Mint azt jól tudjuk, itt Európában “szeretjük” az életünket szabályok és szabványok tömkelege között élni. Ezeket a rendelkezéseket főleg olyan politikusoknak vagy lobbistáknak köszönhetjük, akiknek az adott időszakban nem volt jobb dolguk, esetleg a rendelettel megcélzott csoport egy tagja mélyen belegázolt emberünk lelkivilágába. Legtöbbször úgy kezelik a felnőtt, cselekvőképes embert, mint egy két hónapos csecsemőt. Néha azonban kipattan egy-két jó megoldás is azokból a buci fejekből. Ilyen például az a rendeletmódosítás, amely szerint megilleti a vásárlót a tájékozódáshoz való jog. Mármint hogy tisztában legyünk azzal mi, egyszerű motorosok, hogy mégis mit tud a vásárolni kívánt termék – ne csak a gyártó és az árcédula alapján dönthessünk.
Az alapokhoz vissza kell ugranunk az időben, egészen 1997-ig. Ekkor jött létre ugyanis egy szabvány, amelynek fő célja a motoros védőeszközök biztonságosabbá tétele volt. Az EN 1621-1 szabványt a 2003-as esztendőben frissítették, majd a legújabb megújításra egészen tavalyig várni kellett. A norma célja, hogy egy egyszerű piktogram segítségével könnyen megérthessük, mit is veszünk le a polcról. Ezen az ábrán láthatjuk majd, hogy az egyes felszerelések milyen szintű besorolást kaptak a hivatalos próbák során. Ezeket a kis képeket Európa-szerte megtalálhatjuk majd a közeljövőben, ahol motoros ruházatot vagy egyéb védőfelszerelést is árusítanak.
Egy rövid leírás a kódfejtéshez:
I. Ez mutatja azt, hogy a felszerelés motorosok számára lett kifejlesztve (itt akár szerepelhet egy lovas vagy más egyéb sziluett is, attól függően melyik sportág szerelmeseinek fejlesztették az eszközt)
II. Kategóriák és a védelem típusa (lásd alább részletesen)
III. Teljesítmény szint
IV. Ütközéses vizsgálat magas hőmérsékleten
V. Ütközéses vizsgálat alacsony hőmérsékleten
Íme a részletek!
II. Kategóriák és a védelem típusai
S= váll
E= könyök
H= csípő
K= térd
K+L= sípcsontközéptől a térdekig
Az A és B jelölés megmutatja a protektor szélességét, mennyire fedi az adott testrészt, mekkora felületen nyújt védelmet.
III. Teljesítmény szint
Az 1-es szintű védelem az ütközés során kevesebb, mint 35 kN energiát közvetít a viselője felé. A második szinten ez már kevesebb, mint 20 kN-t jelent. Tehát, a Level 2-es jelölés nagyobb energiaelnyelő képességgel bír, ezáltal biztonságosabb is a motoros számára.
IV/V. Magas és alacsony hőmérsékletű ütközési vizsgálat
Szélsőséges időjárási körülmények között is tesztelték az adott ruhadarabot vagy protektort. Az, hogy nincs feltüntetve egy adott darabon a T+ vagy T- jelölés, esetleg egy nap vagy jégcsap szimbólum, még nem jelenti azt, hogy nem vizsgálták volna a holmit. Annyit jelent csupán a jelölés hiánya, hogy korábban került forgalomba a vizsgált típus, mint hogy bevezették volna ezt a jelrendszert, de ettől még tökéletesen megfelelő és ellátja a feladatát, nem kell aggódni.
Mindenesetre üdvözlöm ezt a szabványt, ugyanis nem nehéz elveszni a motoros felszerelések dzsungelében, különösen ha az ember kezdő. Temérdek a kínálat, viszont sokszor a pénztárca szab határt a felhőtlen vásárlásnak, ilyenkor pedig bennünk motoszkál a kisördög. Vajon megvéd-e ez a vacak, vagy a háromszor olyan drágábbat kellett volna megvennem? Ha bevezetésre kerül a boltokban ez a jelölésrendszer, személyesen is megbizonyosodhatunk döntésünk helyességéről, vagy épp az ellenkezőjéről. Inkább így bizonyítsanak az eszközök, mint élesben!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Hasznosnak tűnik a dolog – feltéve, hogy valós mérések lesznek mögötte és használják is majd a rendszert. És persze az üzletben lesz egy “kódfejtő” táblázat, legalább az első időkben…
Ki fog derülni, hogy a sokszor vihart kavart cuccok (pl. Lidl-s termékek) hol állnak a rangsorban.
Valószínűleg be fog bizonyosodni a jelölések által, hogy a Lidl-s cuccok is megfelelő védelmet nyújtanak, hiszen azoknak is meg kell felelni egyfajta szabványnak, hogy forgalomba kerülhessenek.
Igaz, hogy nem csúcsaktegóriás termékek, de a feladatukat ellátják egy városi tempójú esésnél. Ha más járművel, tereptárggyal ütközik az ember, akkor azért bőven a szerencsén múlik a további kimenetel, lehet rajta akármi. Ezt nem árt észben tartani!
Látszatintézkedésnek tartom. Komolyan, mi fog megváltozni? Különböző szabványoknak most is meg kell felelniük a boltokba kerülő termékeknek. Ettől a címkézéstől nem lesznek jobbak a védőfelszerelések, és választani sem lesz könnyebb.
Arról nem is beszélve, hogy maga a jelölési rendszer teljességgel használhatatlan. Mi lesz például egy bukósisak címkéjén? 😀