Nevével ellentétben nagyon ritkán látni ezeken az utakon kerékpárost. Lehet nem szólt róla nekik a média, hogy ezt nekik építették. Bezzeg az egyirányú utcákban tudnak szembe jönni, mert azt mondták a tévében, hogy szabad, sőt kötelező, ha drótszamár van a feneke alatt! Az egyik nap az alábbi párbeszéd hangzott el egy főútvonalon, a pirosnál állva, ami mellett párhuzamosan futott a bringaút. A nénit előtte bőszen kerülgették az autósok, mielőtt megszólította a motoros.
– Kedves hölgyem, a kerékpárút az eggyel lejjebb van, ott mellettünk!
A kedves hölgy flegmán és pimaszul odavetette:
– Nem zavar!
A motoros meglepődve válaszolta:
– Akkor ne zavarja az sem, ha a kamion fellöki véletlenül. Jó, ha tudja, hogy a bicikli út az ön biztonsága érdekében készült.
Ekkor a lámpa zöldre váltott és mindenki ment a maga dolgára, természetesen az úttesten.
Hivatkozási alap még a kerékpárosoktól, hogy a bicikliút olyannyira ráz és rossz minőségű, hogy az már szinte járhatatlan, ezért tekernek az úton, az autók között. Ebből következik, hogyha az úttest minősége kritikán aluli és kátyús, mi is hajtsunk fel a járdára vagy a kerékpárútra, meg fogják érteni a bringások és a gyalogosok is egyaránt, hiszen ők is hasonlóképpen cselekednének ilyen helyzetben.
Újdonságnak számít még a biztonsági folyosó, ami 2012. szeptemberétől kéne, hogy működjön. A két vagy több sávos autópályákon és autóutakon közlekedőknek torlódáshoz érve a legbelső sávban balra, míg a többi sávokban szorosan jobbra kell húzódniuk. A forgalmat ellenőrző, útfenntartó, vagy balesetet szenvedett személyek, műszaki hibás járművek mentését végző gépkocsik így komolyabb fennakadás nélkül, zökkenőmentesen haladhatnak tovább. A felszabadult pályarészen a megkülönböztető jelzést használó járművek is a terelővonalakat átlépve folytathatják útjukat. Az előírás a korábbi KRESZ-módosításban megnyitott lehetőség alapján álló kocsisorok között szabályosan előre haladó motorkerékpárosok biztonságát is növeli.
Mégis, valahogy képtelenek alkalmazni ezt az egyszerűnek tűnő szabályt a közlekedők. Nap, mint nap kell centizgetni az autópálya bevezető szakaszain a fővárosba érve. Van pár üdítő kivétel, akik szépen és szabályosan húzódnak félre, de sajnos a többség még mindig úgy áll le, hogy nem egy mentőautó vagy tűzoltó, de még egy motor sem fér el köztük. Idővel talán javul majd a helyzet, hiszen alig ¾ éve került bevezetésre ez a szabály.
Egy újabb ördögi feladvány az egyszerű közlekedőnek. Érthető, hiszen sokan olyan koordinációs problémákkal küzdenek, hogy azt sem tudják, hogy melyik a bal vagy jobb kezük, van aki eleve kétbalkezes, úgy gondolja hát, hogy rá nem is vonatkozik ez a szabály.
Mindennapi eset, hogy nem adják meg az elsőbbséget. Egy 30-as övezetben lakom, innen száműzték az elsőbbségi viszonyokat egyértelműen szabályozó mackósajtokat, maradt a félmegoldás, a jobbkéz szabály. Ez viszont általában nem jön össze a reggelente óvodába csörtető anyukáknak, vagy a dolgozni igyekvő apukáknak. Autóval az esetek 60 százalékában, motorral nagy ritkán megkapom az elsőbbséget, de, ha kerékpárral megyek, szinte nem is létezem. Így nem jár az elsőbbség? Kilóra adják talán?
