Amikor külföldön túrázunk, érdemes betartani néhány dolgot. Amennyiben van lehetőségünk, készítsünk egy túraszabályzatot. Lehetőség szerint indulás előtt informálódjuk, mire lehet számítani, milyenek a rendőrök, az utak, a szállások és a helyiek. Idegen országban az itthoni tempónk kétharmadát használjuk, ott fontos a bőséges tartalék. Figyeljünk az üzemanyagra, tankoláskor mindenki tankoljon, még ha csak öt litert is. Tartsuk tiszteletben a helyi szokásokat, kár morogni, ha valami nem úgy van, mint otthon: nekik ez így természetes. Ügyeljünk jobban a pénzre, hiszen több is van és távolabb a segítség. Figyeljünk az árakra, mert becsapós, hogy ott valami csak egy helyi micsodába kerül, az ember hajlamos csak az egységet nézni nem az értéket. Legyen nálunk segítségkéréshez telefon, ami annyit jelent: ha gond van, tudjuk kit kell felhívni. Az sem baj, ha a csapatból legalább egyvalaki beszéli az ország nyelvét. Lehetőleg ne motorozzunk sötétedés után, szállásunkat (ha nem előre foglalt) már kora délután kezdjük keresni. A határátlépéshez is lehetőleg a reggeli órákban érkezzünk, mert keletre például több órás procedúra is lehet az átkelés. Igyekezzünk a háttérben maradni, mert van néhány hely, ahol nem szeretik a motorosokat, a magyarokat, de ahol igen, ott is fárasztó folyamatosan a középpontban lenni.
Hallgassunk a helyi intelmekre, miszerint az út járhatatlan, vagy ne arra a szállásra menjünk, van jobb. Általában szeretik a különc utazókat és inkább segítő szándékkal adnak tanácsot. Legfőképpen pedig igyekezzünk megismerni a szokásaikat, megkóstolni az ételeiket, italaikat, megtapasztalni a vendégszeretetüket. Keressünk fel eldugott, turistáktól mentes helyeket, mert ott lehet az ország valódi lakóival találkozni. Fantasztikus érzés, amikor egy idegen ember meghív a házába, vagy akár csak egy teára, beszélgetésre, hiszen ez az utunk egyik valódi célja: a felfedezés.
Az Európai Unióban sok helyre mehetünk csupán egyetlen személyivel, itt nem kell foglalkozni a határátlépéssel. Számos országba azonban csak útlevéllel jutunk be, így tanácsos azt minden alkalommal magunkkal vinni. Európán kívül, illetve keletre tartva már belebotlunk a vízumkényszerbe. Oroszország, Fehéroroszország, Törökország (és még sorolhatnánk…) már csak ilyen dokumentum birtokában enged be a területére.
A vízum lehet egyszerű (Törökországba például 15 euróért a határon kapunk vízumot), vagy körülményesebb (mert a konzulátuson kell igényelni, sokszor borsos árat fizetve). Minden esetben tájékozódjuk a vízumkötelezettségről, valamint az adott országba motorkerékpárral való belépésről. Ázsiai és afrikai országok megkövetelik az úgynevezett Carnet de Passage-t ami egy vámgarancia és elég drágán mérik, de nélküle nem lehet bejutni.
A spórolás nem minden esetben pénzt jelent. Sokaknak pénzük lenne, de idejük már annál kevésbé. Érdemes elgondolkodni, hogy esetleg egy távolabbi célpontról indítsuk a túrát. Viszont oda el kell juttatni a motorokat. Ezt lehet földön, vízen, levegőben.
A földön ez egyik legegyszerűbb, ugyanis Bécsből több irányba is indulhatunk vonattal. Este megérkezünk az állomásra, bepakolunk, éjszaka alszunk, míg a vonat tovarepít minket a francia-, a svájci- vagy éppen az olasz hegyek lábához. A vonaton bereggelizve, kipihenten kezdjük az élvezetes motorozást. Kisebb társaságok teherautót rendelve szállíttatják el motorjaikat, majd pár nappal később utánuk repülve, akár egy hetet spórolva kerülik el az unalmas autópályázást. Néhol kompra szállhatunk, “kikerülve” néhány országot, majd a partraszállást követően itt is pihenten vághatunk neki a kalandnak. Vitethetjük a motorokat még repülővel is, de sajnos az irreálisan drága. A többi szállítással sem költséget spórolunk, általában ezek pont annyiba kerülnek, mintha lábon mennénk, csak gyorsabb és nem olyan fárasztó. A szállításokról ma már ezernyi információt találni az interneten árak vagy éppen időpontok tekintetében. Kevés kutatómunkával napokat spórolhatunk! Használjuk bátran ezeket a lehetőségeket, még akkor is ha ezért “lepapírkutyáznak”.
Nincs más hátra, mint előre: hamarosan itt a tavasz, jó utat!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Muszlim országba ne menj, ha az útleveledben Izreali vízum van. Inkább cserélj útlevelet. Amerikaikat sem szívlelik sehol sem, ezért ha HD motorral mész, akkor inkább öltözz be canadainak (egy póló, jelvény), vagy lássák rajtad, hogy európai (magyar) vagy – szóval keletre nem a legjobb ötlet a piros-fehér (árpádsávos) sávozás , főleg ha még néhány fehér csillag is van a kék motorodon.
Nekem mindkettő volt az útlevélben, mégis túléltem, meg senki nem szólt egyetlen szót sem.