Jobban belegondolva a kétkerekű könnyű építését és fürgeségét veszti el azzal, ha egy olyan nehéz és helyigényes nyomatékátviteli módot választunk hozzá, mint a lánctalp. Pedig nem kell sokat keresgélni, hogy találjunk példát rá – igaz, a háborús körülmények sok mindent megmagyaráznak és életszerűvé tesznek, amire alapból azt mondanánk, hogy nem az.
A Második Világháborúban a Wehrmacht kötelékében szolgált az NSU által kifejlesztett és gyártott Kettenkrad, amely valamiféle keresztezése volt a motorkerékpárnak és a lánctalpas csapatszállító járműnek. A furcsa szerzetet az Opel gyártósorairól származó soros négyhengeres benzinmotor hajtotta – a másfél literes erőforrással a három méter hosszú és egy méter széles, illetve 1’560 kilogramm saját tömegű holmi nagyjából 70 kilométeres óránkénti sebességre volt képes felgyorsulni.
A mindössze három személy szállítására képes Kettennkradból a háború alatt 8’400 darabot gyártottak, de további 500 példány 1945 után is elkészült még. Ma már természetesen csupán a gyűjtők féltett kincseként, kiállításokon láthatunk ilyen lánctalpasokat – azonban vannak modern követői is az általa megkezdett hagyománynak.
A 2006-os detroiti North American International Auto Show keretében megrendezett Michelin Challenge Design formatervezési versenyen jelent meg két homokfutó, az egymáshoz erősen hasonló Baal, illetve a Hyanide. Ezek a Kettenkraddal ellentétben egy nyomon haladó, kimondottan homokos területen való közlekedésre tervezett motorok.
Gumiból készült lánctalp hajtja őket, amely lehetővé teszi, hogy ne csupán a hajtásban vegyen részt ez az egység, hanem a kormányzásban is. A furcsaságokat ugyanis mind a lánctalp elejének elfordításával, mind pedig testtel kormányozza a pilótája. Mind a két koncepciójárművet 500 köbcentiméteres ATV erőforrás befogadására tervezték – bár sok egyéb hajtóművel is mozgásra lehet bírni őket a felmerülő igények függvényében.
A Baal és a Hyanide tervezői, Tilmann Schlootz és Oliver Keller a Dakarhoz vagy a Baja hosszú távú terepfutamaihoz képzelték el a lánctalpasokat, azonban azok valamiért a bemutatásuk óta eltelt évek alatt nem tudtak megvalósulni. Úgyhogy marad az alábbi számítógépes animáció, amelyen megcsodálhatjuk a Hyanide scooter (robogó???) felépítését:
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »