Nem tévesztettem rovatot, nem kell megijedni, lesz szó motorokról. A kép, mellyel egy analógiát szerettem volna bevezetni azonban nem véletlen. Ha túrázni szeretnénk, akkor pontosan tudjuk, hogy hegyes-dombos helyekre megyünk-e, vagy a lápos-erdős területeken szeretnénk a makro-fényképezős hobbinknak élni. Tisztában vagyunk azzal is, hogy eső esetén betérünk-e egy vendégházba, vagy a legnagyobb pocsolyákon keresztül vesszük az irányt. Tapasztaltak is vagyunk, egy jó lábbeli kiválasztásánál figyelembe vesszük a lábformánkat, a bokaízületünk kötöttségének és a terep adottságainak megfelelően választjuk meg a szár magasságát. Elmegyünk kedvenc túraboltunkba, ahol igényünket elmondjuk a kedves kisasszonynak, aki a világmárkák közül színben és méretben elénk teszi a választékot. Próba következik, majd irány a kassza.
A kedves olvasó is túrázik: motorral. A motor cipője a gumi, a fent leírtak alapján kellene választanunk, csak nem tudunk. Miért is? Nem tudunk elmenni egy próbaútra, de ha el is mehetnénk, sem lenne sok értelme, mert a gumiabroncsok a teljes élettartamuk során folyamatosan változtatják bizonyos mértékig tulajdonságaikat, tehát ha egy még szőrös gumival mennénk, akkor óvatoskodnánk, ha már kockásra kopott, akkor pedig azért nem tudunk meg semmit a kínált abroncs alkalmasságáról. Nem saját motorunkon magát a gumit próbálgatni pedig eleve halott ötlet, információértéke nulla.
Az eladó annyit tud csak segíteni a választásban, mint a haverok, a fórumok: keveset. Szubjektív véleményt hallhatunk eleget, de a számunkra legalkalmasabb “bakancs” kiválasztása sok tapasztalatot igényel. A gyártók a saját marketingként megjelenő leírásukban számtalan tulajdonságot említenek, természetesen ebben a megítélésben az aktuális generáció mindig jobb mint a korábbi, a gyártó abroncsa komoly technikai előnyökkel bír a konkurenciával szemben – és még sorolhatnám. A helyzet azonban mégsem ennyire kritikus, hiszen rendszeresen elérhetőek objektív, minőségi módszerekkel végrehajtott abroncstesztek, amelyek új dilemmát vetnek fel. Szerencsénk akkor van, ha a saját motorunkhoz hasonló járművel teszteltek, hogy le tudjunk vonni valami következtetést – sajnos azonban ez ritka.
Legnagyobb problémát a saját igényeink ismeretének hiánya okozza. Számtalan motorossal beszélgettem az évek folyamán, akik kritizáltak abroncsokat, gyártókat és abroncs-kategóriákat. Könnyen elképzelhető ezek alapján a következő szituáció: Gipsz Jakab fórumokon nekiáll vadul érdeklődni, tanácsokat gyűjteni. Elmondja motortípusát, és azt is, hogy új gumi kell mert elkopott, de jobb lenne ha jobban tapadna. Jön is a válasz, sportgumi, másik válasz: szupersportgumi, mert az sem drágább és még jobban tapad. Gipsz úr elgondolkodik, megvásárolja az abroncsot, hiszen egész szezonban csorgott a nyála a kanyarokban karcoló kollégák után, de hát neki ez eddig nem adatott meg, majd most. A fórumon aztán hamar újabb bejegyzés Jakabtól: Srácok, úgy néz ki én már úgy megyek, nekem ez is kevés, mert egyértelműen csúszik, vágott-szlikkhez mit szólnátok?…
Kis történetemet itt be is fejezném és adok egy rövid magyarázatot. A mai sporttúra abroncsok még egészen ambiciózus motorosok igényeit is oly mértékben elégítik ki, hogy a gyártók már a következő (vagyis a sport-) kategória abroncsait is úgy fejlesztik, hogy azok már tényleg a sportmotorok igényeire vannak szabva, túramotoron nagyon kevés esetben nyújtanak többletet – ellenben a hátrányaikat hozzák magukkal. Melegíteni kell, az üzem-melegtől eltérő hőmérsékleten a legvacakabb túragumi átlagos tapadásának csak a töredékét nyújtják. Az idősebbek talán még emlékeznek: „Cipőt a cipőboltból”. Nos, ebben a szellemben vegyen mindenki megbízható szakboltban a pénztárcájához mérten sporttúra motorra sporttúra gumit, párban és újan. Hogy miért?
A motorozásra fordítható összeget az emberek hajlamosak a zsebükben lévő pénzmennyiséget nézegetve megállapítani. Sokkal járhatóbb, biztonságosabb és ésszerűbb a következő: Megvásároljuk a számunka elérhető motoros felszerelést, vagy a következő szezon előtt frissítjük/kiegészítjük azt, a motorkerékpárunkat műszakilag rendbe tesszük, kicseréljük a kopóalkatrészeket, különös tekintettel a futómű-, fék-, kormány állapotára, majd jöhet az új gumi. Ha ezt követően marad a zsebünkben még néminemű összeg, akkor azt már inkább a motorozásra fordíthatjuk.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Ideális esetben így van. Tudjuk milyen célra, milyen gumát szeretnénk, kiválasztjuk (párban), felszereltetjük… fizetünk. A 17-esek világában valóban van választék. Sőt, zavarbaejtően bő…
Nekem és sokunknak, más méretű kerekeink vannak, esetenként elől is, hátul is és bármennyire meglepő, nem egyszerű gumit találni (azonos gyártótól, válogatott elsőt-hátsót azonos gumikeverékből és mintázattal, lehetőleg egy évnél nem különbözőbb évjáratból). Van úgy, hogy radiálgumit nem is találunk! Sőt, vagy csak elsőt, vagy csak hátsót… Volt már rá példa, hogy tízéves túltárolt gumit akartak rámsózni újként… Messze nem ideális állapot.
És sokan vannak olyanok is, akik a használt gumikból kénytelenek válogatni. Mert már nem beszerezhető az adott méret-mintázat (különböző mértékbeni kopás, defekt, v. akármilyen okból, pl kilopják a komplett első kereket) és cserélni kell pl a hátsót. Vagy, csak egyszerűen nem akarnak, nem tudnak az új gumikra annyit áldozni. Ők is motoroznak. Felemás állapot.
Jelenlegi útviszonyaink között – úgy gondolom – sport-trúra kategóriában nem igazán érvényesülnek a fenti típusok közti különbségek. Így marad a következő módszer: párban kell megvenni a legolcsóbb akciós szettet. Fóleg, hogy legutóbb vettem egy “szupertartós” angel elsőt, ami semmivel sem bírt többet, mint bármelyik (és kb. egy akciós szett árába került.) 10-12k alatt bármelyiket legyaloglom. Érzésre sosem volt különbség.
Bocsánat, de tud valaki segíteni URAL GYÁRI (4.00X19) gumi beszerzésben? Köszönöm.
Egy biztos, nagyon durván felmentek a gumi árak.
hééé! kitolás! én azt hittem valóban túrabakancsról van szó… 😀