Lényeges a látni és látszani alapelv. Sokan azt gondolják, ha már megvan a látni mondatrész, akkor a látszani része felesleges. Pedig rengeteg baleset elkerülhető lenne, ha a közeledő járművet időben észre lehetne venni, arról nem beszélve, hogy így könnyebb helyesen felmérni a helyzetét. Azonban, ha nem adja meg a lehetőséget, hogy észrevegyék őt a közlekedők, akkor ne neki álljon feljebb, hogy leszorították. Nem lopakodó üzemmódban kell közlekedni, hanem lakott területen kívül csavarintani azon a nyomorult kapcsolón, hogy hadd virítson a tompított, vagy a ma oly divatos LED-es nappali menetfény.
Ez motorosokra fokozottan és lakott területen belül is érvényes, mert sokakat látok, akik mindennemű fényforrás nélkül közlekednek. Kész öngyilkosság, ha nem adják meg maguknak és a többieknek a legkisebb lehetőségét sem a láthatóságnak. Nem mondom, hogy vacakoljanak láthatósági mellénnyel vagy neon színű ruházattal, csak kapcsoljanak világítást és egyből jobb lesz mindenkinek.
Érdekes egy Bermuda háromszög ez a terület. Van, hogy a várakozó utasok sűrűjében kell átvágni járművünkkel, mert azt gondolják, hogy az úttestre leugrálva és a távolba kémlelve majd gyorsabban jön a busz.
Ha a buszmegálló járdaszakaszán maradnának, bizonyára a busz sem érkezne meg soha. De megnyugtathatom őket, hogy én már egyszer utaztam busszal és végig a megálló padján ültem, mígnem megérkezett a busz. Tehát jön az anélkül is, hogy kamikáze módjára bevetném magamat a forgalomba.
Mint ahogyan a neve is jól mutatja, ez egy olyan terület az úttesten, ahol gyalogszerrel lehet átkelni. És bizony át kell kelni rajta, nem ott kell szerelmi életet élni, mobiltelefonálni, sms-t írni, újságot olvasni. Körül kell nézni áthaladás előtt (már ha az életösztön nem veszett ki teljesen a gyalogosból), majd lehetőleg tempósan, nem feltartva a többieket áthaladni rajta. Mert annak ellenére, hogy a gyalogosé az elsőbbség, attól még az úttest része a zebra, ahol járművek haladnának.
Tapasztalataim szerint az egyik legjobb közösségi tér szintén a gyalogos átkelőhelyek előtt alakult ki a nagyvárosokban. Kitűnő találkozási pont közvetlenül a zebra széle, jókat lehet beszélgetni a barátokkal, ismerősökkel. Amiatt pedig tényleg ne zavartassa magát senki, hogy már a tizedik autó fékez állóra, hogy átengedje az átkelni nem óhajtó, csupán traccsoló anyukákat. A másik kedvencem, amikor az öntudatos kerékpáros öklét rázva, fenyegetőzve harcol a nem létező elsőbbségéért a zebrán. Öreg, sajnálom, de téged félretájékoztattak. Ha leszállsz a bringáról, csak akkor változol elsőbbséget élvező gyalogossá. Amíg harminccal száguldasz át előttem előtűnve a semmiből, ne várd el, hogy két méteren belül megálljak, szabad utat biztosítva neked!
Tizenegy alapvetőnek tűnő szabályocska, amelyeket ha betartanánk, máris sokkal gördülékenyebbé válna a közlekedés. Lehetne még sorolni millió egy dolgot, de fölösleges. Ha ebből a pár apróságból átmegy valamennyi a kalapos sofőröknek, már nyertünk néhány nyugodt pillanatot. Az a baj ezekkel az írásokkal sajnos, hogy akinek kéne, pont az nem olvassa. De bízom benne, valahogyan eljut a címzettekhez, akik az azonnali gyűlölködés helyett átgondolják és megfogadják a tanácsokat. Az energia nem vész el, csak átalakul, ahogyan a jócselekedetek is. Ha adok valami jót, valamilyen formában én is visszakapom. Legyen ez így a közlekedés során is!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Nagyon élveztem az irásodat, és kötelező olvasmányá tenném, mert bizony tökön ragadtad a lényeget!
Gratulálok az íráshoz! tetszett!
Örülök, hogy tetszett az írás. Ez volt a lényege, hogy tökön ragadjam a témát és leírjam. Már nagyon kikívánkozott. 🙂
Jó összefoglaló, benne van a sava-borsa mai keréken gördülő lényünknek.
Vannak még hasonlók, pl. a ködlámpa, stb.
Minden esetre szerencse, hogy a féklámpa működése nem függ a lesz..rom típusú vezetőktől…
Kedves FeR1!
Nagyon jó volt olvasni a cikkedet és ahogy az előttem szólók említették valóban megragadtad a lényeget!
Külön tetszett a visszapillantós és a biciklis ököl rázós rész!
De szomorúan olvastam vagyis inkább gondoltam bele abba, hogy mivan ha annál a bizonyos koccanásnál motorral vagy…az elsőbbségadás és az indexelés elhagyásáról és az ebből következő leszorításokról nem is beszélve…
Csak sajnos, ahogy írtad is, ezt pont azok nem olvassák akiknek kellene…külön kiemelném itt azokat az autósokat, akik sosem ültek még motoron és csak nevetnek rajta, vagy még nekik áll feljebb amikor egy kétkeréken közlekedőnek bosszúságot okoznak…
Mindenesetre hogy energiád ne vésszen el, hanem hatványozottan jó célra forduljon megy a Like és a Megosztás!
Kérem azonnal javítsátok ki azonnal a körforgalmas ábrát mert félrevezető! Életveszélyes így is a helyzet a párhuzamos korforgalom a birkák miatt, főleg Erdély felé…!
Az ábra félrevezető! Belső sávból nem hagyható el a párhuzamos körforgalom, kizárólag a külsőből hagyható el! Magyarán a kék pályás jármű szabálytalan!!!
Senki egy szóval nem írta, vagy mondta, hogy ez nem így van. Az ábra szerintem semmilyen javításra nem szorul. Tény, hogy éppen nem a szövegben leírt szituációt ábrázolja, de ez az egyetlen ilyen vétke.
Én a Stop táblánál húzott vonalat sosem tudtam használni.
Miért van az, hogy oda húzzák a vonalat, ahol ha megállok, akkor ismét előre kell mennem, hogy kilássak.
Miért érzem úgy, hogy ez kibaszás, teljesen hülyére vesznek, minta egy stop tábla előtt amúgy nem állnék meg?
Miért nem tudják oda húzni a vonalat, ahol ha megállok, akkor pont kilátnék, és így segítének nekem jól, hatékonyan, biztonságosan közlekedni?
Pedig szerintem teljesen egyszerű. Van egy szövege a cikknek, és vannak hozzá illusztráló ábrák, amelyek egyáltalán nem kell hogy pontosan a leírtakat demonstrálják. Például az irányjelzőnél sem azt látjuk, amint éppen nélküle befordul egy autó és balesetet okoz, hanem éppen egy használatban levő index látszik a képen.
A körforgalom esetében FeR1 a szövegben leírta, ami őt leginkább zavarja. Éppen arról a helyzetről ott nem esik szó, amit a képecske ábrázol, vagyis amikor a belső sávbó a körforgalmat szabálytalanul elhagyó autó okoz balesetet vagy balesetveszélyes helyzetet. De ezen az alapon akár abba is beleköthetnénk, hogy miért indexel a külső sávban levő autós… (Persze lehet, hogy ő éppen a belsőbe akar sorolni, bár nem lenne túl életszerű.)
Szóval szerintem ne ragozzuk ezt túl. Van egy szerintem teljesen életszerű szöveg, és egy illusztráló ábra, ami bemutat egy körforgalmat. Ennyi!
Jó kis írás és ez a héten már a második (az első a kerékpáros KRESZ sötét oldalával foglalkozik) olyan amit örömmel olvasok és remélem, hogy nagy nyílvánosságot kap.
Igen! Igen! Igen!
Nekem is ezek a dolgok b@sszák a csőrömet nap mint nap! Sőt a frontok még rá is dupláznak, amikor az összes idióta egyszerre kap kimenőt a pszichiátriáról.
