Jó érzés olyat leírni, hogy kicsiny hazánk messze a világ legfejlettebbnek tartott demokráciája előtt jár valamiben. Hiszen Magyarországon 2010 óta jogilag is lehetőségünk van arra a világszerte mindenhol elterjedt gyakorlatra, miszerint motorral előregurulunk az álló autók között. Az Amerikai Egyesült Államokban azonban csak Kaliforniában van erre lehetőségük a motoros kollégáknak – az összes többi tagállamban tiltja a törvény. (Természetesen ettől még mindenhol művelik, hiszen az életszerűség így diktálja, ha motorral közlekedik az ember.) A University of California Berkeley munkatársai több ezer bekövetkezett közúti baleset elemzése alapján készítettek egy tanulmányt a kocsisorok közötti motorozás rizikóiról – részben hogy igazolják a kaliforniai jogszabályok életrevalóságát, részben pedig hogy motiválják a többi állam jogalkotóit.
Siessünk előre, és nézzük meg tömören összefoglalva a UC Berkeley tanulmányának végkövetkeztetését. Amely arra jutott, hogy a szabályok betartása esetén a sávok között motorozni semmivel nem veszélyesebb, mint azok közepén. Az a megállapításuk nem fog mellbe vágni senkit, miszerint a reggeli és a késő délutáni órák a legrizikósabbak – hiszen ilyenkor közlekedik a legtöbb jármű. Az viszont érdekes lehet, hogy a kocsisorok között előregurulni – akár állnak, akár lassan haladnak a négykerekűek – akkor jelent rizikónövekedést, ha a motor tempója több mint 10 mérföld/ órával (nálunk ez ugye 16 kilométer/óra) haladja meg az autókét. Ilyenkor a leginkább jellemző ütközési forma az, amikor a motor az autó valamelyik hátsó sarkának ütközik annak sávváltása esetén. A tanulmány tehát pontosan arra a következtetésre jutott, amit minden gyakorlott motoros tud és tudatosan alkalmaz is: kocsisorok között viszonylag kis sebességkülönbséggel, és lehetőleg minden autós tekintetét keresve haladjunk előre. Hiszen így kiszúrjuk a telefonáló-sminkelő-kajáló-satöbbi járművezetőket, és nem fog meglepetést okozni, amikor akaratlanul átsodródnak a szomszéd sávba.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »