Jó érzés olyat leírni, hogy kicsiny hazánk messze a világ legfejlettebbnek tartott demokráciája előtt jár valamiben. Hiszen Magyarországon 2010 óta jogilag is lehetőségünk van arra a világszerte mindenhol elterjedt gyakorlatra, miszerint motorral előregurulunk az álló autók között. Az Amerikai Egyesült Államokban azonban csak Kaliforniában van erre lehetőségük a motoros kollégáknak – az összes többi tagállamban tiltja a törvény. (Természetesen ettől még mindenhol művelik, hiszen az életszerűség így diktálja, ha motorral közlekedik az ember.) A University of California Berkeley munkatársai több ezer bekövetkezett közúti baleset elemzése alapján készítettek egy tanulmányt a kocsisorok közötti motorozás rizikóiról – részben hogy igazolják a kaliforniai jogszabályok életrevalóságát, részben pedig hogy motiválják a többi állam jogalkotóit.
Siessünk előre, és nézzük meg tömören összefoglalva a UC Berkeley tanulmányának végkövetkeztetését. Amely arra jutott, hogy a szabályok betartása esetén a sávok között motorozni semmivel nem veszélyesebb, mint azok közepén. Az a megállapításuk nem fog mellbe vágni senkit, miszerint a reggeli és a késő délutáni órák a legrizikósabbak – hiszen ilyenkor közlekedik a legtöbb jármű. Az viszont érdekes lehet, hogy a kocsisorok között előregurulni – akár állnak, akár lassan haladnak a négykerekűek – akkor jelent rizikónövekedést, ha a motor tempója több mint 10 mérföld/ órával (nálunk ez ugye 16 kilométer/óra) haladja meg az autókét. Ilyenkor a leginkább jellemző ütközési forma az, amikor a motor az autó valamelyik hátsó sarkának ütközik annak sávváltása esetén. A tanulmány tehát pontosan arra a következtetésre jutott, amit minden gyakorlott motoros tud és tudatosan alkalmaz is: kocsisorok között viszonylag kis sebességkülönbséggel, és lehetőleg minden autós tekintetét keresve haladjunk előre. Hiszen így kiszúrjuk a telefonáló-sminkelő-kajáló-satöbbi járművezetőket, és nem fog meglepetést okozni, amikor akaratlanul átsodródnak a szomszéd sávba.
Cimkék:
A motor alkotóit az On Any Sunday című Steve McQueen film ihlette, de tisztelegni akartak barátjuk, Kurt Caselli előtt is. Csoda született!
Elolvasom »Egy Amerikában élő formatervező hölgy egy nagyon átgondolt motoros hátizsák koncepciót dolgozott ki. Miért nincs mindenkinek ilyen?
Elolvasom »A Honda motorkerékpár-gyártó legújabb fejlesztése a V3-as motorblokk, amelyet a 2025-ös EICMA kiállításon mutattak be Milánóban. Ez a 900 cm³-es, vízhűtéses, 75 fokos szögben elhelyezett V3-as motor egyedi és innovatív megközelítést alkalmaz, ötvözve a kompakt kialakítást és a magas teljesítményt.
Elolvasom »A Premier sisakok az olasz precizitás és a motoros szenvedély ötvözete. Magyarországon pedig ez a bolt gondoskodik arról, hogy ezt a minőséget ne csak a magazinokban lássuk, hanem a saját fejünkön is érezzük.
Elolvasom »Ti kértétek a kínai motorokat, Indián letesztelte első körben a CFMOTO 800MT Exploret
Elolvasom »A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »