjű, kétdugattyús nyereggel társított tárcsa, hátul 130 milliméteres dobfék felel a lassításért.
A CB125F léghűtéses, injektoros, OHC vezérlésű, kétszelepes, egyhengeres, 124,7 köbcentis motorja igazán kiforrott darab, hatékonyság és megbízhatóság terén egyaránt a legmagasabb színvonalat képviseli. Furata 52,4, lökete 57,8 milliméter, míg sűrítési viszonya 9,2:1. A 2015-ös évre új hengerfejet kapott a modell, méghozzá kiegyensúlyozó-tengellyel kiegészítve, ami hatékonyan szűri ki a motor rezgéseit. Hála a modern konstrukciónak, a CB125F 10,6 lóerőt ad le 7’750-es percenkénti főtengelyfordulatnál, forgatónyomatéka pedig 10,2 Nm 6’250-nél. Az erőátvitelt ötfokozatú váltóval oldották meg a mérnökök, melynek áttételeit annak megfelelően határozták meg, hogy városban és hosszabb távokon is széles fordulatszám-tartományokban motorozhasson a pilóta.
Mindezek dacára a szabvány szerinti üzemanyag-fogyasztása mindössze 1,95 liter/100 kilométer, így a 13 literes benzintartállyal akár 650 kilométert (!) is megtehet a pilóta. De ha vastagabb, mondjuk 2,5-ös étvággyal számolunk, még úgy is biztosan több mint félezer kilométer fog eltelni az újratöltések között. További jó hír a jövőbeni tulajdonosoknak, hogy a számtalan fejlesztés és a kiváló minőség dacára a 2015-ös CB125F-et rendkívül versenyképes áron kínálják majd a kereskedések.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »