10+1 dolog, amit nem tudunk használni

Közlekedésbiztonság
2013. május 22., szerda - FeR1

Nap, mint nap közlekedünk, és mindig találkozunk olyanokkal, akik a legalapvetőbb helyzeteket sem képesek helyesen megoldani.

Hirdetés

Ezt olvastad már?

Új 450-es platformot készít a Royal Enfield

Ipari hírek

Cimkék: , ,


Hozzászólások (27 hozzászólás)

Narg -

Nagyon élveztem az irásodat, és kötelező olvasmányá tenném, mert bizony tökön ragadtad a lényeget!

 

Gratulálok az íráshoz! tetszett! 


ispan -
Annyi minden visszaköszön,és jó stílusban. Tetszett az írásod,és az is igaz, hogy pont az nem olvassa akinek kellene.Küldtem is egy megosztásos líkét….

FeR1 -

 Örülök, hogy tetszett az írás. Ez volt a lényege, hogy tökön ragadjam a témát és leírjam. Már nagyon kikívánkozott. 🙂


lbx -

 Jó összefoglaló, benne van a sava-borsa mai keréken gördülő lényünknek.

Vannak még hasonlók, pl. a ködlámpa, stb.

Minden esetre szerencse, hogy a féklámpa működése nem függ a lesz..rom típusú vezetőktől…


molnaradam14 -

Kedves FeR1! 
Nagyon jó volt olvasni a cikkedet és ahogy az előttem szólók említették valóban megragadtad a lényeget!  
Külön tetszett a visszapillantós és a biciklis ököl rázós rész! 
De szomorúan olvastam vagyis inkább gondoltam bele abba, hogy mivan ha annál a bizonyos koccanásnál motorral vagy…az elsőbbségadás és az indexelés elhagyásáról és az ebből következő leszorításokról nem is beszélve…
Csak sajnos, ahogy írtad is, ezt pont azok nem olvassák akiknek kellene…külön kiemelném itt azokat az autósokat, akik sosem ültek még motoron és csak nevetnek rajta, vagy még nekik áll feljebb amikor egy kétkeréken közlekedőnek bosszúságot okoznak…
Mindenesetre hogy energiád ne vésszen el, hanem  hatványozottan jó célra forduljon megy a Like és a Megosztás! 


Larry -

 Kérem azonnal javítsátok ki azonnal a körforgalmas ábrát mert félrevezető! Életveszélyes így is a helyzet a párhuzamos korforgalom a birkák miatt, főleg Erdély felé…!

 

Az ábra félrevezető! Belső sávból nem hagyható el a párhuzamos körforgalom, kizárólag a külsőből hagyható el! Magyarán a kék pályás jármű szabálytalan!!!


Macko -

Senki egy szóval nem írta, vagy mondta, hogy ez nem így van. Az ábra szerintem semmilyen javításra nem szorul. Tény, hogy éppen nem a szövegben leírt szituációt ábrázolja, de ez az egyetlen ilyen vétke.


Xebulon -

 Én a Stop táblánál húzott vonalat sosem tudtam használni.

Miért van az, hogy oda húzzák a vonalat, ahol ha megállok, akkor ismét előre kell mennem, hogy kilássak.

Miért érzem úgy, hogy ez kibaszás, teljesen hülyére vesznek, minta egy stop tábla előtt amúgy nem állnék meg?

Miért nem tudják oda húzni a vonalat, ahol ha megállok, akkor pont kilátnék, és így segítének nekem jól, hatékonyan, biztonságosan közlekedni?


ispan -
Én sem tudtam értelmezni a körforgalmas ábrát. Ebben a környezetben zavaró így. Ha csak ketten értetlenkedünk a kommentelők közül??????

Macko -

Pedig szerintem teljesen egyszerű. Van egy szövege a cikknek, és vannak hozzá illusztráló ábrák, amelyek egyáltalán nem kell hogy pontosan a leírtakat demonstrálják. Például az irányjelzőnél sem azt látjuk, amint éppen nélküle befordul egy autó és balesetet okoz, hanem éppen egy használatban levő index látszik a képen.

A körforgalom esetében FeR1 a szövegben leírta, ami őt leginkább zavarja. Éppen arról a helyzetről ott nem esik szó, amit a képecske ábrázol, vagyis amikor a belső sávbó a körforgalmat szabálytalanul elhagyó autó okoz balesetet vagy balesetveszélyes helyzetet. De ezen az alapon akár abba is beleköthetnénk, hogy miért indexel a külső sávban levő autós… (Persze lehet, hogy ő éppen a belsőbe akar sorolni, bár nem lenne túl életszerű.)

Szóval szerintem ne ragozzuk ezt túl. Van egy szerintem teljesen életszerű szöveg, és egy illusztráló ábra, ami bemutat egy körforgalmat. Ennyi!


toncsi64 -

Jó kis írás és ez a héten már a második (az első a kerékpáros KRESZ sötét oldalával foglalkozik) olyan amit örömmel olvasok és remélem, hogy nagy nyílvánosságot kap. 


Berber -

Igen! Igen! Igen!

Nekem is ezek a dolgok b@sszák a csőrömet nap mint nap! Sőt a frontok még rá is dupláznak, amikor az összes idióta egyszerre kap kimenőt a pszichiátriáról.

Az írásból ráadásul a mobiltelefon hazsnálata ki is maradt. Számtalanszor megesett már velem, hogy a kihajtó és telefonáló sofőr a fejét sem tudta felém fordítani, mert akkor ugye nem tudja a jobb kezével a ball füléhez fogni a készüléket…

Na és a csúcs!!! Amikor egy nehéz napvégén, amikor mindenféle eltiprást, és akadályozást sikeresen megúsztam, a véglény tartós jobbra indexelés után, amikor már belekezdtem a kerülésbe, hirtelen meggondolja magát és kicsapja az indexet ballra és azonnal fordul is. Szinte elkerülhetetlen a barma.

KRESZ se kéne, ha nem minden alacsony értelmű vizsgázhatna le, ebből a SZAKMÁBÓL.

 

 

 


FaberK -

 

Jó és hasznos egy ilyen cikk, kellenek az ilyenek, köszönet érte. Engedj meg néhány kiegészítést!

2. Körforgalom

Nagyon zavaró ez a kép. Éppen egy viszonylag gyakori, a körforgalom biztonságosságát a leggyakrabban veszélyeztető manővert ábrázol.

Kell használni a belső sávot, de 1 kihajtóval korábban ki kell sorolni, és a külsőből kihajtani. Persze irányjelző sávváltáskor, kihajtáskor. Ebből következően a belső sávot csak az fogja használni, aki legalább a 2., de inkább 3. kihajtón fogja csak elhagyni – de annak tényleg kéne!

Amúgy sok országban a körforgalomba, a behajtáskor szembe tesznek ki táblát, hogy kihajtáskor használjanak irányjelzőt.

3. Külső sáv

Ebben van felelőssége az útkezelőnek is: nem kifelé kell egy útnak (mondjuk emelkedő esetében) új sávval bővülnie, hanem befelé. És ezt egy felfestéssel lehet korrigálni. Így alapban mindenki kívülre kerülne, de akinek van lendülete, ereje, az nyugodtan kezdhet előzésbe.

Talán értemes volna ezt kezdeményezni az Állami Autópályakezelőnél.

6. Kerékpárút

És kiegészíthetném ezzel: járda.

Merthogy a közlekedésben résztvevők csak egy részének van jogosítványa, de a közlekedés biztonságát, a saját és mások testi épségét bármelyik résztvevő veszélyeztetheti. Persze más-más eséllyel és mértékben, de egy tilosban járó kerékpáros, gyalogos az őket kerülgetőket is balesetveszélyes helyzetbe hozhatja.

És igen, a kijelölt gyalogos átkelőhelyet is meg kell tanulni használnia mindenkinek: autósnak/motorosnak, gyalogosnak egyaránt. Az autósnak/motorosnak igenis meg kell állni, ha gyalogost lát a járda szélén. A gyalogosnak meg mutatnia kell a szándékát, és azonnal elindulni, ha megkapja az elsőbbséget. De lámpás gyalogátkelőhelynél a pirosnál nem kell a járdaszegélyre állnia belógatva a hasát, táskáját, hiszen a közlekedési űrszelvény nem véletlenül járdaszegély + 50 cm.

KRESZ-oktatást mindenkinek!

8. Jobbkézszabály

Nekem sokkal jobb tapasztalataim vannak ezzel kapcsolatban, a közlekedők 90+%-a pontosan tisztában van vele, hogy kinek kell elsőbbséget adnia és hogy kitől kell megkapnia, de utóbbiakkal is kellően óvatos. Persze elég, ha 100-ból 1 rongyol be ész nélkül, ha éppen jön valaki. Bár éppen az általános óvatosság okán akkor sem szokott nagyobb baj lenni egy meg nem kapott elsőbbségnél.

9. Tompított világítás

Nagyon jó és hasznos. Nem is értem, miért csak az újonnan forgalomba helyezett autókra érvényes. Miért nem köttetik be állandóra a műszaki vizsga előtt? Úgy 4 év alatt mindenkinek lenne és nem kellene kapcsolgatni.


FaberK -

Továbbá:

 

+2. Körgeometria

Lehet akár egy adott irányból 4 sávból is behajtani, de figyelni kell a besorolásjelzőket. Hiába van az 1. kihajtónál 2 kilépő sáv, ha a besorolásjelző csak a jobboldaliból engedi arra a kilépést, akkor a jobboldali sávból kell feltölteni a 2 kihajtó sávot, a jobb-2-ből szabálytalan és balesetveszélyes.

+3. Stop-vonal Xebulon-nak

Azért van oda felfestve a Stop-vonal, hogy ott megállva már egy újraindulást követően közelítsd meg a kereszteződést. Mert hiába vagy óvatos, 50-nel közlekedve kellően óvatosnak ítélheted meg magadat, ha 30-ra, 25-re, 20-ra lelassítasz, mégis sokkal gyorsabb vagy, mintha megállsz 3 m-re a kereszteződéstől és elindulva mész 5-tel mondjuk, amikor odaérsz, hogy körül tudjál nézni.


Helmets on -

A nem indexelés kifejezetten pesti probléma lehet….én ezzel a problémával nem igen találkozom, csak BP-en…inkább a “3 Km-rel előre indexelek, ljó előre lassítok és gyökkettővel kanyarodok be nehogy feldöljek” amivel találkozom.

A belső sávban én szoktam menni (autóuton) ha nincs nagy forgalom, mert a külő sáv jellemzpen hullámos és szarabb…

Amúgy a levillogni, seggebejönni nem jogos mert ő sem mehet gyorsabban…akkor mire fel?

 

Az megvan hogy borvidékeken 40-el cammognak városaban?

(szőlős telek mindenkinek, reggeli frissítő..)


Xebulon -

FABERK “Azért van oda felfestve a Stop-vonal, hogy ott megállva már egy újraindulást követően közelítsd meg a kereszteződést. Mert hiába vagy óvatos, 50-nel közlekedve kellően óvatosnak ítélheted meg magadat, ha 30-ra, 25-re, 20-ra lelassítasz, mégis sokkal gyorsabb vagy, mintha megállsz 3 m-re a kereszteződéstől és elindulva mész 5-tel mondjuk, amikor odaérsz, hogy körül tudjál nézni.”

De hát nem szoktam a Stop táblát figyelmenkivül hagyni, azaz ne nézzenek már hülyének vagy eleve szabálytalankodónak.

Megállok a kereszteződés szélénél, ahol amúgyis megállnék biztonságosan. Miért lesz biztonságosabb, ha korábban megállok 3 méterre és onnan vánszorgok előre?

Az lenne biztonságos ha valaki a helyet jól ismerő ember megmutatja, ha itt állsz meg, akkor pont belátod biztonságosan a helyszint, és nem viszi el a busz vagy Kamaz a kocsid elejét. 

De ehhez az kellene, hogy partnernek tekintsenek és nem hülyének.


cstibi78 -
FaberK: miért csak a jobb oldali sávból lehetne elhagyni a többsávos körforgalmat? Ha így lenne, akkor a körforgalom jelentősen csökkentené a 2×2 sávos út áteresztőképességét. Gondolod viccből van a kilépő oldalon is két sáv? A legnagyobb baj az, hogy nálunk nem igazán jellemzőek ezek a többsávos körforgalmak, ahol építettek is ilyet az elmúlt években ott teletáblázták vagy (és) megpakolták lámpákkal amik elvileg segítenek átevickélni a tudatlan autósoknak. 2006-ban Spanyolországban dolgoztunk kiküldetésen és a város környéke tele volt 2×2 sávos körforgalmakkal. Volt néhány elég veszélyes helyzetünk, szerencsére az ottaniak pár dudálással lerendezték miután látták hogy bérautóról van szó. Kilencen figyeltük őket ahogy számunkra félelmetes sebességgel vágtak át ezeken a kereszteződéseken, mire megértettük a nekünk addigismeretlen logikát. A képen is ábrázolt esetben ha a külső sávból lép be jármű a körbe akkor kötelezően a következő becsatlakozásnál a külsőben el is kell hagynia a kereszteződést. Ha a belsőből teszi ugyanezt, akkor bármely irányban haladhat tovább, de csak a belső sávokban léphet ki. Így soha nem keresztezik egymás nyomvonalát a körön belül, belépésnél csak a belső sáv forgalmát kell figyelniük elsőbbbségadás szempontjából valamint csúcsidőszakban is biztosított hogy mindenhonnan fel lehet hajtani a keresztező útra. Megfelelő nagyságnál ahogy láttuk a körforgalmon belül is váltottak sávot időnként, de általában ha a körülmények engedték a besorolásnál a megfelelő irány szerint léptek be a körbe. Gyakorlatilag a belső kör az egy egysávos hagyományos körforgalomként viselkedik, amiben a külső “negyedek” lehetővé teszik az akadály és elsőbbségadás nélküli jobbra kanyarodás lehetőségét. Az esetek döntő többségében lassítás nélkül lehet áthaladni egy ilyen körforgalmon mindkét sávból ha jól léptél be.

Csecsebogyó -

Bizony, bizony az elöttem szólóval kell egyetértenem!!!

 

Én anno Franciáknál találkoztam többféle körforgóval, s nagyon szuperül müködtek ! A kintélők úgy tanítottak, hogy mindíg a belső körforgósnak van előnye!! Elég, ha egyet pillant az index, s máris lassít a külsőiven lévő, s megadja az elsőbbséget!!! Ja, egyébként az volt furcsa, hogy egy index, s máris válthatok sávot, sőt nem értették, hogy mire várok még!  

De még azért is írtam, mert szerintem az új körforgók egy részeét nem jól csinálják meg idehaza !

 

1, Van amikor szinte lassítás nélkül át lehet hajtani! (tehát nem tölti be az egyik szerepét)

 

2,Túl sok utat kötnek rá ! ( ettől már most bedugul a rendszer )

 

3,Rögtön a kimenő kereszteződést ,,lezárják” zebrával, ( bicikli úttal )

 

4, És mikor ezek összejönnek egy körforgóba, na az csak,, a szép”

 

Na, ezért sem tudja jól betölteni a szerepét a körforgó!!! (idehaza)

 

És akkor még természetesen jön, hogy nem tudjuk használni, ki ezért, ki azért! ( én pl .azzal szoktam szembesülni, hogy nem mer bemenni addig míg autó van a közelében!! ) Kvázi utkereszteződésnek használja!

 

Persze ez csak egy vélemény !!

 

Ui. Sajnos a rajzot én sem tudom értelmezni , szövegtől függetlenül !!!

Mert, ha a sokadik kihajtónál akar kimenni,akkor már rég a belsőben illene mennie !

Ha, a belsőből akar kijönni az illető akkor meg ki kellene engednie!!

 

 


FaberK -

cstibi78,

Igen, Spanyolországban, Franciaországban van egy ilyen szabály, miszerint a külső sávból az első kihajtónál el kell hagyni a körforgalmat. Nálunk nincs.

És amíg nincs, addig a belsőből csak besorolás, sávváltás után lehet kilépni – vagyis közvetlenül a belsőből sehogy. Lásd http://hvg.hu/cegauto/20080902_korforgalom_kresz

Az meg, hogy miért van sok helyen 2 kilépő sáv a kétsávos körforgalomnál, igazából a fentiek miatt nem tudom. A legkézenfekvőbb válasz, hogy a forgalmászok sincsenek igazán tisztában a kétsávos körforgalom dinamikájával, hiszen akkor már rég javasolták volna a fent leírt szabályváltoztatást.


Csecsebogyó -

No, akkor itt az ideje jelezni, hogy ez így nem jó !!

 

 


szentpetike -

 Talán itt is tisztázni kéne néhány félreértést:

Lakott területen kívül egy irányban két sávos úton szabályosan, a jobb szélső sávban közlekedve utolérek egy belsősávban gyökketővel haladó szőke cicát, és elhaladok mellette, az nem előzés.Én szabályszerűen vezetek, az, hogy más nem , ahhoz semmi közöm!A belső sávban tartósan jogszerűen nem közlekedhet senki,(kivéve a kivételeket) még a rossz útburkolatra való hivatkozással sem.

Városon belül sem közlekedhetsz a belsőben 30-cal, mert akadályozod a tőled gyorsabban haladókat!


Macko -

Sajnos nincs igazad. A KRESZ egyértelműen kimondja, hogy nem haladhatsz el jobbról másik jármű mellett párhuzamos közlekedésű úton és lakott területen kívül. Az pedig, hogy a közlekedés másik résztvevője szabálytalan (a jobbra tartási kötelezettség okán) még nem jogosít fel téged is a szabálysértésre. Legalábbis a rendőrt nem fogod meghatni a fenti logikával. 🙂

Írom ezt azzal együtt, hogy én is elkocogok az autópálya szélső sávjában mindazok mellett, akik azt hiszik, a jogosítványukban a “B” betű a belső sávra utal…


Xebulon -

Saját kresz értelmezésem szerint – a párhuzamos közlekedés nem egy objektív dolog, hanem a résztvevők határoznak úgy, hogy olyan a forgalmi helyzet, ahol a párhuzamos közlekedés szabályok lépnek életbe.

Tehát a rendőrnek nem azt kell mondani, hogy a cicuska a belső sávban lassan ment, bár ugyan nem volt párhuzamos közlekedés, de elmentem mellette jobbról — mert ez szabályszegés, neked ilyenkor a cicus mögött kell addig várnod, míg hajlandó kimenni a külsőbe.

Azt kell mondani, hogy cicuska a belső sávban a párhuzamos közlekedés szabályai szerint közlekedett, ezt te felismereted és forgalmi helyzet megkívánta a párhuzamos közlekedést, azaz jogosan mentél el mellette jobbról.


szentpetike -

 Véleményem szerint az lenne a jobbról előzés, ha a belső sávban közlekedve utólérem, majd indexelek és kimegyek a külsőbe és úgy előzöm meg.

Ha mondjuk egy záróvonallal elválasztott úton úgy áll meg a teherautó az útpadkán, hogy nem tudom kikerülni(autóval) csak a záró átlépésével, akkor is szabálytalan vagyok, vagy ott kéne állnom órákig?


FeR1 -

 Ha álló jármű mellett haladsz el, az kikerülés, ami nem minősül előzésnek. Előzni csak mozgó járművet lehet.


szentpetike -

 Igen, ezzel tisztában vagyok.

Ezt csak arra hoztam példának, hogy más szabálytalansága miatt vagyok kénytelen én is szabályt szegni.Itt a példában azzal, hogy átlépem a záróvonalat.


FeR1 -

 Álló jármű kikerülésénél nem kell szabályt szegned, mert a KRESZ engedélyezi ebben a kivételes esetben, hogy átlépd a záróvonalat. Különben megállna a világ.


Előző bejegyzés

Békés túramotor közel háromszáz lóerővel

2013. május 21., kedd
Előzetes

Következő bejegyzés

A tökéletes asszisztens

2013. május 24., péntek
Teszt: Honda NC700S DCT

Ezeket olvastad már?

Onroad.hu Évadnyitó 2022: közel 200 motor 3 kilométeres menetoszlopban

2022. január 02., vasárnap

Egészen elképesztő mennyiségű motor gyűlt össze az év első, napján egy közös motorozásra. Az Onroad.hu Évadnyitó 2022-ben is remekül sikerült!

Elolvasom »
Évadnyitó

A kínaiak már a spájzban vannak: CF MOTO 650 MT teszt

2021. december 30., csütörtök

Egyre jobb és jobb motorok érkeznek Kínából, és már közel sem csak a kisebb kategóriákból. Remek példa a CF MOTO 650 MT is

Elolvasom »
Új motor teszt

Ezt telibe találták: Keeway Vieste 300 teszt

2021. december 20., hétfő

Vicces, amikor egy motorgyártó "zászlóshajója" egy mindössze 300-as, kis testű robogó. A Vieste azonban egy remekmű lett!

Elolvasom »
Új motor teszt

MOTRON X-Nord 125 Touring teszt: Egy miniatűr kalandmotor

2021. november 16., kedd

Egy régi-új márka tűnt fel a színen: a MOTRON. Egyik induló típusuk, az X-Nord 125 Touring pedig kimondottan érdekes kis masina!

Elolvasom »
Új motor teszt