Az írásból ráadásul a mobiltelefon hazsnálata ki is maradt. Számtalanszor megesett már velem, hogy a kihajtó és telefonáló sofőr a fejét sem tudta felém fordítani, mert akkor ugye nem tudja a jobb kezével a ball füléhez fogni a készüléket…
Na és a csúcs!!! Amikor egy nehéz napvégén, amikor mindenféle eltiprást, és akadályozást sikeresen megúsztam, a véglény tartós jobbra indexelés után, amikor már belekezdtem a kerülésbe, hirtelen meggondolja magát és kicsapja az indexet ballra és azonnal fordul is. Szinte elkerülhetetlen a barma.
KRESZ se kéne, ha nem minden alacsony értelmű vizsgázhatna le, ebből a SZAKMÁBÓL.
Jó és hasznos egy ilyen cikk, kellenek az ilyenek, köszönet érte. Engedj meg néhány kiegészítést!
2. Körforgalom
Nagyon zavaró ez a kép. Éppen egy viszonylag gyakori, a körforgalom biztonságosságát a leggyakrabban veszélyeztető manővert ábrázol.
Kell használni a belső sávot, de 1 kihajtóval korábban ki kell sorolni, és a külsőből kihajtani. Persze irányjelző sávváltáskor, kihajtáskor. Ebből következően a belső sávot csak az fogja használni, aki legalább a 2., de inkább 3. kihajtón fogja csak elhagyni – de annak tényleg kéne!
Amúgy sok országban a körforgalomba, a behajtáskor szembe tesznek ki táblát, hogy kihajtáskor használjanak irányjelzőt.
3. Külső sáv
Ebben van felelőssége az útkezelőnek is: nem kifelé kell egy útnak (mondjuk emelkedő esetében) új sávval bővülnie, hanem befelé. És ezt egy felfestéssel lehet korrigálni. Így alapban mindenki kívülre kerülne, de akinek van lendülete, ereje, az nyugodtan kezdhet előzésbe.
Talán értemes volna ezt kezdeményezni az Állami Autópályakezelőnél.
6. Kerékpárút
És kiegészíthetném ezzel: járda.
Merthogy a közlekedésben résztvevők csak egy részének van jogosítványa, de a közlekedés biztonságát, a saját és mások testi épségét bármelyik résztvevő veszélyeztetheti. Persze más-más eséllyel és mértékben, de egy tilosban járó kerékpáros, gyalogos az őket kerülgetőket is balesetveszélyes helyzetbe hozhatja.
És igen, a kijelölt gyalogos átkelőhelyet is meg kell tanulni használnia mindenkinek: autósnak/motorosnak, gyalogosnak egyaránt. Az autósnak/motorosnak igenis meg kell állni, ha gyalogost lát a járda szélén. A gyalogosnak meg mutatnia kell a szándékát, és azonnal elindulni, ha megkapja az elsőbbséget. De lámpás gyalogátkelőhelynél a pirosnál nem kell a járdaszegélyre állnia belógatva a hasát, táskáját, hiszen a közlekedési űrszelvény nem véletlenül járdaszegély + 50 cm.
KRESZ-oktatást mindenkinek!
8. Jobbkézszabály
Nekem sokkal jobb tapasztalataim vannak ezzel kapcsolatban, a közlekedők 90+%-a pontosan tisztában van vele, hogy kinek kell elsőbbséget adnia és hogy kitől kell megkapnia, de utóbbiakkal is kellően óvatos. Persze elég, ha 100-ból 1 rongyol be ész nélkül, ha éppen jön valaki. Bár éppen az általános óvatosság okán akkor sem szokott nagyobb baj lenni egy meg nem kapott elsőbbségnél.
9. Tompított világítás
Nagyon jó és hasznos. Nem is értem, miért csak az újonnan forgalomba helyezett autókra érvényes. Miért nem köttetik be állandóra a műszaki vizsga előtt? Úgy 4 év alatt mindenkinek lenne és nem kellene kapcsolgatni.
Továbbá:
+2. Körgeometria
Lehet akár egy adott irányból 4 sávból is behajtani, de figyelni kell a besorolásjelzőket. Hiába van az 1. kihajtónál 2 kilépő sáv, ha a besorolásjelző csak a jobboldaliból engedi arra a kilépést, akkor a jobboldali sávból kell feltölteni a 2 kihajtó sávot, a jobb-2-ből szabálytalan és balesetveszélyes.
+3. Stop-vonal Xebulon-nak
Azért van oda felfestve a Stop-vonal, hogy ott megállva már egy újraindulást követően közelítsd meg a kereszteződést. Mert hiába vagy óvatos, 50-nel közlekedve kellően óvatosnak ítélheted meg magadat, ha 30-ra, 25-re, 20-ra lelassítasz, mégis sokkal gyorsabb vagy, mintha megállsz 3 m-re a kereszteződéstől és elindulva mész 5-tel mondjuk, amikor odaérsz, hogy körül tudjál nézni.
A nem indexelés kifejezetten pesti probléma lehet….én ezzel a problémával nem igen találkozom, csak BP-en…inkább a “3 Km-rel előre indexelek, ljó előre lassítok és gyökkettővel kanyarodok be nehogy feldöljek” amivel találkozom.
A belső sávban én szoktam menni (autóuton) ha nincs nagy forgalom, mert a külő sáv jellemzpen hullámos és szarabb…
Amúgy a levillogni, seggebejönni nem jogos mert ő sem mehet gyorsabban…akkor mire fel?
Az megvan hogy borvidékeken 40-el cammognak városaban?
(szőlős telek mindenkinek, reggeli frissítő..)
FABERK “Azért van oda felfestve a Stop-vonal, hogy ott megállva már egy újraindulást követően közelítsd meg a kereszteződést. Mert hiába vagy óvatos, 50-nel közlekedve kellően óvatosnak ítélheted meg magadat, ha 30-ra, 25-re, 20-ra lelassítasz, mégis sokkal gyorsabb vagy, mintha megállsz 3 m-re a kereszteződéstől és elindulva mész 5-tel mondjuk, amikor odaérsz, hogy körül tudjál nézni.”
De hát nem szoktam a Stop táblát figyelmenkivül hagyni, azaz ne nézzenek már hülyének vagy eleve szabálytalankodónak.
Megállok a kereszteződés szélénél, ahol amúgyis megállnék biztonságosan. Miért lesz biztonságosabb, ha korábban megállok 3 méterre és onnan vánszorgok előre?
Az lenne biztonságos ha valaki a helyet jól ismerő ember megmutatja, ha itt állsz meg, akkor pont belátod biztonságosan a helyszint, és nem viszi el a busz vagy Kamaz a kocsid elejét.
De ehhez az kellene, hogy partnernek tekintsenek és nem hülyének.
Bizony, bizony az elöttem szólóval kell egyetértenem!!!
Én anno Franciáknál találkoztam többféle körforgóval, s nagyon szuperül müködtek ! A kintélők úgy tanítottak, hogy mindíg a belső körforgósnak van előnye!! Elég, ha egyet pillant az index, s máris lassít a külsőiven lévő, s megadja az elsőbbséget!!! Ja, egyébként az volt furcsa, hogy egy index, s máris válthatok sávot, sőt nem értették, hogy mire várok még!
De még azért is írtam, mert szerintem az új körforgók egy részeét nem jól csinálják meg idehaza !
1, Van amikor szinte lassítás nélkül át lehet hajtani! (tehát nem tölti be az egyik szerepét)
2,Túl sok utat kötnek rá ! ( ettől már most bedugul a rendszer )
3,Rögtön a kimenő kereszteződést ,,lezárják” zebrával, ( bicikli úttal )
4, És mikor ezek összejönnek egy körforgóba, na az csak,, a szép”
Na, ezért sem tudja jól betölteni a szerepét a körforgó!!! (idehaza)
És akkor még természetesen jön, hogy nem tudjuk használni, ki ezért, ki azért! ( én pl .azzal szoktam szembesülni, hogy nem mer bemenni addig míg autó van a közelében!! ) Kvázi utkereszteződésnek használja!
Persze ez csak egy vélemény !!
Ui. Sajnos a rajzot én sem tudom értelmezni , szövegtől függetlenül !!!
Mert, ha a sokadik kihajtónál akar kimenni,akkor már rég a belsőben illene mennie !
Ha, a belsőből akar kijönni az illető akkor meg ki kellene engednie!!
cstibi78,
Igen, Spanyolországban, Franciaországban van egy ilyen szabály, miszerint a külső sávból az első kihajtónál el kell hagyni a körforgalmat. Nálunk nincs.
És amíg nincs, addig a belsőből csak besorolás, sávváltás után lehet kilépni – vagyis közvetlenül a belsőből sehogy. Lásd http://hvg.hu/cegauto/20080902_korforgalom_kresz
Az meg, hogy miért van sok helyen 2 kilépő sáv a kétsávos körforgalomnál, igazából a fentiek miatt nem tudom. A legkézenfekvőbb válasz, hogy a forgalmászok sincsenek igazán tisztában a kétsávos körforgalom dinamikájával, hiszen akkor már rég javasolták volna a fent leírt szabályváltoztatást.
No, akkor itt az ideje jelezni, hogy ez így nem jó !!
Talán itt is tisztázni kéne néhány félreértést:
Lakott területen kívül egy irányban két sávos úton szabályosan, a jobb szélső sávban közlekedve utolérek egy belsősávban gyökketővel haladó szőke cicát, és elhaladok mellette, az nem előzés.Én szabályszerűen vezetek, az, hogy más nem , ahhoz semmi közöm!A belső sávban tartósan jogszerűen nem közlekedhet senki,(kivéve a kivételeket) még a rossz útburkolatra való hivatkozással sem.
Városon belül sem közlekedhetsz a belsőben 30-cal, mert akadályozod a tőled gyorsabban haladókat!
Sajnos nincs igazad. A KRESZ egyértelműen kimondja, hogy nem haladhatsz el jobbról másik jármű mellett párhuzamos közlekedésű úton és lakott területen kívül. Az pedig, hogy a közlekedés másik résztvevője szabálytalan (a jobbra tartási kötelezettség okán) még nem jogosít fel téged is a szabálysértésre. Legalábbis a rendőrt nem fogod meghatni a fenti logikával. 🙂
Írom ezt azzal együtt, hogy én is elkocogok az autópálya szélső sávjában mindazok mellett, akik azt hiszik, a jogosítványukban a “B” betű a belső sávra utal…
Saját kresz értelmezésem szerint – a párhuzamos közlekedés nem egy objektív dolog, hanem a résztvevők határoznak úgy, hogy olyan a forgalmi helyzet, ahol a párhuzamos közlekedés szabályok lépnek életbe.
Tehát a rendőrnek nem azt kell mondani, hogy a cicuska a belső sávban lassan ment, bár ugyan nem volt párhuzamos közlekedés, de elmentem mellette jobbról — mert ez szabályszegés, neked ilyenkor a cicus mögött kell addig várnod, míg hajlandó kimenni a külsőbe.
Azt kell mondani, hogy cicuska a belső sávban a párhuzamos közlekedés szabályai szerint közlekedett, ezt te felismereted és forgalmi helyzet megkívánta a párhuzamos közlekedést, azaz jogosan mentél el mellette jobbról.
Véleményem szerint az lenne a jobbról előzés, ha a belső sávban közlekedve utólérem, majd indexelek és kimegyek a külsőbe és úgy előzöm meg.
Ha mondjuk egy záróvonallal elválasztott úton úgy áll meg a teherautó az útpadkán, hogy nem tudom kikerülni(autóval) csak a záró átlépésével, akkor is szabálytalan vagyok, vagy ott kéne állnom órákig?
Ha álló jármű mellett haladsz el, az kikerülés, ami nem minősül előzésnek. Előzni csak mozgó járművet lehet.
Igen, ezzel tisztában vagyok.
Ezt csak arra hoztam példának, hogy más szabálytalansága miatt vagyok kénytelen én is szabályt szegni.Itt a példában azzal, hogy átlépem a záróvonalat.
Álló jármű kikerülésénél nem kell szabályt szegned, mert a KRESZ engedélyezi ebben a kivételes esetben, hogy átlépd a záróvonalat. Különben megállna a világ.